onsdag 4. juli 2012

The Wishing Spell av Chris Colfer

Tittel: The Wishing Spell
Forfatter: Chris Colfer
Serie/trilogi: The Land of Stories
Sjanger: Fantasy, eventyr
Forlag: Little, Brown
Sider: 438 s.
Utgitt: 17 juli, 2012
Kilde: Leseeksemplar fra BEA

Hva handler boka om?
Alex and Conner Bailey's world is about to change, in this fast-paced adventure that uniquely combines our modern day world with the enchanting realm of classic fairytales.

The Land of Stories tells the tale of twins Alex and Conner. Through the mysterious powers of a cherished book of stories, they leave their world behind and find themselves in a foreign land full of wonder and magic where they come face-to-face with the fairy tale characters they grew up reading about.

But after a series of encounters with witches, wolves, goblins, and trolls alike, getting back home is going to be harder than they thought.

Kilde: GoodReads

Hva gav meg lyst til å lese boka?
Jeg elsker eventyr og bøker som er omskrivninger/oppdateringer av eventyr. Coveret hjalp og.

Hva synes jeg om boka?
Det er tydelig at Colfer har brukt mye tid på å planlegge og bygge opp eventyrverdenen og bakhistorien til alle man møter i The Wishing Spell. Dessverre er det tydelig fordi leseren blir gitt for mye informasjon. Dette sakker farten i historien til nesten krabbing (unntatt actionscenene som gjerne er over før an rekker å kjenne spenningen) og det blir rett og slett litt kjedelig. Det er vanskelig å bli godt kjent med noen av karakterene for de mer pappfigurer og det en får vite er gjerne fortalt isteden for vist, det er vanskelig å høre forskjell på de ulike karakterene i dialogen og - alle høres ut som samme person. Den eneste karakteren som inspirerte noe særlig reaksjon hos meg var Conner, men det var bare når han kom med frekke og/eller uhøflige kommentarer som jeg tror det var meningen at skulle være morsomme. Den onde dronningen og Rødhette gav meg bare lyst til å dunke hodet i veggen.

Repetisjon av informasjon, noen ganger innen samme avsnitt, motstridende informasjon, noen ganger innen samme avsnitt, og overbruk av metaforer som ikke alltid hang sammen ble bare irriterende etterhvert. Det samme med hvor lett Alex og Conner kom seg ut av vanskelige situasjoner, isteden for at de bruker egne evner og intelligens går det nesten bare på flaks og tilfeldigheter.

Det er frustrerende når en leser en bok med mye potensiale som ikke lever opp til dette potensiale. En bok som kunne ha vært så mye bedre hvis den bare hadde blitt jobbet mer med - strammet opp og utviklet videre, kanskje kuttet ned en 50-100 sider? Synd ingen tok seg tid til å jobbe mer med manuset sammen med forfatteren (han er en flink historieforteller, men umoden forfatter), for dette kunne blitt en god bok.


Jeg så boka har fått en rating på 3.73 hos GoodReads så det er en del som liker boka bedre enn det jeg gjorde.


Og coveret?
Det beste med boka.

Tips?

Les Michael Buckleys The Sisters Grimm-serie isteden. Serien har et lignende premiss, men er mye bedre skrevet.

4 kommentarer:

  1. Åh, det var synd å høre. Nå angrer jeg litt på at jeg forhåndsbestilte den i min iver :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du liker den bedre enn jeg gjorde? :)

      Muligheten til forhåndsbestilling er ikke alltid en god ting, jeg har bommet på noen bøker jeg og.

      Slett
  2. Så synd at den ikke svarte til forventningene.... Men siden dette er hans første bok, så kan vi jo håpe at de neste bøkene blir bedre :-) Utrolig flott omslag har den uansett ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe det, for jeg tror ikke det står på fortellerevnen, heller at de han jobber med i forlaget ikke har tatt skikkelig tak i manuset. Får se hvordan neste bok blir. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...