onsdag 13. juni 2012

Onsdagsfundering


I det siste har jeg tenkt en del på hvorfor jeg velger bort enkelte forfattere. Noen ganger er det fordi forfatterens skrivestil ikke passer for meg, andre ganger fordi jeg synes kvaliteten på bøkene deres har sunket, eller fordi jeg får leseopplevelser som Mari hadde med Struck og jeg hadde med Revived og Loves Me, Love Me Knot. Noen ganger er det vanskelig å definere akkurat hva det er som gjør at jeg ikke ønsker å lese en forfatter lenger, mer en følelse av noen undertoner og holdninger som gir ubehag.

Som regel prøver jeg en forfatter minst en gang før jeg avskriver dem, men jeg har noen unntak.
  1. Finner jeg ut at en forfatter har plagiert, er de rett av leselista. Jeg ønsker ikke å støtte noen som bevisst stjeler andres arbeid og presenterer det som sitt eget.
  2. Forfattere som oppfører seg rottent mot leserne sine, og ikke ber om unnskyldning på en skikkelig måte.
  3. Så er det forfattere som Orson Scott Card som kommer med artikler som denne, for så å gjøre det enda værre med slikt som dette. Jeg har aldri lest noe av Card og kommer aldri til å gjøre det, uansett hvor mange, eller hvem, som anbefaler Ender's Game.
Har dere valgt bort noen forfattere? Synes dere det finnes gode grunner til å velge å ikke lese bøker på grunn av forfatterens oppførsel eller holdninger?

11 kommentarer:

  1. Har egentlig ikke velgt ut noen sånn bevisst at eg har tenkt. De vil eg rett og slett ikkje lese..
    Men må innrømme når jeg er på Goodreads og hører om en forfatter som har vært respektløs overfor noen anmeldere/bloggere. Da kommer ikke akkuratt boka på toppen av lista, for og si det sånn.

    SvarSlett
    Svar
    1. For meg går nok mye av det ubevisst og, men noen forfattere (som Orson Scott Card) blir jeg veldig bevisst på hvorfor jeg ikke er interessert i å ha noe med å gjøre.

      Slett
  2. Flott innlegg, Ann Kristin :)

    Jeg har vært klar over dette med Orson Scott Card og valgte allikevel å lese Ender's Game. En fantastisk bok, selv om dessverre forfatteren har meninger jeg absolutt ikke er på linje med. Det er godt å ha prinsipper og jeg kjenner jeg skulle ønske jeg kunne vært litt sterkere. Samtidig vet jeg at jeg hadde gått glipp av en fantastisk historie hvis jeg hadde valgt bort Ender's Game.

    E.L. James er en av forfatterene som kommer på min liste over de som i det minste befinner seg i en gråsone, det samme med Cassandra Clare. Min søster har lest og omtalt bøkene til sistnevnte, jeg er litt i tvil om jeg vil lese dem pga. diverse kritikk for at hun har utviklet Mortal Instrument serien sin fra HP fan fiction.

    Som oftest leser jeg bøker jeg tror jeg kan like og det er ikke så ofte jeg reflekterer over forfatterens holdninger(kanskje fordi jeg ikke alltid er klar over hva han eller hun har "been up to").

    Pakken kom i går og HURRA, HURRA :D Min første signerte bok, tilogmed navnet mitt var på plass jo. Så morsomt. Tusen, tusen takk, Ann Kristin. Dette var stas!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sett på nært hold med familie og venner hva homofobi kan gjøre med mennesker. Uansett hvor bra boka til Card er klarer jeg ikke å støtte han gjennom å kjøpe boka hans etter å ha sittet med en gråtende venninne etter at søsteren nektet å komme i bryllupet hennes, og hørt hvor hatefulle enkelte familiemedlemmer er mot de som er annerledes enn dem fordi de har vokst opp med at et slikt hat er greit. Jeg går kanskje glipp av flotte bøker, men det er helt ok for meg.

      E.L. James og Cassandra Clare blir mer en gråsone, Clare mer enn James. Jeg leste Clares første bok vel vitende om at hun har skrevet Harry Potter fanfiction, men jeg så ikke noen likheter til HP. James har jeg ikke lest, men fra det jeg har hørt er bøkene hennes fanfiction som hun bare har byttet ut navnene i - noe som gjør det mer problematisk med hensyn til hvor nære Twilight de visstnok er.

      Det er ikke lett dette her. Jeg vil helst ikke vite så mye om forfatterene av bøkene jeg leser fordi det kan påvirke hva jeg synes om boka, men samtidig har jeg ikke lyst til å kjøpe en bok og dermed støtte en forfatter som sprer hat.

      SBTB tok opp noe lignende i fjor i forbindelse med en anmeldelse av The Grand Sophy av Georgette Heyer. Både anmeldelsen og kommentarene er verd en kikk: http://smartbitchestrashybooks.com/blog/the-grand-sophy-by-georgette-heyer

      Så flott! Du får kose deg med boka, Mari. :)

      Slett
    2. Jeg visste ikke det om Orson Scott Card. Har ikke lest boken, men har den stående i bokhyllen. Jeg forstår poenget ditt med at du støtter forfatteren ved å kjøpe boken, men det er veldig mange forfattere, spesielt hvis du går litt tilbake i tid som hadde meninger som omdiskuterte og langt fra mine egne. Man ville gå glipp av mange gode bøker der disse meningene ikke blir reflektert. Jeg synes dog denne var i overkant drøy.

      Når det gjelder Cassandra Clare har jeg hørt om kritikken, men synes heller ikke det var noe særlig likheter til Harry Potter. Har lest mye annet som er mer likt. Hvis hun har skrevet fanfiction og brukt ideene derfra til å lage sin egen historie, så ser jeg ikke noe galt i det. Visstnok fikk hun kritikk for at hennes fanfiction var dårlig og ikke passet inn i HP-universet (mye fokus på Draco tror jeg), så det var vel derfor hun laget et eget univers:-)

      Slett
    3. Jeg er helt enig i at men ikke skal dømme alle over en sko, og hvordan man ser bøker kommer selvfølgelig også ann på tiden og kulturen forfatteren levde/lever og skrev/skriver i. Shakespeare, f.eks., er en av favorittforfatterene mine og i stykkene hans er det antisemitisme, rasisme, mysogoni etc. Agatha Christies bøker har også meninger i seg som jeg ikke er enig i. Men Shakespeare levde på 1500-tallet, Christie vokste opp på begynnelsen av 1900-tallet, Card lever nå. Jeg lenket Mari til et innlegg hos SBTB som tar opp nettopp dette, jeg synes både innlegget og kommentarene var informative og belysende.

      Jeg er ikke ute etter å finne bare forfattere som jeg er enig i alt med, det er umulig og ville vært forferdelig begrensende for bokutvalgt mitt, men jeg vil heller ikke føle at jeg implisitt støtter Cards meninger ved å kjøpe boka hans. Grunnen til at jeg brukte Card som eksempel er nettopp at han er så ekstrem (synes jeg) og vokal om meninger som skader andre. Jeg leiter ikke etter grunner til å ikke lese en bok, men når en forfatter gjør meninger som er så i mot alt jeg tror på så synelig som Card har gjort, får jeg problemer med å skille mellom forfatter og forfatterskap. Det er sikkert flere bøker i hyllene mine av forfattere som har lignende meninger som Card, men de har holdt dem unna offentligheten og jeg leser lykkelig uvitende.

      Alle har vi ulike grenser og grunner for hva vi leser og ikke leser, og det som er så flott er at det er gode bøker tilgjengelig for oss alle. :)

      Helt enig med deg om Cassandra Clare forresten. :)

      Slett
    4. Ja, jeg er enig i at Card er ekstrem og ikke minst stilles i et annet lys fordi han lever i dag og har disse meningene her og nå. Boken hans rykket ikke akkurat opp på leselisten av å vite dette.

      Slett
  3. Forresten tusen takk for linken til A Pocketful of Books, der var det et par forfattere jeg ikke har fått med meg som har tråkket skikkelig i salaten. Kjenner bøkene deres havnet i bunnen av lista nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Serien hennes er interessant, og noe sjokkerende i hva forfattere kan få seg til å si til og gjøre mot andre mennesker. Skulle ønske jeg hadde visst om Kiera Cass før jeg kjøpte boka hennes. Jeg hørte om oppførselen hennes samme dag som boka dumpet ned i postkassa, snakker om timing.

      Slett
  4. Jeg er så heldig? at jeg ikke kan huske å ha hørt om en usmakelig forfatter jeg har lest eller tenkt å lese. Har et litt uklart forhold til for eksempel Knausgårds prosjekt i seg selv, men likte veldig godt det jeg leste av fjerde bok.
    Jeg velger å ikke følge lenka til forfatterne som har dummet seg ut, for kanskje jeg går glipp av en god leseropplevelse:) Men likte innlegget ditt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Grunnen til at jeg vil vite er at jeg med mine penger støtter forfatterene. Alle kan gjøre feilsteg, men hvordan de håndterer dem forteller mye - og om de gjentar dem. For meg kommer det tilbake til respekt - hvis en forfatter ikke respekterer leserene sine, hvorfor skal da leserne forventes å bruke tid og penger på bøkene til forfatterene?

      Orson Scott Cards oppførsel blir nesten en kategori for seg selv med det hatet han sprer i form av artikler etc. Som jeg nevnte i svaret til Mari har jeg sett effekten av homofobi på nært hold, og kan ikke med god samvittighet støtte en forfatter som snakker/skriver om mennesker som om de er mindre verd/syke etc basert på hvem de er glad i. Jeg klarer ikke skille mellom forfatter og forfatterskap når det kommer til slike ting.

      Det er ikke lett dette, når en velger å ville vite hva en forfatter står for eller oppfører seg. Da må en forholde seg til den informasjonen en får og ta valg ut i fra det, man har ikke muligheten til å si at man ikke visste lenger. Det er så mange gode leseropplevelser der ute i verden at det å velge gå glipp av noen går helt fint for meg. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...