mandag 17. desember 2012

Hjelp?

Jeg trenger bok-hjelp.

En bekjent spurte om jeg kunne hjelpe henne finne nye bøker å lese, noe jeg gjerne gjør for alle som spør. Bare ett problem: jeg er ikke så godt kjent med hva som er gitt ut blandt typen bøker hun er interessert i. Alt jeg tenkte å foreslå har hun allerede lest, så jeg ber dere om hjelp til å hjelpe henne finne nytt lesestoff.

Her er forfatterne hun liker (og har lest alt av):
- Victoria Hislop
- Herbjørg Wassmo
- Vera Henriksen
- Tatiana de Rosnay
- Cecilia Samartin
- Anne Karin Elstad

Alle forslag tas i mot med stor takk. :)

8 kommentarer:

  1. Det første som slår meg er at det virker som at historiske romaner faller i smak- og da anbefaler jeg gjerne de fire bøkene Britt Karin Larsen har skrevet om skogfinnene på 1800-tallet. Den første, Det vokser et tre i Mostamägg, er noe av det mest fantastiske jeg har lest- og de tre andre er ikke særlig mye dårligere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Berit! Hmm, de bøkene høres interessante ut, burde kanskje ta en titt selv og.

      Slett
  2. Helt klart en leser som liker å lese bøker som er gripende og beskriver menneskeskjebner. Tror hun ville likt "Syngja" dersom hun tåler bøker på nynorsk. Et annet tips er "Tirsdagsdamen". Dersom hun ikke har lest "Elsk, spis, lev", "Saman er ein mindre aleine" eller "Saras nøkkel", så er jo de et "must" i hennes målgruppe. I fare for å ikke bli tatt seriøst på grunn av inhabilitet så vil jeg likevel på det sterkeste anbefale min kones roman "Stryk meg over håret" også. Ut fra forfatterne du lister opp så bør den så absolutt være aktuell.

    SvarSlett
  3. Flere tips her: Carolina de Robertis har to herlige bøker, Perlen og Det usynlige fjellet. Hva med Siri Kvamme:Vinterhjerte? eller Marianne Fiorito: Fruen fra Soronno? Ulike bøker, men innenfor det området som etterlyses, tror jeg.Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her var det flere som burde falle i smak. Mange takk for tipsene. :)

      Slett
  4. Oj, det er jammen ikke enkelt å anbefale bøker i sjangre en selv ikke leser mye av. Mange gode tips over ser jeg, men også Kate Morton kan falle i smak. Isabel Allende, Marianne Fredrisson og Frid Ingulstad er andre som muligens fenger. Ja, det var vel de jeg kommer på sånn i øyeblikket :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipsene!

      Det er ikke enkelt, nei, spesielt ikke når de allerede har lest alle forfatterne du pleier å tipse om innen den sjangeren. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...