onsdag 27. juni 2012

Lesemål 2012 - fra januar ut juni

Ved inngangen av 2012 laget jeg en liste med lesemål og nå som året er nesten halveis over fikk jeg lyst til å sjekke hvordan jeg ligger an.


Mål 1:  Lese minst en bok i uka.Til tross for nærmest lesestopp i nesten to måneder ligger jeg bra an her, så langt har jeg lest 48 bøker. Jeg er ganske sikker på at det er noen bøker jeg har lest som jeg har glemt å skrive ned, andre har jeg gitt opp etter å ha lest bare deler. Har også møtt på flere bøker i år enn i fjor som bare går treigt å lese.

Mål 2: Bokkjøp-stopp.
Unnskyld meg mens jeg ler. Jeg klarte å holde dette målet til midten av februar før det røyk og jeg reiste hjem fra en konferanse med kofferten full av bøker (og såpe). Men det går egentlig ganske greit siden dette målet var nokså urealistisk.

Mål 3: I forbindelse med bokkjøp-stoppen skal jeg få gjort skikkelig innhugg i ventehaugen.
Jeg har fått lest noen hyllebøker, men kunne absolutt gjort det bedre. Problemet er at det hele tiden dukker opp så mange nye og spennende bøker jeg bare kikke på.

Mål 4: Bli flinkere til å skrive omtale av bøkene jeg leser.
Har har det desverre heller gått i mottsatt retning. Sammen med den lesesperren jeg fikk kom det også en heller irriterende skrivesperre, noe som gikk mest utover bokomtalene jeg hadde planer om å skrive. Siden jeg hadde satt meg som mål å skrive litt om hver bok som ble lest har lista etterhvert blitt ganske lang og presset på meg selv større, noe som igjen har gjort det vanskelig å skrive disse omtalene. I et forsøk på å løse dette, har jeg gitt meg selv tillatelse til å gi slipp på de omtalene jeg ikke har skrevet og heller starte på ny frisk med bøker lest fra nå og med mindre krav til lengde etc på omtale. Det er selvfølgelig mulig at det dukker opp en omtale av noe jeg leste tidligere i år, og hvis det er noen bøker jeg har lest noen lurer på hva jeg synes om er det bare å si fra så skal jeg prøve å omtale den. :)

Mål 5: Lese minst en bok av Charles Dickins i forbindelse med jubileet hans.
Har ikke lykkes med dette målet ennå, men satser på å få fullført det i løpet av høsten.

Mål 5: Prøve å lese en faglitterær bok i måneden.
Ganske skuffet over at jeg ikke har klart dette målet så langt, det står så mye spennende i bokhylla. Det skal nok endre seg, jeg har blandt annet Sybil Exposed, Sonia Wigert og Brain On Fire på leselista. Mulig det blir noe Bill Bryson og.

Mål 6: Fortsette å prøve ut nye forfattere og sjangere.
Nye sjangre har jeg ikke funnet ennå, men jeg har lest noen nye forfattere som Marissa Meyer, Miranda Kenneally, Antony John, Kristoffer Schou, Brodi Ashton, Cassandra Clare og Elizabeth Wein.

Mål 7: Lese flere bøker som kommer fra andre land enn Norge, England eller USA.
Så langt har det bare blitt fire forfattere: Devika Rangachari (India), Élisabeth Combres (Rwanda), Jussi Adler-Olsen (Danmark) og Melina Marchetta (Australia). Tar gjerne i mot tips!

Mål 8: Delta i Lines lesesirkel 2012.
Et mål det har gått heller dårlig med, men jeg har håp om at det skal endre på seg. :)

Har du noen lesemål for 2012? Hvordan går det med dem?

4 kommentarer:

  1. 48 bøker!!! Det er jo nesten 2 bøker i uka - imponerende, særlig når du har hatt 2 måneder med lesetørke! Ellers så er det godt å se at det ikke bare er jeg som sliter med mål 2 og 3 ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mål 2 og 3 er nok et evig problem for bokelskere. :)

      Slett
  2. Dine mål og utfall er veldig lik mine, =)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...