tirsdag 10. juli 2012

Send av Patty Blount

Tittel: Send
Forfatter: Patty Blount
Serie/trilogi: N/A
Sjanger: Realistisk
Forlag: Sourcebooks Fire
Sider: 284 s.
Utgitt: 1 august, 2012
Kilde: Leseeksemplar fra BEA

Hva handler boka om?
To keep his secrets, all he has to do is listen to the voice in his head and just walk away... 

On his first day at his new high school, Dan stops a bully from beating up a kid half his size. He didn't want to get involved. All he wants out of his senior year is to fly under the radar. But Dan knows what it's like to be terrorized by a bully - he used to be one. Now the whole school thinks he's some kind of hero, except Julie Murphy, the prettiest girl on campus. She looks at him like she knows he has a secret. Like she knows his name isn't really Daniel.


Hva gav meg lyst til å lese boka?
Siste dagen av BEA var jeg bortom utstillingen til Sourcebooks for å høre om det var noen av årets bøker de var spesielt entusiastiske for utgivelsen av, det var det. Representanten jeg snakket med var veldig begeistret for blandt annet Send. Jeg og en annen dame sto helt fasinert og hørte på henne. Så absolutt den beste formidleren jeg møtte på hele bokmessa. Jeg håper hun virkeliggjør ideen om en bok-vlog.

Hva synes jeg om boka?
En gang i blandt møter man på en bok som virkelig river hjertet ut av brystet på deg med hvor sår, rå og ærlige den er. Historier som fester seg i deg og blir en del av deg, historier du er glad du fikk ta del i uansett hvor vonde de var å lese fordi de er nydelige i sin sårhet. Send er en slik bok.

Dan gjorde noe forferdelig da han var 13 år gammel, noe som fikk enorme konsekvenser for en klassekamerat, ham selv og familiene til dem begge. Dan ble straffet, veldig strengt, for det han gjorde og den straffen har konsekvenser som følger han og familien hans år etter. Dan lever med en kveldende skyldfølelse for det han gjorde, for konsekvensene og for problemene det har skapt for familien hans, han føler at uansett hva han gjør kan det aldri gjøre opp for hva han gjorde. Men han prøver. For sin egen og familiens trygghet prøver han å holde seg så usynlig som mulig, men samtidig klarer han ikke å stå og se på når noen blir mobbet nettopp på grunn av sin egen fortid som mobber og hva denne mobbing medførte seg.

Jeg følte med Dan i hans lengten etter tilgivelse og hans overbevisning om at det ikke fantes for ham, med hans frustrasjon med de som ikke vil involvere seg og frykten for å bli gjenkjent og de problemene det medfører. Jeg ble overrasket over hvor godt jeg likte Dan og ønsket at han skulle klare å gi slipp på noe av skyldfølelsen han bærer med seg. Mobbere er ikke akkurat øverst på min liste over mennesker jeg har mest lyst til å ha som hovedpersoner i bøker, men Dan har gått videre. Dan er ikke lenger det bøllefrøet han var som 13-åring fordi han har forstått at handlinger har konsekvenser. Han tok straffen sin, straffer seg selv fortsatt, lever med konsekvensene og han har endret seg.

De andre karakterne i Send er og flerdimensjonale, de er mer enn bare ett aspekt av sine personligheter, det er grunner for handlingene deres og handlingene har konsekvenser - gode og vonde. De er komplekse mennesker, de lever ikke i et vakum og det er med på å heve boka opp på en høyt niva. Jeg vil spesielt nevne Julie. Hun irriterte i begynnelsen med vinglete oppførsel mot Dan, men etterhvert som jeg ble kjent med henne ble bakgrunnen for valgene og handlingene hennes tydligere, og jeg fikk like vondt av henne som av Dan. Hun lever og med konsekvensene av egne og andres handlinger, med lengten etter tilgivelse og frihet fra skyld.

Tilgivelse, av andre og seg selv, konsekvenser, hevntrang, kjærlighet, mobbing, bitterhet, familie, vennskap og håp. Det er mye å ha i en bok, men Patty Blount klarer det med glans. Hun vever alt sammen til en kompleks historie med dybde og en resonans som strekker seg langt forbi mobbing.

Jeg håper mange leser Send for det er en bok som trenger å leses, som fortjener å bli snakket om og husket.

Og coveret?
Vet ikke helt. Det er ikke et dårlig cover, men jeg er ikke sikker på om det sier så mye om boka.

Tips?
Liker du bøker som Speak av Laurie Halse Anderson, The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky, Vi kaller ham Anna av Peter Pohl og The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian av Sherman Alexie, er dette en bok for deg.

2 kommentarer:

  1. Denne burde sikkert bli oversatt til norsk! Tror uansett (engelsk-norsk) det er ei bok jeg kunne like.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror også du kunne likt boka, Synna. :) Jeg håper et norsk forlag kjøper rettighetene og oversetter Send, men jeg går fortsatt og venter på at noen skal gjøre det med Speak så jeg holder ikke pusten. :)

      Kanskje dette er en bok å vurdere å ha i engelsk-hylla i ungdomsavdelingen deres?

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...