onsdag 20. juni 2012

Onsdagsfundering - system i bokhylla

Er andre som bare ha system i bokhyllene sine?

Jeg pleier å få litt rare blikk og kommentarer av ulik variant når jeg forklarer oppsettet i hyllene mine. Jeg liker å ha orden i bokhyllene mine ellers får jeg problemer med å finne den boka jeg er på leiting etter. Det har som sagt ført til en del kommentarer fra besøkende, både hyggelige og mindre hyggelige. Etter at jeg leste om kåringen av Norges fineste bokhylle (den er flott) og så denne kommentaren
– Vinnerbokhyllen må være levende. Er den for velordnet, blir man nesten nervøs av å se på den. Den bør ikke være som hentet ut av en interiør-reportasje, mener sjefredaktør i KK, Gjyri Helén Werp.
begynte jeg å lure på om det var veldig rart å ha det ryddig og systematisk i bokhylla. Blir folk flest nervøse av å besøke noen som alfabetiserer eller numeriserer etc. bøkene sine? Jeg elsker å kikke i bokhyllene når jeg er på besøk hos noen (med tillatelse selvfølgelig), og for å være helt ærlig legger jeg sjelden merke til hva slags, om noe, system eller orden de har på bøkene sine - er mer opptatt av om jeg finner noe interessant å kikke i. Er ikke det viktigste at man finner fram i egne hyller?

Et utsnitt av bokhyllene mine:


Jeg har bøkene mine inndelt i skjønnlitteratur og faglitteratur. Faglitteraturen står etter emne og er alfabetisert etter forfatters etternavn, og skjønnlitteraturen først delt inn etter språk (skandinavisk for seg, engelsk for seg) og type (først tegneserier og billedbøker, så alle andre), så er de alfabetisert etter forfatters etternavn (tittel hvis det er en antologi). Jeg synes systemet mitt er enkelt, men det er mulig jeg er noe miljøskadd fra jobber i bokhandel og bibliotek. :)

Har du et system i bokhylla di?

11 kommentarer:

  1. Du er flink å ha system, jeg har ikke så veldig mye system og sjangerne står om hverandre, jeg har dog begynt på den ene bokhyllen hvor jeg har samlet alle etter forfatteren så jeg er på vei til å lage meg et system.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjangre står om hverandre hos meg og, men det å ha bøkene samlet etter forfatter gjør det mye enklere å finne fram. :) Du får ha lykke til med sortering i hyllene dine. :)

      Slett
  2. Synes du er flink som har system:)Jeg har det ikke, men så finner jeg jo ikke alltid det jeg leter etter. Jeg ønsker meg orden, men orker ikke å skape orden før jeg eventuelt flytter ut en dag:)Og da skal jeg ha orden, kanskje etter sjangre og samle alle de samme forfatterne i lag eller kanskje til og med alfabetisk :)Ha en god kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lettere å ha system når du har plass til alle bøkene dine. :)

      Slett
  3. Jeg må også ha system, blir frustert om jeg kommer over bokhyller uten system. På den ene jobben har vi bokhylle på pauserommet. Jeg bruker ofte pauser på å rydde i den om jeg synes den er i uorden.

    Her hjemmee har jeg kategorisert bøkene inn i ulest og lest - bokhyller. I de uleste har jeg ordnet bøkene etter serier, og/eller hvem som skal leses først etc. I hyllene med de leste bøkene har jeg pocket og innbundet for seg. I innbundet står bøkene etter forfatter. I pocket står de litt hulter til bulter. Fagbøker har en egen hylle og Stephen King har fått seg sin helt egen bokhylle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som du har god orden på hva som er hvor. Fagbøkene mine har også egen hylle, som snart må utvides til to. :)

      Jeg har vært nødt å lære meg å lukke øynene for det jeg ser som mangel på system i andres bokhyller, hvis ikke hadde jeg ikke kunne kikket i dem uten å ville rydde.

      Slett
  4. Vinneren av Norges flotteste bokhylle er virkelig flott, ja, og langt fra hvordan min egen ser ut! Litt orden har jeg med forfattere for seg og faglitteratur, dikt for seg - men utover det er det et salig kaos for bokhyllen er for liten og bøkene står dobbelt og oppå hverandre. Jeg må innrømme at jeg synes det er praktisk at bøkene står alfabetisert når jeg kikker i andres bokhyller :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir med en gang vanskeligere når en har dårlig plass til bøkene sine. Jeg har en del bøker på lagring, men må vente til jeg har flere hyller før de kan tas fram. :)

      Slett
  5. Mine bøker står alfabetisk etter forfatter, men nå fikk jeg lyst til å omorganisere. Forstår ikke at noen skal bli nervøse av at andre folk vil ha system på sine egne ting :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skjønte heller ikke hvorfor andres system skulle gjøre henne nervøs. Du får kose deg med omorganiseringen. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...