torsdag 13. desember 2012

Ild av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren

Forfatter: Mats Strandberg og Sara B. Elfgren
Tittel: Ild
Serie/trilogi: Engelsfors-trilogien
Sjanger: Fantasy
Forlag: Gyldendal
Oversetter: Gry Brenna
Sider: 634 s.
Utgitt: 2012
Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget mot en ærlig omtale

Hva handler boka om?
De Utvalgte skal begynne i andre klasse på videregående. Hele sommerferien har de holdt pusten og ventet på demonens neste trekk. Men trusselen kommer fra et sted de ikke kunne ha forutsett.
Det er tydelig at noe er veldig, veldig galt i Engelsfors. Fortiden veves sammen med nåtiden.  De levende møter de døde. De Utvalgte knyttes stadig nærmere hverandre og blir nok en gang minnet på at magi verken kan lindre ulykkelig kjærlighet eller reparere knuste hjerter.

Sammendrag from Gyldendal.no

Hva gav meg lyst til å lese boka?
Bok 1, den veldig, veldig gode Sirkelen.

Hva synes jeg om boka?
Kan jeg få lese bok 3 nå med en gang?

Det er klart fra begynnelsen at jentene sliter med hendelsene som fant sted i Sirkelen, noe som både kommer mellom dem og skaper sterkere bånd mellom dem. Jeg satte stor pris på at det blir gjort så tydelig at alt som skjer, ikke skjer i et vakuum, det har ringeffekter - at alt som hender rundt og med jentene og i Engelsfors påvirker dem og endrer dem og måten de forholder seg til menneskene rundt dem. Det var interessant å bli bedre kjent med alle jentene, bakgrunnene deres og relasjonene til menneskene rundt - jeg begynte til og med å like Ida, noe jeg ikke hadde regnet med. Det skjer noe et stykke ut i boka som gjør at jentene får et nærblikk inn i hverandres liv, noe som lett kunne blitt et billig triks i hendene på mindre talentfulle forfattere, men som her isteden gav ny dybde og forståelse for karakterene.

Noe av det jeg liker best med Engelsfors-bøkene er at tenåringene oppfører seg som tenåringer, de føles ekte og gjenkjennbare - som om man kunne gått inn på hvilken som helst videregående skole og funnet personer som minnet deg om jentene fra Engelsfors. Det som virkelig gir inntrykk av godt gjennomført persongalleri er at dette ikke bare gjelder De Utvalgte, men menneskene rundt dem og. Alle har dimensjoner og de har grunner for oppførselen sin - ikke nødvendigvis gode grunner, men man kan se en slags logikk i bakgrunnen for handlingene deres, selv for Ida, sjefsmobberen.

Hendelsene i Sirkelen informerer mye av det som dukker opp i Ild, som for eksempel PE-gjengen og alt de fører med seg. Noe av det mest ubehagelige, for meg, med PE er at det de gjør, gjøres hver dag - uten magi. Det er skremmende (minst like skremmende som demonene) og dro meg dypere inn i historien nettopp fordi den føltes så virkelig. Rådet, som kommer til Engelsfors som en direkte konsekvens av det som skjedde i Sirkelen, er kanskje ikke noe man finner i vårt samfunn i slik som de er, men oppførselen deres - hunger for makt, frykt for det som er annerledes og nytt, mer opptatt av å opprettholde status quo enn å se hva som skjer - ser man i avisene og på nyhetene hver dag. Rådet minnet en del om Ministry of Magic fra Harry Potter-bøkene og hvordan de oppførte seg før The Half-Blood Prince. Og det er vel ikke nødvendigvis noe å hige etter?

Det er bare en ting jeg ikke liker med Ild, og det er at jeg må vente et helt år for å finne ut hvordan alt ender. :(

Og coveret?
Jeg liker det, mørkt og blodig i samme stil som Sirkelen.

10 kommentarer:

  1. Utrolig flott bokomtale! Jeg elsket også denne boka, og leste faktisk den svenske utgaven i april - simpelthen fordi jeg ikke klarte å vente på den norske. Nå venter jeg også med lengsel og smerte på nummer tre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anette. Jeg må vel få tak i den svenske utgaven av siste bok viss den kommer ut så mye før den norske. Man kan ikke vente på gode historier! ;)

      Slett
  2. Jeg turte ikke å lese hele omtalen din, Ann Kristin, fordi jeg er livredd for spoilere. MEN jeg er veldig glad for å lese at du likte den så godt. Jeg håper jeg snart har tid til å fullføre Eld, begynte på den svenske utgaven tidligere i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøvde å holde omtalen så spoiler fri som mulig, men det er ikke alltid lett! Boka likte jeg i hvertfall veldig, veldig godt. Ser fram til å høre hva du synes om boka. :)

      Slett
  3. Som Mari så måtte jeg lese omtalen din med ett øye lukket, men jeg fikk med meg at du likte boka godt - og det var betryggende å høre. Jeg har boka klar til lesing, og håper jeg får gjort det snart :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ild er sammen med Sirkelen blandt topp bøkene for meg i år. Da gleder jeg meg til å høre hva du synes, Silje. :)

      Slett
  4. Denne trilogien har jeg veldig lyst til å få med meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bøkene anbefales veldig! Jeg håper du får lest bøkene og koser deg med dem. :)

      Slett
  5. Jeg ha blitt h ekte hekta på de bøkene! :-)
    Kan rett og slett ikke vente til bok tre!
    Virkelig noe å anbefale.
    Veldig fin bokomtale ;-)

    Hilsen Marthe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marthe! Jeg er også veldig begeistret for disse bøkene, de er utrolig gode.
      Takk for kommentaren. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...