lørdag 17. november 2012

The Unfinished Angel av Sharon Creech

Forfatter: Sharon Creech
Tittel: The Unfinished Angel
Serie/trilogi: N/A
Sjanger: Realistisk med en engel involvert?
Forlag: Anderson Press
Sider: 176 s.
Utgitt: 2010
Kilde: Kjøpt

Hva handler boka om?
Magic is found in the most ordinary acts of kindness.
In a tiny village high in the Swiss Alps, life for one angel has been the same, well, for as long as she (or he?) can remember. Until Zola arrives, a determined American girl who wears three skirts all at once. For neighbors who have been longtime enemies, children who have been lost, and villagers who have been sleepily living their lives: hold on. Zola and the angel are about to collide. Figs start flying, dogs start arfing, and the whole village begins to wake up. Zola is a girl with a mission. And our angel has been without one--till now.

Hva gav meg lyst til å lese boka?
Coveret og tittelen. De fanget oppmerksomheten og fantasien min såpass at jeg kjøpte boka uten å sjekke omtaler etc. andre steder først.

Hva synes jeg om boka?
En søt og varm historie med fargerike og interessante karakterer. Jeg fikk virkelig sansen for både Zola og engelen som forteller historien.

Zola er bare herlig. Hun er sprudlende, fargerik, empatisk og smart. Zola er også den eneste som kan se og snakke med engelen, noe som gjør vennskapet som dannes mellom henne og den gretne engelen ganske underholdende. Engelen man møter i Unfinished Angel er ikke som englene i verken En engel i blandt oss eller i Dogma, denne engelen er noe for seg selv - rett og slett en engel med identitetskrise. Engelen vet ikke hva dens mål i livet er eller hvorfor den er i akkurat denne landsbyen, men når engelen blir kjent med Zola endres dette gradvis, med noen feilsteg på veien.

Historien som fortelles er kanskje ikke spesielt original, men den fortelles full av varme og rom for alle karakterene til å være seg selv - merkeligheter, sure miner og alt. Språket er nærmest elegant, noe som kanskje virker litt underlig med tanke på at engelen ikke er helt stødig i engelsk og finner opp og kombinerer ord ("Zola smills, smuggles, what is the word? What is it, that word for happy teeth??"). Men det funker; det blir fint og underlig og dansende, et fint eksempel på poetisk prosa.
I am free to come and go in the mountain villages, free to float along the promenade of the lake, free to swish up through the Alps to mountain huts, free to spend days and nights floating and swishing. This floating and swishing I like. (s. 3)
Og coveret?
Det passer boka godt med referanser til både klesstilen til Zola og en viktig scene i boka.

6 kommentarer:

  1. Åh,denne fikk jeg lyst til å lese nå! Måtte jo kjøpe den etter å lest om denne her på bloggen din tidligere. Jeg har jo 2 bøker til på engelsk som jeg "må" lese for å nå målet mitt med å lese 4 engelske bøker i 2012.En herlig tittel og fint cover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig, The Unfinished Angel er en fin bok og bruke til en slik utfordring. :) Etter å ha lest boka var det rett bort på TBD og kjøpe fire til av Creech. Jeg har ikke fått lest dem ennå, men de sitter i bokhylla og er fristende.

      Slett
  2. Som Beathe fikk også jeg lyst til å lese denne historien, både pga det du skriver om boken og det fine coveret. Jeg kjøper også bøker basert utelukkende på coveret...hehe, det har resultert i både fine leseopplevelser og motsatt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra. :)

      Hehe, kjenner til det med å bli fristet til å lese en bok pga coveret, for hvis coveret er så flott må jo boka være det og, ikke sant? Eh, ikke alltid. :)

      Slett
    2. Takk for hyggelig kommentar på innlegget mitt i går!
      Ja, det har vært en slitsom prosess som jeg er glad for at fått en løsning.

      God helg til deg :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...