søndag 11. august 2013

Ukens smakebit: Den nye strikkeboken

Den ukentlige utfordringen hos Flukten fra virkeligheten: del ett par setninger fra en bok du leser nå på bloggen din.

Ukens smakebit kommer fra Den nye strikkeboken av Esther Bondesen; boka kom ut i 1947, oversatt fra dansk. Da jeg var på besøk hos moren min forrige uke viste hun meg boka, lånt fra tante, og jeg syns den var så artig at jeg bare måtte vise den fram her.

Stilen på bokomslag har endret seg en del de siste 60-70 årene.

Smakebiten er et bilde av s. 90, en todelt badedrakt, strikket i badedraktgarn. Jeg har aldri hørt om badedraktgarn før, men det lager nok mer behagelige badedrakter enn ullgarn.

Boka var en artig kikk på nær historie, kan anbefale å kikke gjennom den hvis en får anledning. :-)

46 kommentarer:

  1. Å strikke bikini virker morsomt, hehe..

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innrømme at det fristende å prøve, men det var det å få tak i badedraktgarn.... :)

      Slett
  2. Jeg og vil ha en strikket bikini!

    SvarSlett
    Svar
    1. Får jeg tak i rett garn er det mulig jeg prøver meg. :)

      Slett
  3. En stickad bikini tror jag nog faktiskt att jag inte vill ha :) Jag gillar för övrigt omslaget :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sett noen som det er brukt ullgarn til, denne var mer fristende. :)

      Slett
  4. Tror jeg hopper over den bikinien! Men artig å bla i strikkeoppskrifter. Strikket alt til familien i mange år, men sluttet for en del år siden pga vond nakke. Senere ble det andre hobbyer som overtok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe! Strikkeoppskrifter er artig, spesielt når de er så gamle. Nye hobbyer er fine ting. :)

      Slett
  5. Herlig og annerledes smakebit!! Men strikkebikini er nok ikke noe for meg, he he :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det virker som de fleste ønsker å hoppe over den bikinien. Lurer på hvor behagelig den kan være å ha på, spesielt hvis du skal ut i vannet?

      Slett
  6. Sitter her og smiler, for strikket badedrakt er vel ikke akkurat det jeg ville hatt :)

    Tusen takk for morsom smakebit

    SvarSlett
  7. Underbart! Min mamma började virka en bikini på 70-talet, låg i hennes garnkorg hela min uppväxt. Den blev aldrig färdig, lite synd :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig! Ja, det var synd den ikke ble gjort ferdig. :)

      Slett
  8. Stickad bikini klarar jag mig nog utan men önskar att jag kunde sticka, göra egna mysiga stickade hösttröjor..

    SvarSlett
    Svar
    1. YouTube var til stor hjelp for meg i fjor da jeg lærte å strikke og hekle. Ganske fint å kunne lage sine egne skjerf og luer. :)

      Slett
  9. Rolig smakbit! Jag har en del handarbetsböcker från 70-80-talet och det är ju en blandning av bra idéer (några få) och sånt där man inte förstår hur de tänkte (många).

    Baddräktsgarn måste ju vara något som inte suger åt sig särskilt mycket vatten. Tänk vad tung bikinin skulle bli annars!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha! Ja, det er en del av de eldre oppskriftene hvor man bare klør seg i hode og lurer på hva i all verden designeren tenkte på.

      Før i tiden strikket de badedrakter i ullgarn, kan du tenke deg noe verre å bade i på en varm sommerdag enn ull?

      Slett
  10. Så morsom smakebit! Gøy med gamle bøker:) Men tror ikke denne bikinien hadde stått høyt på ønskelisten. Håper du finner bikinigarn, hehe:) Takk for smakebiten og ha en herlig søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, finner jeg badedraktgarn skal jeg strikke bikinien og legge ut bilder her! :)

      Slett
  11. Stilig! Tenk så gøy å strikke en bikini (Eller todelt badedrakt som de sier) :D Jeg vet ikke om jeg ville brukt den da.. Takk for smakebiten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle jeg strikket den hadde det nok blitt mest for moro, den ville nok ikke blitt brukt av meg. :)

      Slett
  12. Åh, jag hade mycket stickat när jag var liten, och jag tror bestämt jag hade en baddräkt/bikini, men jag minns det bara från bilder.
    Undrar om man kan köpa sånt garn numera:-)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig! Det er kanskje ikke mulig å få tak i akkurat samme garn, men kanskje noe tilsvarende?

      Slett
  13. Haha! SÅ kul. Stickad baddräkt - det blir kanske mode igen vem vet!

    SvarSlett
  14. Hehe, jeg stusset litt da jeg ført så den NYE strikkeboken og deretter så bildet, men så fikk jeg med meg at boken er fra 1947 :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ny blir relativt. Skjønner godt at du stusset, fasongen på den bikinien er ikke akkurat siste mote. :)

      Slett
  15. Så en strikka shorts i den berømte boka med Marius-mønstre, den var faktisk ganske kul, men den glemte jeg visst, og nå er vel sesongen på hell, både for bikini og shorts?
    Morsom smakebit!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror jeg vet hvilke shorts du mener. Kanskje du kan strikke shorts og matchende bikini til neste sommer? ;)

      Slett
  16. Nå er jeg faktisk fristet til å be noen om å strikke denne til meg he he :D Kanskje jeg må forsøke meg litt mer med strikkepinnen igjen, jeg syntes det er utrolig gøy når jeg får til noe. Det er vel tre år siden jeg tok i en strikkepinne sist gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får sende bilde av resultatet hvis du lykkes med det. Det er ganske avslappende å sitte der med garn, også er følelsen av å gjort noe ferdig ganske deilig. :)

      Slett
  17. Ta forresten gjerne turen innom smakebitene i dag og gi en stemme til en smakebit du likte, Ann Kristin :) Ha en super uke! Sees vi neste måned forresten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg gjøre, Mari. :)

      Jeg får ikke vært med på bloggertreffet i år, desverre, må nok nøye meg med å høre om all moroa i ettertid. :(

      Slett
    2. Gråter litt innvendig nå, det var synd. Kanskje til neste år? Kanskje jeg må tøffe meg opp til BEA til neste år hvis det er flere som skal igjen da.

      Slett
    3. Jeg satser på å få vært med neste år, og du burde så absolutt bli med til BEA. :)

      Slett
  18. Hahaha! Det er det lekraste eg har sett på lenge!

    SvarSlett
  19. Den badedrakten var snasky (Jærsk for ikke sexy) :-) Man skal være glad for at motene forandrer seg, tenker jeg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er kanskje ikke den mest kledelig fasongen, men jeg syns den er artig. :)

      Slett
  20. haha, er jeg den eneste som faktisk syntes den badedraktbikinien er tøff? :) I like it! Og det er helt sant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ser sånn ut, Mari. Du får strikke deg en til neste badesesong. :)

      Slett