mandag 26. november 2012

Beautiful Music for Ugly Children av Kristin Cronn-Mills

Forfatter: Kristin Cronn-Mills
Tittel: Beautiful Music for Ugly Children
Serie/trilogi: N/A
Sjanger: Realistisk
Forlag: Flux
Sider: 271 s.
Utgitt: 2012
Kilde: Kjøpt

Hva handler boka om?
The lives and loves of a teenage transboy music geek

Gabe has always identified as a boy, but he was born with a girl's body. With his new public access radio show gaining in popularity, Gabe struggles with romance, friendships, and parents--all while trying to come out as transgendered. An audition for a station in Minneapolis looks like his ticket to a better life in the big city. But his entire future is threatened when several violent guys find out Gabe the popular DJ is also Elizabeth from school
.

Sammendrag from GoodRead

Hva gav meg lyst til å lese boka?
Da anmeldelser av Beautiful Music... begynte å dukke opp på mange av bloggene jeg følger fanget tittelen oppmerksomheten min med en gang, og da jeg fant ut hva boka handla om ble jeg enda mer interessert i å lese den fordi transpersoner sjelden dukker opp i skjønnlitteratur.

Hva synes jeg om boka?
Å føle seg fremmedgjort og søken etter tilhørighet er velkjente tema i skjønnlitteraturen, tema som blir ytterlige satt på spissen og vanskeliggjort når det er ens egen kropp man føler en ikke hører hjemme i - noe samfunnet ofte har vansker med å akseptere.

Livet er ikke lett for Gabe. Han lever med en kropp som ikke føles som hans egen, sammen med en familie som ikke vet hvordan de skal takle at Gabes kropp og kjønn ikke matcher, i et samfunn hvor transpersoner av mange blir sett på som noe stygt og feil - noe som helst skal sparkes bort og fornedres. Men Gabe har håp, talent og to venner som gir støtte og spark bak, alt etter hva han trenger, og det er gjennom disse to vennskapene at boka virkelig skinner.

John er naboen til Gabes familie og en blanding av bestefar, venn og musikk-gal mentor for Gabe (begge er lidenskapelig opptatt av musikk og radio). Det var et uvant vennskap å lese om, men et herlig et. Johns lavmælte og helhjertede aksept av Gabe stoppet ham på ingen måte i å gi Gabe klar beskjed hvis han var uenig i noe Gabe sa eller gjorde, men det var heller ingen tvil hvor mye de betyr for hverandre. Paige og Gabe har vært bestevenner hele livet og det er en sårbarhet og åpenhet i vennskapet deres som gir det en dybde og ekthet som bærer dem gjennom omstillingene i hvordan de forholder seg til hverandre etter at Gabe forteller Paige at han er transseksuell. De har sine opp og ned, men jeg tviler ikke på de kommer til å være venner livet ut.

Forholdet mellom Gabe og familien hans er en annen del av boka som føles sann, her er det ingen lette løsninger på vanskelige følelser og kommunikasjonsproblemer.

Måten boka fortelles på gjorde det vanskelig å få kontakt med Gabe som karakter noen ganger, men det ble ikke så viktig for meg med tanke på historien jeg fikk ta del i.

Jeg håper norske, og utenlandske, forlag blir flinkere til å gi ut bøker som Beautiful Music for Ugly Children, bøker om og for marginaliserte samfunngrupper som gjerne blir usynliggjort i samfunnet med mindre det skjer noe som kan sensasjonaliseres eller gjøres narr av. Historiene som fortelles i bøker kan gi oss som leser dem noe ekstra, en sjanse til empati med personer i livssituasjoner langt fra egne erfaringer eller en validering av egne opplevelser når vi kjenner oss igjen i det som fortelles - om det er en hendelse, en følelse eller en bekreftelse på at vi ikke er alene med det vi har opplevd. Jeg mener det blir ekstra viktig å få ta del i dette når en sitter på utsiden av det som regnes som det normale og godtatte i samfunnet. Vanskelige og kronglete opplevelser og følelser kan bli litt lettere når man vet at man ikke er alene om dem. Viten om at man ikke er aleine er utrolig viktig. Å kunne se gjenspeiling av egne opplevelser og følelser i noe så sentralt i samfunnet som litteraturen vår er en del av det. Man er ikke lenger så usynlig for samfunnet når historien vi er en del av (og som er en del av oss) blir holdt fram som noe som er verd å lese om og gjøres til en del av vår kulturelle hukommelsen.

Og coveret?
Vet ikke hvor mye det passer til historien, men det er fanger øyet, har omriss av et storybybilde og høretelefoner så det har fanget opp noen viktige elementer.

Tips?
20. november var det Transgender Day of Rememberance i USA og Flux, forlaget som gir ut Beautiful Music for Ugly Children, la ut lenke til artikkelen 50 Transgender Icons på Twitter. NK Jemisin, forfatteren av The Inheritence trilogy, la ut lenke til 30+ Examples of Cisgender Privilege. Begge artiklene er interessante og får en til å tenke, akkurat som Beautiful Music for Ugly Children.

8 kommentarer:

  1. Dette var en flott og grundig omtale, Ann Kristin. Det er et viktig emne som blir tatt opp, og jeg er enig i dine refleksjoner rundt viktigheten av at lesere møter troverdige karakterer som er er i ulike livssituasjoner (dette ble en kronglete setning...). Jeg har ikke lest en ungdomsroman som tar opp transeksualitet, men jeg har lest Understrømmer, samt at jeg har Middlesex i hylla.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Silje. :)

      Bøker, film og tv er sterke medier som er med å forme hvordan vi ser verden og menneskene rundt oss, noe som gjør det ekstra viktig at ikke bare noen få grupper blir representert på en positive måte. Det er en av tingene jeg liker med bøkene til Cassandra Clare, hun prøver bevisst å ha et variert sett med karakterer.

      Understrømmer er ukjent for meg, men Middlesex har jeg hørt en del om. Hva synes du om Understrømmer?

      Slett
    2. Da skal jeg sette den opp på leselista med en gang. Takk for tipset. :)

      Slett
  2. Jeg har også lagt merke til denne tittelen. Fin omtale og bra at du trekker frem en gruppe mennesker som nok ikke er spesielt godt representert i litteraturen eller populærkulturen. Jeg har ihvertfall ikke lest noen bøker om transeksualitet og hørt om få. Boken er satt på leselisten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er synd det er så lite representasjon. Håper du liker boka. :)

      Slett
  3. Tema som denne boken tar opp har jeg kun sett noen få filmer av, og da jeg har lagt merke til boktittelen ble jeg nysgjerrig på boken. Det er viktig som du sier at "bøker om og for marginaliserte samfunngrupper" blir utgitt og lest!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvilke filmer har du sett? Var de bra?

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...