søndag 27. oktober 2013

Ukens smakebit: The Blythes Are Quoted

Den ukentlige utfordringen hos Flukten fra virkeligheten: del ett par setninger fra en bok du leser nå på bloggen din.

Smakebiten kommer fra The Blythes Are Quoted, en samling dikt og noveller i verden til Anne fra Anne of Green Gables. Denne samlingen var det siste LM Montgomery skrev før hun døde,
manuskriptet ble faktisk levert til utgiveren hennes av en ukjent person samme dag som hun døde. Deler av samlingen har vært gitt ut før, men The Blythes Are Quoted er første gang den komplette samlingen er gitt ut, satt sammen på måten LM Montgomery ønsket.

Det er alltid mye siterbart i det Montgomery skriver, men jeg klarte å velge til slutt: sitatet kommer fra novellen A Dream Comes True, s. 178, og det gir ett innblikk i hodet til den utilfredse drømmeren Anthony Fingold (som er veldig opptatt av pyjamas og nattskjorter):

The Methodist minister in Lowbridge had preached once on "Dreams of what we might have been". Though he and Clara were rigid Presbytarians they happened to be visiting Methodist friends, so went with them.

Clara thought the sermon was a fine one. As if she ever had dreams! Unless it was of seeing him decked out in pyjamas! She was perfectly contented with her narrow existence. So was everybody else he knew, or he thought so.

Well... Anthony sighed ...it all came to this. He was only little, thin, pepper-and-salt Anthony Fingold, general handyman of the Glens, and the only excitement that ever came his way was stealing cream for the cat.


Det er en stund siden jeg har brukt bloggen. Det er mye fordi leselysta har vært veldig lav, og det er vanskelig for meg å være veldig entusiastisk om bøker når leselysta mangler så (at datamaskinen min gikk kaputt (igjen) i august hjalp ikke akkurat). Leselysta har heldigvis begynt å rette på seg nå, så da kommer nok skrivelysta hoppende etter. :-)

God søndag!

11 kommentarer:

  1. Oj, spännande. Så hon skrev alltså mer än Anne på Grönkulla. Det har jag inte ens tänkt på att hon kunde ha gjort :)

    SvarSlett
  2. Det känns som att denna är ett "måste" om man gillar Anne på Grönkulla. Och Anne på Grönkulla tyckte jag mycket om. Tusen tack för detta boktips. Hoppas att du finner tillbaka till både läslust och skrivlust. Ha en skön söndag!

    SvarSlett
  3. Nydelig smakebit fra en forfatter som vekket leselysten hos meg da jeg var barn. Akkurat som du har jeg vært i et skikkelig lesevakuum i høst, men nå tror jeg leselysten sakte men sikkert vender tilbake, hurra :)

    SvarSlett
  4. Fin smakebit fra en forfatter som jeg ikke har lest noe av. Veldig lettforståelig engelsk, så denne kan jeg snuse litt på :) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  5. Tenkte det samme som Tine her, denne må jeg sjekke litt ut. Har ikke lest noe av forfatteren før, så tusen takk for smakebit og lesetips!

    SvarSlett
  6. Anne fra Bjørkely har jeg lest da jeg var barn. Men at jeg har sett filmatisering av bøkene. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten. Jag är riktigt dålig på att läsa dikter och noveller. Borde verkligen bättra mig. Men böckerna om Anne på Grönkulla har jag läst.

    SvarSlett
  8. Anne på Grönkulla är speciellt för vår familj, den har vi läst flera generationer, men jag hade ingen aning om den här boken. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Anne på Grönkulla är ju en favorit, så tack för tipset om denna bok.

    SvarSlett
  10. Tyckte ju om Anne på Grönkulla, får se om jag tar tag i den här, har ju snöat in på helt annan typ av böcker nu :)

    SvarSlett
  11. Jeg har veldig lyst til å lese mer, og å lese igjen, av L.M. Montgomery. Det var fint å bli minnet på dette :)

    Håper leselysten er på full fart tilbake igjen, jeg syntes det er nesten på grensen til demprimerende selv når jeg mister leselysten og har problemer med å finne den tilbake igjen. Det er trist på en måte.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...