tirsdag 24. juli 2012

Harmonic Feedback av Tara Kelly

Forfatter: Tara Kelly
Tittel: Harmonic Feedback
Serie/trilogi: N/A
Sjanger:Realistisk
Forlag:Henry Holt
Sider: 280 s.
Utgitt: 2010
Kilde: Kjøpt

Hva handler boka om?
Sixteen-year-old, music- and sound design-obsessed Drea doesn't have friends. She has, as she's often reminded, issues. Drea's mom and a rotating band of psychiatrists have settled on "a touch of Asperger's."

Having just moved to the latest in a string of new towns, Drea meets two other outsiders. And Naomi and Justin seem to actually like Drea. The three of them form a band after an impromptu, Portishead-comparison-worthy jam after school. Justin swiftly challenges not only Drea's preference for Poe over Black Lab but also her perceived inability to connect with another person. Justin, against all odds, may even
like like Drea.

It's obvious that Drea can't hide behind her sound equipment anymore. But just when she's found not one but two true friends, can she stand to lose one of them?


Hva gav meg lyst til å lese boka?
Jeg leste Amplified av Kelly i vinter. Jeg likte boka, men fikk ikke like god kontakt med karakterene som med de i Five Flavours of Dumb som jeg hadde lest rett før. Harmonic Feedback ble omtalt i en anmeldelse som en bedre bok enn Amplified så da måtte jeg bare prøve den og.

Hva synes jeg om boka?
Fantastisk, helt fantastisk. En nydelig og verkende følsomt skrevet bok om Dreas opplevelse av livet og musikk, hennes forsøk på å finne ut hvordan være "normal" samtidig som hun ønsker å bli akseptert for den hun er, hennes begynnende vennskap med Naomi og Justin og forholdet hun har med moren og bestemoren.

Historien som fortelles føles sann og ekte, som om karakterene i boka bor rett rundt hjørne og du bare kan stikke innom deres verden. Man blir fanget opp i Dreas liv og blir en del av både opp og nedturer, gleder, sorger og alt i mellom. Følelsene og opplevelsene resonerer hvis man noen gang har følt seg som en outsider, uansett grunn. Bare en helt fantastisk bok.

Og coveret?
Jeg liker virkelig coveret; det er enkelt, men sier mye. Det passer det perfekt til historien som blir fortalt, merker jeg blir litt snufsete når jeg ser på det pga av scenene det refererer til.

Tips?
Liker du tenåringsbøker med musikk i fokus kan jeg anbefale, i tillegg til Harmonic Feedback, Five Flavours of Dumb av Antony John og Amplified av Tara Kelly.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...