søndag 30. desember 2012

The Song of Achilles av Madeline Miller

Forfatter: Madeline Miller
Tittel: The Song of Achilles
Serie/trilogi: N/A
Sjanger: Mytologi, kjærlighet
Forlag: Bloomsbury
Sider: 352 s.
Utgitt: 2011
Kilde: Kjøpt

Hva handler boka om?
Patroclus, an awkward young prince, has been exiled to the kingdom of Phthia. Here he is just another unwanted boy living in the shadow of King Peleus and his golden son, Achilles. Yet one day, Achilles takes the shamed prince under his wing. As they grow into young men their bond blossoms into something far deeper — despite the displeasure of Achilles's mother. When word comes that Helen of Sparta has been kidnapped, the men of Greece are called upon to lay siege to Troy in her name. Seduced by the promise of a glorious destiny, Achilles joins their cause. Torn between love and fear for his friend, Patroclus follows Achilles into war, little knowing that the years that follow will test everything they have learned.
Sammendrag fra GoodReads.

Hva gav meg lyst til å lese boka?
Anmeldelsen til A Reader of Fictions: Kan leses her.

Hva synes jeg om boka?
Det er ikke mye jeg kan si om The Song of Achilles som Christina ikke allerede har gjort bedre, men her er nå noen tanker:

Jeg kan lite om gresk mytologi så jeg kom til The Song of Achilles uten særlige bakgrunnskunnskap om hvem som var hvem og hva de skulle gjøre. Det hindret så absolutt ikke min forståelse av historien som blir fortalt eller min begeistring for boka, tvert i mot - boka har pirret interessen min for mer gresk mytologi.

The Song of Achilles er en stillferdig dvelende historie skrevet i et nydelig, nærmest poetisk språk om vennskap, familie, berømmelse, forventninger, tilhørighet og en kjærlighet som er sterkere enn noe annet.

Millers kunnskap om Achilles og alle historiene knyttet til hans historie kommer tydelig gjennom i historien hun forteller, hun unngår infodump ved å veve alt sammen i en større sammenheng hvor historien om Achilles og Patroclus ikke skjer i et vakuum, men heller som en del av noe større. Det som virkelig gjorde boka for meg var at jeg trodde på vennskapet og kjærligheten mellom Achilles og Patroclus. Kjærligheten føles ekte fordi den bygges opp over tid, den testes og rives i, men den består alt, ikke fordi Achilles eller Patroclus er perfekte, heller fordi de ikke er det.

Like tydelig som hennes kunnskap er Millers kjærlighet til historien hun forteller, til Achilles og Patroclus og alt de er og var. Og slutten, slutten.... En råhet av sorg og kjærlighet som ikke kunne dempes av utemmet arroganse eller hat, men som ikke blir i nærheten av melodrama takket være styrken i språket og skriveevnen til Miller. Den slutten....

Jeg finner det er vanskelig å beskrive hvor mye The Song of Achilles grep tak i meg og holdt fast, hvordan jeg leste hele avsnitt om igjen og om igjen bare for å nyte språket, hvor virkelig historien ble i Millers hender. Dette er en bok man må oppleve selv.

Og coveret?
Det er enkelt, men jeg synes det passer til historien.

6 kommentarer:

  1. Takk for boktips. Dette høres ut som en flott bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en veldig flott bok, jeg kommer garantert til å lese den på nytt.

      Slett
  2. Slik du beskriver boken får jeg lyst til å lese denne historien om Akilles og Patroklos - takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Håper du liker boka hvis du får mulighet til å lese den. :)

      Slett
  3. Jeg er litt interessert i gresk mytologi, men har ikke lest skjønnlitterære bøker som er basert på de historiene (utenom Percy Jacksom selvfølgelig). Det kunne det være morsomt å gjøre, og etter denne omtalen skal jeg begynne med The Song of Achilles. Takk for boktips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da ser jeg fram til å høre hva du synes. :) Kan også anbefale Everneath av Brodi Ashton, den tar for seg myten om Persefone.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...