onsdag 10. juli 2013

Onsdagsfundering: Har du ikke lyst, har du lov...

...til å legge fra deg den boka du drar deg gjennom (med mindre det er pensum da).

Før kunne jeg aldri sette ei bok tilbake på hylla uten å ha lest den ferdig først, jeg følte jeg måtte lese ferdig alle bøker jeg begynte på - helst skulle jeg lest alle bøker jeg kikket på. Det var noe jeg skyldte forfatterne, ikke sant? De hadde skrevet bøkene, da måtte jo jeg -  av respekt for den tid, blod, svette og tårer de hadde brukt på å skrive bøkene - lese ut bøkene og aller helst like dem og. Det var noen bøker jeg brukte opptil to år på å lese ferdig, men lest ble de.

Så kom Oslo Bokfestival og Carlos Ruiz Zafón. Vindens skygge var en bok jeg hadde veldig lyst til å lese etter alt jeg hadde hørt om den, og nå hadde jeg muligheten til å både overvære et bokbad med forfatteren og få boka signert. Boklykke!

Eller kanskje jeg bare skulle kalle det lykketreff? For det var en ting Zafón sa som traff meg midt i panna med et klask i sin selvfølgelighet*: Har du ikke lyst til å lese ferdig boka, hvis det ikke er rette boka for deg, så har du lov til å slutte å lese den. Du skylder ikke en forfatter å lese ferdig boka deres, du skylder deg selv en god leseopplevelse. Det finnes altfor mange bøker i verden til å lese dem alle, så les de som interesserer deg og la andre lese de bøkene som interesserer dem. Alle bøker er ikke for alle lesere så les de som passer for deg.

Det høres kanskje veldig selvfølgelig ut å tenke slik, og for mange er det sikkert det, men jeg trengte denne "tillatelsen" fra en forfatter før det gikk opp for meg at har jeg ikke lyst til å lese ferdig en bok, så har jeg lov til å legge den fra meg og finne en annen bok som passer meg bedre. Det var en befriende tanke, da og nå, å vite at jeg kunne legge fra meg en bok med god samvittighet.

Den første boka jeg la fra meg etter det bokbadet fordi den ikke var noe for meg? Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón. :)


*Dette er ikke direkte sitat. Det er snart ti år siden så det er et sammendrag av det jeg husker Zafón svarte på et av spørsmålene han ble spurt.

9 kommentarer:

  1. Fint innlegg om dette tema. I begynnelsen som jeg leste entusiastiske blogginnlegg om bøker, førte det til at jeg skrev de opp på liste og den ble etter hvert som et "vondt år". Nå skriver jeg kun opp noen få. Når jeg først kjøper en bok, blir det ofte til at jeg leser dem. Men så er jeg blitt mer og mer kresen på hvilke bøker jeg kjøper. Det skjer at jeg legger bort en bok og tar den frem igjen. Og da kan det være et helt annet møte enn det første.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skrev også opp omtrent alt i begynnelsen, men, som du skriver, man lærer seg etter hvert hva som passer en og hva som ikke gjør det - og hvilke bloggere som har lignende smak som en selv.

      Jeg har tatt fra bøker igjen seinere jeg og. Noen ganger er de fortsatt ikke noe for meg, andre ganger har boka bare måttet vente til jeg var på rette stedet i hodet før boka ble den rette for meg. :)

      Slett
  2. Så bra! Er så enig i at det er mer enn nok bøker, og jeg gidder ikke bruke tid på alt som for meg blir uinteressant eller kjedelig. Men det har hendt at jeg har lest 100 kjedelige sider, og så er boka bare plutselig utrolig bra! Så det lønner seg ikke alltid nå gi opp for tidlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier å gi en bok 50-100 sider, det kommer litt an på hva det er med boka som gjør at jeg ikke har lyst til å lese videre. Må innrømme at jeg leser ofte slutten for å sjekke om den er interessant nok til at ønsker å lese hele boka. :)

      Slett
  3. Jeg er en "stayer", men er ikke stolt av det. Jeg følger alltid med når jeg passerer side 50, og erklærer for meg selv om dette går bra eller ikke. Hvis jeg kjeder meg på side hundre får jeg lov å hoppe hundre sider, av og til går en rett inn i handlingen igjen, og det kan ha tatt seg opp. Hvis ikke, ja da legger jeg fra meg boken. Det hender kun 2/100 bøker... Vindens skygge er tidenes favoritt hos meg, så jeg ville prøvd meg igjen på den en gang :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, jeg sjekker også utover i ei bok om den blir mer interessant hvis jeg synes den er kjedelig.

      Skal ikke se bort i fra at jeg prøver meg på Vindens skygge igjen en gang i framtida. :)

      Slett
  4. Så godt at vi faktisk ikke bare har fått "tillatelse" til å legge fra oss bøker som ikke fenger, men til og med en "forpliktelse"!
    Jeg fikk et tips av en bibliotekar om at hvis jeg ikke var overbevist etter femti sider, kunne jeg lese noen sider mot slutten av boka. Hvis det ikke gjorde meg nysgjerrig, mente hun det ikke var noen grunn til å fullføre. Men jeg innrømmer ar det sitter langt inne!! Heldigvis er det nok sånn at jo mer man leser, jo flinkere blir man til å unngå de helt store katastrofene..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig med den bibliotekaren, og gjør det samme selv!

      Det var ikke lett i begynnelsen å skulle "gi opp" en bok, men det ble enklere da det virkelig gikk opp for meg hvor mye mer tid jeg da fikk til bøker jeg hadde lyst til å lese.

      Erfaring med hva en liker og ikke liker, hva som passer en og ikke, er en fin ting. :)

      Slett
  5. Jeg er uenig med Carlos, av akkurat de samme grunnene som han oppgir. Det finnes altfor mange bøker, og du får uansett ikke lest dem alle, så oppgi bøker du har påbegynt er bortkastet -)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...