onsdag 18. juli 2012

Scored av Lauren McLaughlin

Tittel: Scored
Forfatter: Lauren McLaughlin
Serie/trilogi: N/A
Sjanger: Science-fiction
Forlag: Random House
Sider: 240 s.
Utgitt: 2011
Kilde: Kjøpt

Hva handler boka om?
Set in the future when teenagers are monitored via camera and their recorded actions and confessions plugged into a computer program that determines their ability to succeed. All kids given a “score” that determines their future potential. This score has the ability to get kids into colleges, grant scholarships, or destroy all hope for the above.

Scored’s reluctant heroine is Imani, a girl whose high score is brought down when her best friend’s score plummets. Where do you draw the line between doing what feels morally right and what can mean your future? Friendship, romance, loyalty, family, human connection and human value: all are questioned in this fresh and compelling dystopian novel set in the scarily forseeable future.



Hva gav meg lyst til å lese boka?
1984 skremte vannet av meg på videregående og sammendraget minnet om den.


Hva synes jeg om boka?
Dette var en helt grei bok. Konseptet (oppførsel, karakterer, omgangskrets etc gir poeng som igjen bestemmer om du får tilgang på videre utdanning etc) var interessant og tenkevekkende, men for meg kom boka seg aldri over ok-nivået. Det er mye snakking rundt det positive og negativet med et slikt system, men det kommer seg aldri helt videre og over på hvor det blir spennende. Karakterene var ikke akkurat inspirerende heller. Det er noen tvister rundt informasjon Imani oppdager, men det blir ikke gjort noe særlig med det. Jeg satt igjen med en følelse av at jeg bare hadde fått en del av historien, og ikke den interessante delen.

Scored er ikke en dårlig skrevet bok, men for meg ble den ikke mer enn ok heller.


Og coveret?
Passer veldig bra til overvåkningstemaet i boka.


Tips?
Les 1984 isteden.

4 kommentarer:

  1. Så synd at Scored ikke svarte til forventningene. Når jeg leser sammendraget så høres den både spennende og interessant ut, men det hjelper jo ikke når gjennomførelsen bare er grei.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble ganske skuffa over at en ide med såpass potensiale ikke klarte bedre, men det er mange som liker boka så det går nok på smak og. :)

      Slett
  2. Jeg syns også denne boken hørtes ganske interessant ut. :) Men jeg går ut fra at det ikke hjelper så mye om man hadde forventet litt mer. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Forventningene, uansett hva eller hvem som har skapt dem, har en del å si for hvordan man går inn i boka. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...