mandag 31. desember 2012

Ordinary Magic av Caitlen Rubino-Bradway

Forfatter: Caitlen Rubino-Bradway
Tittel: Ordinary Magic
Serie/trilogi: ?
Sjanger: Fantasy
Forlag: Bloomsbury
Sider: 276 s.
Utgitt: 2012
Kilde: Kjøpt

Hva handler boka om?
In Abby’s world, magic isn’t anything special: it’s a part of everyday life. So when Abby learns that she has zero magical abilities, she’s branded an “Ord”—ordinary, bad luck, and quite possibly a danger to society.

The outlook for kids like Abby isn’t bright. Many are cast out by their families, while others are sold to treasure hunters (ordinary kids are impervious to spells and enchantments). Luckily for Abby, her family enrolls her in a school that teaches ordinary kids how to get around in a magical world. But with treasure-hunting kidnappers and carnivorous goblins lurking around every corner, Abby’s biggest problem may not be learning how to be ordinary—it’s whether or not she’s going to survive the school year!

Sammendrag fra GoodReads

Hva gav meg lyst til å lese boka?
Coveret og sammendraget. Mest sammendraget, det var en ny vri på en gjenganger i fantasy-sjangeren (oppdagelse av magiske krefter og kostskole).

Hva synes jeg om boka?
Familien til Abby er bare helt fantastisk. Det dukket opp en aldri så liten bokforelskelse på hele gjengen i begynnelsen av boka og den bare vokste jo bedre jeg ble kjent med dem. Også King Steve da. Åhh, så søt (og tøff!)! Og vennene til Abby og de ansatte på skolen hennes.

Abbys verden er en slags revers av Harry Potters: nesten alle er født med magiske evner, hvis nivå testes før de begynner på magiskolen som matcher magistyrken deres. Så er det de, ofte utstøtte, få som ikke har magiske evner - Abby er en av disse. Det er ikke lett for henne å plutselig bli en pariah i samfunnet, men hun har som sagt denne fantastiske familien og hun kommer inn på en skole som lærer Ords (de uten magi) hvordan de skal klare seg i samfunnet, både med praktiske gjøremål og selvforsvar hvis de skulle komme utfor noen mindre hederlige magikere. Og det er litt av noen eventyr Abby og vennene hennes kommer utfor i løpet av skoleåret!

Rubino-Bradway har skapt en kompleks, men lettforståelig verden fylt med minneverdige karakterer som har mer enn en fasett ved sin personlighet. Selv de jeg ikke likte, for eksempel en viss skattejeger, var interessant i seg selv og gav inntrykk av å ha en bakhistorie og og et liv utenfor boka. Nå er det vel en 3-4 uker siden jeg leste boka, men jeg har ikke noe problem med å huske forskjell på alle søsknene og vennene til Abby. Hun tar opp emner som fordommer (akkurat som JK Rowling) på en måte som ikke føles belærende, men heller som en integrert del av historien som fortelles. Vennskap, aksept (av selv og andre) og familie er og viktige tema som håndteres på en flott måte.

Det eneste som var dumt er at boka slutter på en skikkelig cliffhanger uten at det er informasjon lett tilgjengelig på nettet om når bok 2 kommer. :-(

Og coveret?
Jeg liker coveret, det er fargerikt, iøynefallende og passer veldig bra til historien.

2 kommentarer:

  1. Når du presenterte denne første gang noterte jeg meg denne bak øret,nå er den herved bestilt på The Book Depository som den siste boken jeg kjøper i 2012, men den får komme på 2013 listen for jeg har gjort opp året som nå er i ferd med å ta slutt. Fin omtale:-) Tusen takk for mange gode tips i året som har gått og godt nyttår til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har en flott bok å kose deg med, Beathe. Jeg ser fram til å høre hva du synes om den. :)
      Takk for boktips og godt nytt år til deg og. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...