onsdag 7. november 2012

Meme: Bøker som gjør deg syk


Pocketful of Books postet denne meme'n for noen dager siden og jeg synes den var artig så jeg prøver meg jeg og. Meme'n går ut på å matche bøker med ulike sykdommer; litt snodig kanskje, men underholdende.

01. Diabetes: en søt bok, veldig søt bok.


Historien om verdens søteste isbjørn passer bra her. En nydelig liten billedbok om isbjørnen Torbjørn som sliter med en identitetskrise og prøver og finne ut hva som gjør en isbjørn til en ordentlig isbjørn.

02. Vannkopper: en bok du leser en gang og som ikke frister til gjentagelse.


Jeg hadde store forventinger til denne boka, men den levde ikke opp til dem i det hele tatt. Den største skuffelsen var nok at boka var både kjedelig og irriterende.

03. Influensa: en bok så smittsom at den sprer seg som et virus.


Det kan vel ikke bli en annen bok enn den fantastiske Jellicoe Road? Det var forresten Mari som smittet meg. ;)

04. Syklusen: en bok du leser hver måned, år eller ofte.


Overraskende valg, ikke sant? De første Anne fra Bjørkeli-bøkene mine ble nesten lest i filler, det er nok en mulighet for at det samme skjer med Harry Potter-bøkene.

05. Søvnløshet: en bok som holdt deg våken hele natta.


Bøkene til Adler-Olsen klarer jeg bare ikke å legge fra meg når jeg begynner på en. Noen som vet når bok 5 i serien kommer ut?

06. Hukommelsestap: en bok du glemt fordi den ikke klarte å gjøre inntrykk på deg i det hele tatt.


Den eneste grunnen til at jeg husker å ha lest denne boka (ikke spør meg hva den handlet om), er fordi professoren som underviste var veldig opptatt av "the sexual imagery and symbolism!" i boka. Diverse håndgester og noe hopping og spretting var inkludert.

07. Astma: en bok som tok pusten fra deg.


Her var det bare å ta godt tak i boka og holde seg fast.

08. Feilernæring: en bok som manglet hjerneføde.


Hva kan jeg si? Jeg har to tanter som var litt dårlig innflydelse når det kom til bokvalg da jeg gikk på ungdomsskolen. :)

09. Reisesyke: en bok som tar deg med på en reise gjennom tid og rom, eller til et bestemt sted på kartet.


Chima har gjort en helt fantastisk og gjennomført jobb med verdensbyggingen i Seven Realms-serien, jeg ble i hverfall helt oppslukt.


Hvilke bøker gjør deg "syk"?

14 kommentarer:

  1. Dette var et herlig innlegg, Ann Kristin! Jeg vet rett og slett ikke om jeg har fantasi nok til å komme med noen egne forslag, men jeg digget listen din.

    Forresten så vil jeg ikke beklage for at jeg smittet deg med influensa ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. :)

      Jeg er ikke akkurat lei for at du smittet meg jeg heller. ;)

      Slett
  2. Så herlig innlegg, utrolig morsomt å lese :) Likte dine valgte bøker:) Isbjørnen Torbjørn, var jo bare helt bedårende:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Torbjørn er bedårende ja, helt nusselig. :)

      Slett
  3. Morsomt innlegg :)
    Morro og lese bøker inndelt sånn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid artig med lister med en vri. :)

      Slett
  4. For et herlig innlegg!:)Mange fine bøker her og så likte jeg å høre at Jussi kommer med flere bøker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at flere gleder seg til neste Jussi-bok. :)

      Slett
  5. Morsomt innlegg, Ann Kristin! Jeg bare måtte lage min egen versjon :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da får jeg vandre over å kikke på svarene dine. :)

      Slett
  6. Fantastisk!!! Årets BESTE innlegg :) Og tusen takk for den fine kommentaren hos meg i dag, klem fra Anette :)

    SvarSlett
  7. Flott liste! Ifølge forlaget Aschehoug kjem bok nummer fem i serien om Avdeling Q, Marco effekten, på norsk i mars 2013.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Takk for informasjonen. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...