onsdag 19. desember 2012

Onsdagsfundering: Prestasjonsangst i kommentarfeltet

Det finnes mange bloggposter rundt på nettet om å være bekymret for hva en skal skrive i bloggposter, om emnet er interessant nok, om en skriver bra nok etc etc. Jeg lurer på om er det noen andre som får prestasjonsangst i kommentarfeltet?

Det er mange interessante, morsomme, tankevekkende og spennende bloggposter i bokbloggverden, mange jeg har lyst til å kommentere på, men så blir cursor'n stående å blinke i kommentarboksen mens jeg prøver å finne de rette ordene - jo lenger den blinker, jo vanskeligere blir de ofte å finne. Noen ganger fordi jeg ikke kommer på noe mer enn "kult innlegg!" eller "helt enig", noen ganger fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal kommentere på et innlegg som bare var så bra, og noen ganger fordi samtalene/diskusjonen i kommentarfeltet er på et høyt nivå og jeg rett og slett ikke vil høres dum ut når jeg ikke kan bidra med noe nytt og interessant.

Jeg vet at dette er noe som sitter i mitt eget hode, men de tvilende stemmene kan være overbevisende og da blir som oftest kommentaren ikke skrevet.

Er det noen andre som får prestasjonsangst i kommentarfeltet? Gjør dere noe for å overkomme prestasjonsangsten?

25 kommentarer:

  1. :) Jeg blir glad for ALLE kommentarer, korte og lange, velfunderte eller bare "snappy". Men, jeg tenker av og til som deg når mange har kommentert og de har lange veloverveide svar, da sitter smilefjeset litt langt inne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innrømme at det er litt betryggende å vite at det ikke bare er meg.

      Jeg blir også glad for alle kommentarer, synes det er så artig når noen tar seg tid til å skrive noe. :)

      Slett
  2. Syns Tine skriver det veldig bra her, og vi er nok mange som lurer på om vi er "bra" nok. Men når jeg tenker meg om blir jo jeg også superglad for alle kommentarer uansett form og lengde, så det sitter nok mest "mellom øra" våre ;) Når det gjelder instagram ble jeg ganske sjokkert da jeg leste nyheten om de nye rettighetene de forbeholder seg, og jeg så at mange reagerte veldig sterkt og valgte å slette kontoen sin og mere til. Jeg for min del velger å avvente litt før jeg gjør noe så drastisk. Jeg syns instagram er supergøy og mye kan jo skje før den 16 januar når dette skal tre i kraft. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de blir nødt til å forandre på denne bestemmelsen, ellers blir det nok slutten på hele instagram. Nå har ikke jeg troen på at noen av mine bilder kommer til å bli solgt, men det kan jo være katastrofalt for alle de proffe fotografene som legger ut bildene sine der. Hva syns du om saken? Klemklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig i at det er mest "mellom øra", men det gjør det ikke alltid lettere å trykke på "publiser"-knappen. Jeg blir også veldig glad for alle kommentarer så det er egentlig litt rart at det skal vare så vanskelig å skrive dem selv.

      De nye reglene til Instagram var helt ville syns jeg, tenk å skulle utnytte kundene sine på den måten? De kom med en beklagelse i dag, de hadde visst nok ikke ment det sånn og de skulle endre på det. Uansett hva de gjør framover har de fått en skikkelig PR-blåveis.

      Slett
  3. Du er absolutt ikke alene om dette,jeg merker det selv og særlig de siste månedene hvor det har blitt så fokus på hva som er "godt nok" og hva som ikke er det.For meg kommer det an på hvem jeg skal kommentere hos og "om det foregår diskusjon på høyt nivå" som du sier,da hender det ofte at jeg lar vær å kommentere og går stille ut igjen for å ikke fremstå som en halvgammel teit kjerring!Selv blir jeg glad for alle kommentarene jeg får og syntes det er kjekt at man legger igjen en liten beskjed om at man har vært innom, men jeg "synder" jo som sagt selv også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg merket også at det ble vanskeligere etter de diskusjonene hva som er og ikke er "godt nok". Det er noen bloggere jeg kun leser hos nettopp fordi diskusjonen ligger på et nivå hvor jeg ikke føler meg komfortabel med å delta på.
      Alle kommentarer mottas med glede hos meg og, som det sikker gjøres hos de fleste. :)

      Slett
  4. Interessant innlegg. Selv synes jeg det er hyggelig med både korte og lange kommentarer :-) Jeg har som mål å skrive kommentarer som viser at jeg har reflektert rundt innlegget,men samtidig så synes jeg det er helt greit å legge igjen en liten og hyggelig hilsen som viser at jeg har vært innom, lest og likt posten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg som mål og. Jeg vil gjerne gjøre godt inntrykk med den kommentaren jeg legger igjen, og da knoter det seg lett til for meg.

      Slett
  5. Helt kort så sier jeg meg enig med det som allerede er sagt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får stå sammen i prestasjonsangst-solidaritet. ;)

      Slett
    2. Enig igjen :)

      Ønsker deg og dine en God Jul!

      Slett
  6. For meg er denne "bokblogg"-verden ny, men veldig inspirende. Så inspirende at jeg tenker å lage en bokblogg istedenfor eller i tillegg til bloggen jeg har på blogg.no. Som blogger synes jeg det er hyggelig at noen legger inn en kommentar. Kort eller lang. Og jeg leser alle. Det har pågått en liten diskusjon på en blogg om det å gi kommentar til kommentarer en får. Jeg har ikke alltid vært like flink til det. Det kommer helt an på kommentaren. Men etter den diskusjonen fikk jeg dårlig samvittighet og begynte å bli flinkere. Ikke alltid lett å finne på noe. Men så tenker jeg at det viktigste er å vise at man har lest kommentaren og da kan et takk være nok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen, Tone, så flott at bokblogg-verden er inspirerende. Håper du starter din egen bokblogg. :)

      Jeg svarer på alle kommentarer jeg får fordi jeg liker å få svar selv, selv om det bare er en "hei og takk for kommentaren". Det er større sjans for at noen kommer tilbake hvis de føler seg velkommen og sett. :)

      Slett
  7. Jeg tror dette må være typisk for oss damer, egentlig. Eller er det kjønnsdiskriminerende å si det? Jeg kommenterer gjerne når jeg har noe spesielt å kommentere... men jeg vet om blogger der jeg ville kvidd meg for å kommentere fordi jeg ikke vet nok om temaet det er snakk om. Men jeg tror faktisk at en gjennomsnittlig mann ville kvidd seg mindre. Noen synspunkter på det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt mulig at det er mer typsik for oss damer. Det var jo noen som snakket om at mangelen på kritiske kommentarer og diskusjoner i kommentarfeltene, da den diskusjonen pågikk tidligere i høst, hadde noe med at vi nesten bare er kvinnelige bokbloggere eller at det var noe som gjorde at menn holdt seg unna.

      Jeg har ofte kvidd meg for å kommentere end del innlegg, men har funntt ut som flere sier at jeg selv blir glad for kommentarer uansett, så da er det bedre å bare skrive ned de første tankene man har rundt et innlegg. Hvis jeg venter blir det for mye tenking og sjeldnere kommentarer:-)

      Slett
    2. Jeg tror det kan være noe i det, Synne. Fra barndommen av får de fleste jenter tilbakemeldinger, om ikke familien så fra samfunnet generelt, om at de skal ta hensyn til andres følelser, man skal passe på ordene man bruker så de er tydelige og vennlige, bare si noe hvis du kan tilføre samtalen noe nytt og interessant etc etc. Det kan føre til at man til slutt kvier seg for å kommentere fordi det ligger et bildet i bakhodet som vi sjelden kan leve opp til. Noe som er synd og sikkert begrenser mange diskusjoner rett og slett fordi det de som ikke tør å delta.

      Slett
    3. "passe på ordene man bruker..." Det er så sant! Vi må bare jobbe med vår egen selvtillit på det punktet, og også huske at det er lov å dumme seg ut.
      Jeg har også lurt på om det er flest gutter/ menn som er nerder, og med det mener jeg at de er intenst opptatt av én sak eller et tema (i tillegg til sex da:)) og bruker masse tid på å sette seg inn i det. Dermed kan de også komme med innsiktsfulle kommentarer - vel å merke innen dette avgrensede området. OG de øver seg opp i å diskutere.

      Slett
    4. Jenter gjør også det. :) Men, det er en del problemer med de gjerne mannsdominerte "geek" interessene, blandt annet at de ikke vil ha jenter eller kvinner med på leken. F.eks.: http://www.dailydot.com/culture/anita-sarkeesian-ted-talk-misogynist-comments/

      Slett
  8. Interessant tema, og eg er samd med dei over her at det er typisk damer å føle at det ein gjer eller skriv eller seier ikkje er "godt nok". Dessverre.
    Trur det er lurt å senke skuldrane litt her. Sjølv skriv eg faktisk akkurat det eg føler for når eg skriv kommentarar. Dersom eg føler at eg ikkje har noko å seie, kommenterer eg ikkje.
    Ein kommentar treng ikkje nødvendigvis vera så fornuftig og velformulert, ofte er det nok med berre eit "hei!"
    Eg føler meir på prestasjonsangsten når det gjeld innlegga eg postar på min eigen blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok lurt å senke skuldrene, men om det er så lett bestandig.... Jeg skal i hvertfall forsøke å gjøre det selv. :)

      Slett
  9. Interessant tema, Ann Kristin! Jeg syntes det var veldig vanskelig å kommentere andres innlegg det første året jeg blogget, for det føltes litt som å blande seg inn i en samtale jeg ikke visste om jeg var velkommen til å delta i. Nå har jeg som utgangspunkt at andre bloggere tenker omtrent som meg: Jeg blir glad for å få tilbakemeldinger på det jeg har skrevet uansett om folk er enige eller uenige og om kommentaren er kort eller lang, spontan eller gjennomtenkt.

    Jeg tror mange er redde for at det de mener kan virke dumt, og det er ikke så lett å formulere det man tenker på en god måte verken i innlegg eller kommentarfelt. Men å si noen hyggelige og velmente ord til andre mennesker bør være det aller siste man trenger å ha prestasjonsangst for! Man skal være ganske blasert og utakknemlig som blogger hvis man ikke setter pris på å høre at det man har skrevet engasjerer andre. Jeg tror de fleste vil synes at det er veldig hyggelig å høre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant det, Line. Jeg tror kanskje det kommer litt an på den enkelte bloggen og (innhold, holdninger, stemning etc.), hvor høy terskelen oppfattes for å kommentere på en måte som er god nok. Det er ikke nødvendigvis noe eieren av bloggen selv går inn for, men vi kommer alle med våre egne erfaringer som farger hvordan vi oppfatter det som skjer/skrives.

      Jeg tror jeg skal ha som etter juls-forsett å senke terskelen for å kommentere hos andre for meg selv, for jeg blir jo veldig glad for alle kommentarer selv. :)

      Slett
  10. Jepp, interessant innlegg. Etter at debatten om gode innlegg/kommentarer har rast i høst har jeg hatt en merkbar nedgang i antall kommentarer på bloggen min. Det kan selvsagt hende at skyldes mange andre ting enn dette, men jeg vet også at andre har påpekt det samme. Om det gjør noe? Tja... vet ikke jeg. Jeg synes man ikke skal tenke så mye på det, og heller vite at nesten alle blir veldig glad for kommentarer i bloggen sin og at man sjeldent (aldri?) tenker at at: Jøss, dette var en skrinn kommentar!
    Uansett: Viktig innlegg dette.

    Og god jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror så absolutt debatten i høst har påvirket om man kommenterer på andres blogger eller ikke, spesielt hvis det er en av bloggene som er av de "gode", for hvis ens egen blogg ikke er god nok, hvorfor skulle da ens kommentarer være det?

      Noe jeg tror er viktig er at man svarer på kommentarer en får på egen blogg, at man ønsker folk velkommen på den måten. Da blir jo den som kommenterer sett (og validert) og det øker sjansen for at de kommer tilbake.

      God jul til deg og. :)

      Slett
    2. Jeg tror kanskje at minkende antall kommentarer også kan komme av at det begynner å bli ganske mange bokblogger. Selv følger jeg mange, men forsøker å spre kommentarene mine litt her og der, jeg rekker rett og slett ikke å legge igjen kommentarer på alle bloggene jeg leser.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...