onsdag 26. juni 2013

Onsdagsfundering: Legg fra deg boka og finn noe annet å lese på, Kleopatra kan vente

Det er ikke alltid enkelt å finne rett bok å lese. Hva som passer akkurat da kan komme an på så mye: du har akkurat lest en fantastisk bok og vil ha noe annet som lever opp til den opplevelsen, du har lest flere skuffende bøker rett etter hverandre, boka du plukker opp var ikke helt det du hadde forespeilet deg eller trengte akkurat da, du er i feil humør til akkurat den sjangeren etc etc. Hva gjør du hvis boka du begynte på ikke passet selv om du hadde sett fram til å lese den?

Jeg har flere bøker i hyllene som jeg har gledet meg til å lese, men som av forskjellige grunner bare ikke passet da jeg begynte på dem. For eksempel A Game of Thrones; jeg hadde sett sesong 1 av tv-serien, men ble overrasket over hvor mye seksualisert vold det var i boka og måtte legge den fra meg - jeg var rett og slett ikke forberedt. Det jeg leste var velskrevet og jeg kommer så absolutt til å starte på boka igjen, må bare vente til jeg har hodet et sted hvor jeg klarer å lese de scenene.

En av favorittbiografiene mine på barneskolen var Historien om Kleopatra, men ikke første gangen jeg forsøkte å lese den. Da var det klaging til mamma om at boka var kjeeeedelig og kunne ikke Kleopatra vært mer som Florence Nightingale? Hun var jo bare såååå mye tøffere. Dette førte til et av de beste leserådene jeg har fått: Legg fra deg boka og finn noe annet å lese på, Kleopatra kan vente. Det funket utmerket, og to år seinere var Kleopatra ganske interessant hun og.

Hva gjør du når du møter på en bok du har lyst til å lese, men oppdager at det ikke er rette tid å lese den? Presser du deg gjennom boka? Legger du den fra deg til å lese seinere?

11 kommentarer:

  1. Akkurat nå har eg lesesperre ut av ei anna verd der ingenting funker (ikkje ein gong Jo Nesbøs nyaste). Som regel legg eg frå meg boka som ikkje funker, og finner ei ny:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også hatt problemer med å lese i år, veldig sjelden at noe treffer, selv bøker jeg har ventet lenge på. Ganske frustrerende, og bunken med påbegynte bøker sitter der å ser på meg....

      Slett
  2. Jeg legger den på nattbordet og later som om jeg fortsatt leser i den xD fordi jeg ikke klarer å innrømme jeg ikke klarer å lese alle bøker hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det er jo en måte å lage boktårn. :)

      Prøver du deg på bøkene flere ganger eller blir det med den ene?

      Slett
    2. Jeg kan prøve meg flere ganger.. Om det blir stopp sånn 5 gangen el noe.. Da kan jeg kanskje innrømme det begynner å ligne lost case..

      Men ligger ikke å gi opp en bok hehe

      Slett
  3. Har hatt det likedan en stund- men så tok jeg og leste et par bøker som var helt utenfor leseplan--- de var så gode og lettleste og jeg koste meg skikkelgi med dem. Det minner meg på at det er viktig å lese det som funker akkurat der og da.. Har en lesesirklebok som haster litt nå, men har ikke lyst.. har startet på en annen som også også går tregt...og tankene farer alle andre steder.. Så nå har jeg tatt frem to-tre korte fristelser og tenker jeg starter på den ene og lar de andre, som jeg bør lese, vente..
    De vil kanskje bedre litt senere..

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig i at man bør lese det som funker der og da, det er grunnen til at jeg ofte leser flere bøker samtidig. :)

      Kan håpe at bøkene passer bedre seinere, men det er jo helt greit hvis de ikke gjør det og. :)

      Slett
  4. Kjenner til dette "problemet" ja! Jeg holder på med en bok som trenger meg 100% nå, og har tatt meg litt lesefri fra den med noen lette kortromaner. Men etter en dag eller to begynner jeg nok på igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånne "trenger hele deg"-bøker kan bli tunge, spesielt hvis du er litt sliten eller har mye som skjer rundt deg. Da er det ganske herlig å finne noe helt annerledes og mindre krevende for en stund.

      Slett
  5. Må innrømme at jeg er en "presser". Det skal utrolig mye til for at jeg setter en bok tilbake i hyllen. Det hender jeg må oppsøke en anmeldelse eller lese bakpå boken hvis jeg sliter med handlingen. Legger jeg den fra meg, skal det mye til for at jeg tar den opp igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var sånn før, men fant ut (med hjelp igjen) at det er helt greit å legge fra seg ei bok som ikke passer - alle bøker passer ikke for alle, men det finnes en bok for alle. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...