søndag 18. november 2012

Ukens smakebit: Beautiful Music for Ugly Children

Den ukentlige utfordringen hos Flukten fra virkeligheten: del ett par setninger fra en bok du leser nå på bloggen din.

Dagens smakebit er fra s. 8-9 i Beautiful Music for Ugly Children av Kristin Cronn-Mills. Smakebiten er litt lang i dag, men jeg synes den gir en god intro til Gabe, hovedpersonen i boka.

And there are 24/7 reminders that I'm not really me, like my name. Not that Elizabeth is a bad name, but it's not what I think of as my real name. That's Gabe. 

I also knowpeople think I'm an ISSUE, and that gets really old. Any time THOSE SCARY TRANS PEOPLE come up, everybody flips out. It was even a talk show issue a while ago, the pregnant trans man and all that stuff. I get it, it's the craziest thing in the world, but it's not gross and wrong, it just is, so why do people lose their minds over it? Honestly, world, I don't care what you think. Stick your issue up your ass.

Big talk, huh? I don't really have much to bitch about. My parents love me - at least they used to, up until this last announcement - and nobody's ever beat me up. But I also stopped trying to make people believe me a long time ago. It was easier to hold it all in. But that almost over now. I can almost breathe.

Got it world? I'm a guy. A scared guy, though I try not to show it, and a guy with a long freaking road ahead of him. But still. Just a guy.

26 kommentarer:

  1. Låter som en komplicerad historia och jag blir lite nyfiken på om detta är en man i en kvinnas kropp eller en kvinna i en mans kropp. Av texten att döma så låter det som en kvinna som borde fötts till man. Intressant vinkling i så fall, för personligen tycker jag det oftast handlar om män som känner sig som kvinnor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gabe er en tenåringsgutt i en tenåringsjentes kropp. Jeg tror du har rett i at det er en mer uvanlig vinkling, man hører mer om menn som er fanget i kvinnekropper. Er 2/3 ferdig med boka og synes den er god, kan anbefales. :)

      Slett
  2. Interessant tema tydeligvis, jeg ble veldig nysgjerrig på resten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Boka kan anbefales, den er interessant og godt skrevet.

      Slett
  3. Fantastisk smakebit! Og det syns jeg jammen tittelen på boka var også! Ført opp på leselisten i dette nu!!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg ang tittelen, den fenger. Håper du har mulighet til å lese boka, den er god. :)

      Slett
  4. Dette er et veldig interessant tema og absolutt noe flere trenger å få øynene opp for, for transpersoner har i praksis veldig få rettigheter i vårt samfunn. Det finnes ikke så mange romaner om det å være transperson, men jeg kan anbefale "Luna" av Julie Anne Peters. Veldig fin smakebit, og jeg har lyst til å lese boken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvordan transpersoner har det i vår binære og heteronormative verden er lite oppmerksomhet rundt, desverre. Forhåpentligvis er det noe som kan bedres. "Luna" skal føres opp på leselista, takk for tipset. :)

      Slett
  5. Så flott og interessant smakebit!:) Må innrømme jeg har lest lite om temaet og det gjorde meg nysgjerrig på boken:) Håper å få høre mer om den:) Kos deg på denne søndagen!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har heller ikke lest mye om transpersoner, virker som de er en ganske usynlig minoritet, med mindre noen har noe negativt å si da. Skal se om jeg får opp en omtale i løpet av neste uke.
      Ha en fin søndag. :)

      Slett
  6. Veldig interessant smakebit. Har ikkje høyrt om boka og har ei kjensle av at eg snart bør lese fleire bøker på engelsk, for det er verkeleg gøy å lese bøker på andre språk, og denne verka i alle fall god. Fantastisk tittel. Ha ein kjempefin søndag vidare :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bøkene blir litt annerledes når man leser dem på original språket istedenfor i oversettelse. Ha en super søndag du og. :)

      Slett
  7. Det låter som en bok med ovanlig tema. Trevlig söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men velskreven og interessant. Ha en fin søndag du og. :)

      Slett
  8. Dette var en megeet interessant smakebit og jeg ble nysgjerrig på denne boken,uvanlig tema,men som vi helt sikkert ikke har vondt av å lese om.Jeg vil vite mer så dermed er boken notert ned.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott, Beathe. Bøker som åpner for ny forståelse og nye verdener er noen av de mest minneverdige. :)

      Slett
  9. Det var en mycket talande smakbit och jag blir rätt nyfiken på den här personen!

    SvarSlett
  10. Spesielt.. Hørtes spennende ut.. Aldri hørt om den før.. Men blei nysgjerrig.. Ser frem til anmeldelsen din :)

    SvarSlett
  11. Tack för tipset! Jag hade inte hört om boken förr, men ämnet är ju intressant. :)

    SvarSlett
  12. Det hørtes ut som en komplisert situasjon å være i. Men det var en fin smakebit, og det hørtes ut som en bok som kunne passe for meg. Takk for tips :-)

    SvarSlett
  13. Interessant smakebit! Veldig viktig tema dette her! Føler ikke det blir tatt opp for ofte hverken i litteratur eller andre steder. Jeg ble skikkelig nysgjerrig på boken! :)

    SvarSlett
  14. Tusen takk for en flott smakebit, Ann Kristin. Denne boken setter jeg rett på Goodreads ønskelisten min. Det høres rett og slett ut som en viktig bok.

    Faktisk så vet jeg om en jente som nå er gutt. Jeg tenker at det må være ekstremt tøft å føle at man er født inn i feil kropp. Vanskelig for alle parter, men jeg syntes det er flott at dette er noe man nå kan gjøre noe med. Man må ikke fortsette å være jente eller gutt resten av livet dersom man faktisk ikke føler seg som den personen man er.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...