tirsdag 2. juli 2013

30 dagers bokutfordring/Dag #02: De 5 bøkene du liker minst

Hell Yeah Books har de siste månedene postet bokutfordringen/bok-meme'et 30 day book challenge hvor du over 30 dager (opp til deg når de dagene er) skal svare på 30 spørsmål om bøker.

Dag #2: De 5 bøkene du liker minst

Denne har jeg gått og tenkt på lenge for jeg har hatt problemer med å finne bøker jeg ikke liker - av den enkle grunn at hvis jeg ikke liker en bok pleier jeg å slutte å lese den. Men, jeg klarte å finne 3 til slutt!

NB: At jeg ikke liker disse bøkene er ikke en kritikk av de som gjør det, hvordan man opplever bøker er en personlig ting som er avhengig av så mye. Jeg har forsøkt å forklare kort hva som gjorde at jeg ikke likte boka, men hvis noe er uklart er det bare si i fra så skal jeg forsøke å være mer klar. :-)

01. The Bride of Lammermoor av Walter Scott

Det her må være en av de kjedeligste bøkene jeg har vært borti. Den var pensum i et britisk litteratur seminar og en stor favoritt hos foreleseren. Jeg sleit med å holde fokus mens jeg leste og glemt det meste i rein protest - det jeg husker best er at jeg ikke likte boka i det hele tatt.



02. Loves Me, Loves Me Knot av Heidi Betts

Denne kunne fått tittelen "bok som fikk Ann Kristin til å frese mest i 2011". Jeg ble rett og slett sint da jeg leste boka. Sint på hovedpersonen og vennene hennes, sint på omtrent alle i hele boka fordi hovedpersonens handlinger ble bortforklart og forsvart til jeg ble uvel. Her er omtalen min av boka.



03. Twilight av Stephanie Meyer

Først, jeg forstår godt hvorfor bøkene ble populære og har fenget så mange. Historien var både velkjent og ny da den kom ut, og var skrevet og presentert på en måte som appellerte.

Mitt problem med Twilight var hvordan forholdet mellom Bella og Edward ble presentert. For eksempel at Edwards stalking av og kontrollerende oppførsel mot Bella ble vist som noe romantisk (sniker seg inn på soverommet hennes uinvitert mens hun sover, stjeler en motordel så hun ikke kan besøke en kamerat etc) og at maktbalansen i forholdet er veldig skjev med fordel til Edward.

Tenåringer er smarte folk, men de er som alle oss andre påvirkelige når situasjoner som i utgangspunktet ikke er akseptable blir normalisert i samfunnet gjennom kultur, holdninger i samfunnet generelt, og ulike medier. Presentasjonen av det romantiske forholdet mellom Bella og Edward og andre, lignende forhold blir en brikke i noe større, men det gjør det ikke mindre viktig å ha en samtale om.

2 kommentarer:

  1. hehe skjønner hva du mener med stalking effekten i Twilight :P hehe

    De to andre har jeg ikke hørt om..

    Kan tenke meg det er vanskelig å skrive en topp 3 liste over bøker man ikke liker hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hørt at "Hush, Hush" er enda verre når det kommer til stalking etc. Har ingen planer om å lese den....

      Håper resten av lista blir enklere! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...