tirsdag 1. januar 2013

Årskavalkade 2012

Da er det blitt første dag i et helt nytt år og jeg tenkte jeg skulle ta et kort tilbakeblikk på bokåret som gikk, på lesemål og bøkene som ble lest.

Jeg leste meg gjennom 96 bøker (til tross for perioder med lesesperre), fant spennende nye forfattere og bøker, og ble litt flinkere til å skrive bokomtaler. Det gikk heller dårlig med bokkjøpstoppen etter å ha vært på en konferanse i februar full av forfattere og bibliotekarer som mer enn gjerne delte boktips, det hjalp kanskje heller ikke å få en guidet tur i diverse bokhandler? Planen om å lese mange hyllebøker gikk delvis - jeg leste noen hyllebøker, men det var så mange nye, spennende bøker som bare kastet seg over meg at jeg ble distrahert. Det ble flere bøker fra andre land enn de skandinaviske, England og USA, blandt annet fra Australia, India og Rwanda. Det var interessant, om noe uvant å lese andre fortellerstiler enn den vestlige jeg er vant med. Alle lesemålene jeg satte ble ikke oppfylt, men jeg likte de fleste bøkene jeg leste så jeg er i det hele tatt ganske fornøyd med leseåret 2012.

Det var noen bøker som skilte seg sterkt ut fra mengden i 2012, på beste mulige måte. De fleste av disse bøkene var overraskende leseopplevelser; de gav meg mer enn jeg forventet, med språk, dybde og hvor gripende de var:
The Lunar Chronicles: Cinder - Marissa Meyer
- Five Flavors of Dumb - Antony John
- Everneath -Brodi Ashton
- Journal 64 - Jussi Adler-Olsen
- Code Name Verity - Elizabeth Wein
- Godmother: the Secret Cinderella Story - Carolyn Turgeon
- The Last Echo - Kimberly Derting
- Send - Patty Blount
- Harmonic Feedback - Tara Kelly
- If I Lie - Corrine Jackson
- Beautiful Music for Ugly Children - Kristin Cronn-Mills
- Sirkelen og Ild - Mats Standberg og Sara B. Elfgren
- The Song of Achilles - Madeline Miller
- Ordinary Magic - Caitlen Rubino-Bradway

Noen bøker som var skuffende etter de forventningene jeg hadde til dem:
- Scored - Lauren McLaughlin
- Revived - Cat Patrick
- The Wishing Spell - Chris Colfer
- Keep Holding On - Susane Colasanti

Og mange andre som jeg er så veldig glad jeg leste fordi de har gitt meg gode leseopplevelser og som jeg gjerne anbefaler videre.

Det var mitt korte tilbakeblikk. Hvilke bøker merket du deg i 2012?

4 kommentarer:

  1. Ønsker deg et like innholdsrikt og flott leseår i 2013 :)

    Selv kommer jeg med et tilbakeblikk senere på bloggen.. Forhåpentlig rekker jeg det i morgen :)

    SvarSlett
  2. Her var det mange bøker som må legges til på min liste ser jeg, men det er flott for jeg stoler på din smak, Ann Kristin :)

    Cinder og Code Name Verity er begge fantastiske bøker.

    Riktig godt nytt år, Ann Kristin. Jeg håper vi begge får mange gode leseropplevelser i året vi har foran oss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innrømme at nå føler jeg meg litt spesiell, Mari. Takk. :)

      Riktig godt nytt (lese)år til deg og, Mari. Vi får satse på at vi møter mange spennende og interessante bøker de neste 12 månedene. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...