søndag 3. februar 2013

Ukens smakebit: Camilla Collett, ungdom og ekteskap

Den ukentlige utfordringen hos Flukten fra virkeligheten: del ett par setninger fra en bok du leser nå på bloggen din.

Ukens smakebit er fra side 14 i Torill Steinfelds reviderte og utvidede biografi om Camilla Colletts liv fram til hun ga ut Amtmandens døttre. Jeg har ikke rukket å komme så langt i boka ennå, men Camilla Collett er en interessant dame og det er tydelig at Steinfeld kan mye om henne.

Stemmen hennes kom til å nå vidt ut. Gjennom Amtmandens døttre skrev hun det hun selv kalte "Kvindehjertets Historie", ikke ett kvinnehjerte, men de mange. Hun mente samfunnet ikke forsto seg på dette hjertet. Det kunne nok hylles ved høytidsstunder, men i hverdagen skulle det tie med sine lengsler og krav. Livet gjennom var Camilla Collett opptatt av kvinnehjertet. Det var den indre frigjøringen som opptok henne, den bitre striden mot det hun kalte kvinnelighetens selvdødelses- og selvplagerlov, protesten mot det ene bud samfunnet stilte opp for henne og hennes medsøstre: "Kvinden skal tie." Hun ville tale fra "de stummes leir". Generasjoner har siden hyllet henne for dette. I norsk historie er hun den store pioneren for kvinnesaken.


Husk, i morgen er siste dag for å delta i giveawayen!

14 kommentarer:

  1. Camilla Colletts är helt okänd för mig, men när jag kollade upp henne så verkar hon ju ha varit en intressant person.

    SvarSlett
  2. Jeg liker biografier. Har lest mange om Sigrid Undset. Og etter at jeg leste dem ble jeg gira på å lese flere bøker av Undset."kvinnelighetens selvdødelses- og selvplagerlov"; hun hadde et poeng der. Denne må jeg bare kjøpe. En liten pussighet. Dattera mi hadde om Collett i 8 klasse. Og så var det en dag jeg freste over noen av mannfolka på jobben. Du får gjøre som Camilla Collett gjorde sa hun, ut og stå på barrikadene. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  3. Leser veldig lite biografier,men denne har jeg lagt merke til og kunne tenkt meg å lest.Tusen takk for smakebit!

    SvarSlett
  4. Så spennende! Leste Amtmannens døtre i fjor som en del av pensum, den var veldig fin. Ikke dumt å få med seg noen biografier innimellom heller. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  5. Jeg leste i yngre dager biografier av kjente personer skrevet for barn og ungdom. Disse likte jeg veldig godt, og pløyde meg gjennom en hel rekke av dem. I voksen alder har jeg imidlertid mistet noe av gnisten. Jeg har funnet biografiene altfor tunge og trauste og spekket med (for mye) info til at de fenger meg noe særlig. Litt synd egentlig. Husker ikke at jeg har lest om Camilla Collett, men hun var jo en ualminnelig interessant kvinne! Takk for smakebiten, og fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
  6. Denne biografien om Camilla Colletts liv har jeg lyst til å lese, takk for smakebiten!

    SvarSlett
  7. Camilla Collett må ha vært en sterk kvinne på så mange måter! Og så ville hun ha blitt 200 år i år. ;)

    SvarSlett
  8. Leste om denne boken i BT i dag også. Etter å ha lest de første kapitlene i Amtmannens Døtre kunne jeg godt tenke meg å lese mer om Camilla Collet. Takk for tipset!

    SvarSlett
  9. Dette hørtes ut som en fin bok. Jeg er ikke flink til å lese biografier selv, selv om jeg har lest noen. Som oftest velger jeg ut bøker om forfattere jeg virkelig elsker! :-)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  10. Takk for fin smakebit : ) Ettersom det er "Collett-året" i år, er det en fin anledning til å lese mer om henne. Kunne så absolutt tenke meg å vite mer om vår norske forfatter.

    SvarSlett
  11. Jeg er veldig glad i biografier, selv om jeg ikke har lest så veldig mange. Denne om Camilla Colett kunne jeg virkelig tenkt meg å lese! Tusen takk for boktips og smakebit :)

    SvarSlett
  12. Tack för smakbiten! Själv tycker jag det är svårt att hitta de där riktigt bra biografierna.

    SvarSlett
  13. Har som mål å lese litt om og av camilla Collett i år og dette er jo virkelig en flott bok da å lese:) Takk for smakebiten og ha en fin mandag!:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...