lørdag 10. august 2013

Bananesker og gamle favoritter

Som de fleste som har flyttet litt rundt i forbindelse med studier og jobb, har jeg bøker på lagring mer enn ett sted. Forrige helg var jeg på besøk hos moren min og brukte litt tid på å gå igjennom bananesker fulle av bøker - og overraskende nok noen gamle historieprøver og kulltegninger.

Det var litt rart å se igjen både gamle barnebøker, bøker fra TL-klubben hvor jeg var medlem på barneskolen, bøker fra Starlet-klubben jeg leste i 7. klasse, og en stabel krimbøker fra den perioden jeg ikke leste noe annet enn krim.

Det var både lett og ikke å gå igjennom alle bøkene og bladene og finne ut hva jeg ønsket å beholde og hva som kunne gis bort eller selges. For det meste var det bare artig.

Hardy-guttene, Fem-bøkene, Lykkebarna og Barnevaktklubben var ikke vanskelig å skille lag med. De var bøker jeg likte da jeg leste dem, men jeg fikk ikke samme forhold til dem som til for eksempel til Anne fra Bjørkely så da er det bedre at de går til noen andre enn at de blir liggende på boden.

Tuppen og Lillemor-bladene mine derimot ble gjenfunnet med stor glede. Noe skuffelse og da jeg oppdaget at bare en liten del av samlingen min var igjen. Antakeligvis er det noen esker som har blitt borte under flytting, men trist var det - jeg har gode minner knyttet til Tuppen og Lillemor.

Barnet husker jeg at jeg arvet etter samme tante som sneik til meg kjærlighetsromaner på ungdomsskolen. Jeg leste boka flere ganger, var ganske fasinert av den av en grunn jeg ikke lenger husker. Boka skal lese på nytt, kanskje jeg finner at jeg liker den like godt som sist?

Jeg fant igjen omtrent halvparten av Historien om-bøkene mine, det var et hyggelig gjensyn med gamle favoritter. Disse bøkene var mitt første møte med biografier og ofte med personene bøkene var om. De var en god introduksjon som vekket videre interesse i historie og biografier.

Noen som kjenner igjen denne unge damen? Jeg leste ikke så mange Frøken Detektiv-bøker, men en respektabel bunke endte jeg da opp med. husker jeg likte dem, men var irritert over at Hardy-guttene fikk alle sakene med mest action. Nancy var tøff hun og, og hadde sikkert klart seg minst like bra som - om ikke bedre enn - Frank og Joe.

Til slutt endte jeg opp med å beholde fem av femten bananesker med bøker. Jeg er fornøyd med det - jeg beholder de bøkene som betyr mest for meg og har plass til, og noen andre får kose seg med bøkene som var igjen.

10 kommentarer:

  1. Jeg har fremdeles flere av Tuppen og Lillemor bladene mine. Nostalgi :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde stabler av de bladene og leste dem nesten i filler. Er jeg heldig så kanskje jeg finner noen i bruktbokhandler eller på finn.no :-)

      Slett
  2. Jeg har også en del gamle bøker liggende hos mine foreldre, det er gøy å ta dem frem og mimre :)

    SvarSlett
  3. Jeg hadde den samme oppryddingen for noen år siden. Mor skulle flytte i leilighet og det var ikke lenger mulighet for å lagre hos henne. Det var med tungt hjerte mange barndomsfavoritter havnet på Gjenbruken, men samtidig ville jeg jo aldri lest dem om igjen :-) (Sønnen min var heller ikke noe særlig interessert. Han foretrekker moderne litteratur :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke alltid lette valg, men det må gjøres. Med mindre man bor i et bibliotek da. :)

      Slett
  4. Omg! TUPPEN OG LILLEMOR! Hjælp! Det var å reise tilbake i tid å se det bildet. Moro!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuppen og Lillemor-bladene var skikkelig arig å finne igjen. Synd de sluttet å lage de bladene.

      Slett
  5. Ojj.. Bare 5 ut av 15 pappkasser var slett ikke værst..

    Tror jeg må på lofte og garasjen en dag jeg og.. Ligger nok en del Barbie og Penny bøker gjemt oppå der :P Som jeg aldri kommer til å lese.


    Tilgjengjeld rydda jeg i bokhyllene mine nå sist jeg flytta.. Og kom frem til jeg har 2 pappkasser som skal doneres/gis bor og muligvis selges :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble ryddet med hard hånd. Det er ikke helt lett å skulle fjerne deler av boksamlingen, men det er nødvendig noen ganger. Du får ha lykke til med loft og garasje. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...