onsdag 17. april 2013

Onsdagsfundering: Positive forfatteropplevelser i sosiale media

Det virker som det skjer oftere og oftere at en forfatter gjør dårlig inntrykk ved hjelp av sosiale medier. Kanskje de har fått en anmeldelse eller omtale de ikke liker, en leser har skrevet noe forfatteren helst skulle hatt ulest, de har en krangel med en annen forfatter etc etc. Det finnes mange eksempler ute i bloggland og de får ofte mye oppmerksomhet; jo mer ubehagelig oppførselen har vært, jo mer oppmerksomhet blir det gjerne. Ofte etterfulgt av at den aktuelle forfatteren havner på diverse "skal aldri lese bøker av denne forfatteren"-lister (som igjen har ført til uheldig oppførsel fra forfatteren i noen tilfeller).

Det jeg lurer på er om noen har kjøpt bøker av forfattere rett og slett fordi forfatterene har gjort et veldig godt inntrykk på sosiale medier? En forfatter du kanskje ikke har hørt om tidligere eller hvis forfatterskap ikke har interessert deg spesielt, men som på grunn av sin oppførsel på nettet har gjort et så godt inntrykk at du har kjøpt bøkene deres i håp om at en så interessant/kul/spennende/morsom etc person også er en interessant/kul/spennende/morsom etc forfatter.

Jeg har gjort det med noen forfattere. Jim C. Hines for eksempel. Via Twitter ble jeg oppmerksom på en del bloggposter Hines hadde skrevet om problematiske covere på sci-fi og fantasy romaner, spesielt Cover posing for a good cause-prosjektet (hvor han fikk med seg flere andre forfattere) som brukte humor til å belyse det han ønsket en diskusjon om. Jeg leste gjennom flere av bloggpostene til Hines og kikket gjennom kommentarfeltene for å se hvordan de ble moderert (hva som ble akseptert av kommentarer osv), resultatet var at jeg kjøpte de fire utgitte bøkene i The Princess-serien, nytolkninger av kjente eventyr, uten å ha kikket på omtaler og anmeldelser som normalt. Oppførselen til Hines på nettet var rett og slett en så positiv opplevelse for meg at jeg ønsket å lese bøkene hans uten anbefalingene jeg vanligvis støtter meg til. Jeg har ikke fått lest bøkene enda, men jeg gleder meg.

Har du hatt en slik positiv opplevelse av en forfatter på nettet, en som førte direkte til kjøp av bøker?

8 kommentarer:

  1. Negativ oppførsel fra en forfatter, ihvertfall når det kommer til hvordan han eller hun reagerer på omtaler skrevet av bloggere, får meg til å styre unna bøkene til vedkomne.

    Heldigvis kan jeg si at jeg har plukket opp bøker fordi en forfatter har gitt meg et godt inntrykk av seg selv som person også. Det kan jeg(og forfatterne) takke Twitter for. De som tar seg litt tid til å kommunisere med sine lesere og twitrer om andre ting enn kun bøkene sine, fanger ofte oppmerksomheten min.

    C.J. Daugherty er den forfatteren jeg kommer på i farten sånn på morgenkvisten at jeg har kjøpt bok av basert på interessante tweets :) Boken var i tillegg god, ikke noe er bedre enn det :D

    Flott post, Ann Kristin. Ha en strålende torsdag! Håper det ikke regner like mye hos deg som det gjør her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Negativ oppførsel får meg til å styre unna og, jeg har ikke lyst til å støtte forfattere som oppfører seg stygt mot bloggere. Oppførsel til enkelte på nettet får meg til å lure på om de i det hele tatt tenker på mulige negative konsekvenser av handlingene deres. Det må da være mye bedre å holde seg enten positiv eller nøytral, for et godt inntrykk av forfatteren kan gjøre en mye mer positivt innstilt til bøkene deres. Utrolig hva en holdning som viser respekt for leserne kan gjøre for omdømme til en forfatter.

      Takk for tipset om C.J. Daugherty, Night School høres interessant ut. Ha en super torsdag videre, Mari, forhåpentligvis uten regn. :)

      Slett
  2. Jeg har ikke akkurat opplevd det slik som du beskriver, men opplevde at jeg fikk større forståelse for et par bøker etter et forfatterintervju på TV. Det var bøkene Fiolinane og Bovara, som Jan Roar Leikvoll har skrevet. Jeg ble fascinert av det utrolig flotte språket til Leikvoll, men syntes samtidig at innholdet var grusomt og demoraliserende. Men etter intervjuet fikk jeg på en måte en slags forståelse for hvorfor han skrev så fælt, og han viste seg å være en svært sympatisk mann. Jeg har bestemt meg for at neste bok skal jeg lese, og ser faktisk fram til det.
    Men håper at det blir en bok med litt mer oppløftende innhold!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er det ikke utrolig hva en sympatisk framferd hos en forfatter kan gjøre for lysten vår til å lese bøkene deres? Jeg merker selv at jeg er mer åpen for leseopplevelsen hvis jeg har et positivt inntrykk av forfatteren.

      Håper du får en oppløftende opplevelse av Leikvolls neste bok. :)

      Slett
  3. Negativ oppførsel i forhold til andre kan iallfall gjere meg meir skeptisk til å lese bøkene, men er nok ikkje det heilt avgjerande poenget. Iallfall ikkje dersom forfattaren ikkje gjer det til ein vane.
    Forfattarar som eg får med meg i sosiale media er gjerne folk eg visste om frå før, men dei som eg fortset å lese bloggane/facebooksida til (har totalt gitt opp twitter, alt for mykje som fer forbi) er dei som gjev eit positivt inntrykk, t.d. John Scalzi (som poserer heilt nydeleg for ei god sak i Jim C. Hines sin bloggpost) er eit veldig godt døme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer selvsagt an på hva slags oppførsel det er snakk om og om det er en engangs hendelse eller et mønster, men lommeboka sitter mer fast enn for en forfatter som har gjort et positivt inntrykk med sin oppførsel. Som for eksempel Scalzi, som sitter høyt på ønskelista mi.

      Slett
  4. Jeg har ikke hatt en slik opplevelse av en forfatter på nettet, men har erfart det etter å ha lest intervjuer for eksempel (i avis).

    SvarSlett
  5. Eg har aldri fått negativt inntrykk av forfattarar i sosiale medier og kjenner heller ikkje igjen det du beskriv. Men for å svare på spørsmålet ditt, ja, eg har lese forfattarar på grunn av positivt inntrykk gjennom sosiale medier. Både Ingvill Solberg, Aina Basso og Thomas J. R. R. Marthinsen er forfattarar eg har lese, fordi eg har "blitt kjend med" dei gjennom sosiale medier.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...