onsdag 20. juni 2012

Besatt av bøker - jeg?

Silje kom over en tag på YouTube om kjøp av bøker og laget et meme om dette. Jeg synes spørsmålene (og svarene i kommentarene på de ulike postene) var artige, så jeg slår følge med Elin og Beathe. :)

Stakkars pus, Blogger vil bare vise ham fram på skeive:


01. Er du helt besatt av å kjøpe bøker?
Skal jeg være ærlig må jeg nok svare ja her. Har nok fått en del fleip og pepper for det fra både familie og venner.

02. Når, hvor og hvor ofte kjøper du bøker, og pleier du å handle sammen med noen eller alene?
Jeg kjøper de fleste bøkene mine på Book Depository (hvor de har timesalg i dag, forresten (sukk)), med den fordelen (?) at jeg kan handle hjemmefra og når som helst på døgnet. Jeg liker godt å gå rundt i bokhandler og kikke og ta på og lese litt i bøkene, men kjøper mer sjelden derfra, med mindre jeg er ute etter noe på norsk, enn da jeg jobbet i bokhandel. Finner jeg noe av interesse skriver jeg heller ned tittel og forfatter og kjøper boka på nettet.

Det er få som har tålmodighet til å bli med meg inn i en bokhandel siden jeg kikker på absolutt alt og blir litt virkelighetsfjern, men nå som jeg har fått konvertert lillesøster til bokorm (*englekor*) har jeg hverfall en som ikke begynner å sukke hver gang jeg tar en omvei innom nærmeste bokhandel. :)

03. Hva er det som gjør at du blir tiltrukket av en bok?
Cover og sammendrag, forfattere jeg liker, og anmeldelser og omtaler på bokblogger.

Et flott og interessant cover fanger oppmerksomheten min og gjør at jeg tar en nærmere kikk, er sammendraget spennende er det god sjanse for at boka havner i handlekurven. Fofattere jeg liker (f.eks. Jussi Adler-Olsen, Kristin Cashore, JK Rowling etc) er ganske automatiske kjøp for meg fordi jeg vet at jeg liker det de skriver. Da kan et dårlig cover eller lite inspirerende sammendrag telle mindre. Bokblogger er en viktig kilde for meg i oppdagelsen av nye bøker, og er det en blogger jeg stoler på kan hun/han ofte vippe meg for eller mot en bok jeg har under vurdering.

04. Er det en spesiell sjanger du foretrekker?
Det blir mye fantasy og dystopia, men jeg er også veldig glad i kjærlighetsromaner (men ikke chicklit, med noen unntak) og realistiske romaner. Science-fiction og det overnaturlige frister og. Er det faglitteratur blir det mest memoarer og biografier.

05. Foretrekker du å kjøpe nye eller brukte bøker?
Helt klart nye. Jeg kjøpte mye brukte bøker før, men nå blir det nesten bare hvis det ikke er mulig å få tak i boka ny eller det er en feriebok jeg ikke skal ha med hjem.

06. Hvor mye penger synes du det er greit å bruke på bøker i måneden?
Hehe, det varierer nå litt ut i fra hvor mye jeg har å bruke på bøker.

07. Har du noensinne hatt bokkjøpstopp eller bokkjøpbegrensning?
Ja. Eller, jeg har hatt forsøk på både bokkjøpstopp og bokkjøpbegrensning, men det ender aldri bra for lommeboka. Jeg klarte faktisk å gå en og en halv måned på nyåret, men så var jeg på en konferanse hvor jeg møtte den hyggelige Devika Rangachari som tok meg med i noen av favorittbokhandlene sine og dermed var det gjort. Og gjorde egentlig ikke så mye. :)

08. Når du har kjøpt en bok, hvor lang tid tar det før du leser den?
Det varierer. Noen begynner jeg på før jeg er ute av døra på bokhandelen/på vei inn fra postkassa, andre kan det gå fra noen uker eller måneder til, desverre, år.

09. Billige eller dyre - innbundet eller paperback?
Pris har mye å si, for er boka billig har jeg mulighet til å kjøpe flere bøker. Jeg kjøper derfor mest pocketbøker, men etter at jeg oppdaget Book Depository har det blitt litt mer innbundne bøker i hyllene mine fordi prisene er lavere der enn i butikkene. Jeg liker også å ha bøkene i en serie i likt format.

Er du besatt av bøker?

6 kommentarer:

  1. Flotte svar, Ann Kristin! Jeg synes det er bra gjort å gå en og en halv måned uten å kjøpe bøker, altså :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, var småimponert over at jeg klarte meg så lenge. :D

      Slett
  2. Veldig fine svar:-)Det er bra å klare seg i en og en halv måned uten bokkjøp,jeg klarte hele 19 dager,djisses. Har aldri vært så hektet på bøker så jeg har vært nå i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har oppdaget at det har blitt enda vanskeligere etter at jeg begynte å følge bokblogger. Får så mange bra tips. :)

      Slett
  3. Jeg opplever også at enkelte bilder vises skjevt, og da helst de som jeg har snudd på forhånd...

    Artig dette memet! Takk for tips om den nettbokhandelen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rart Blogger ikke lar oss snu på bilder.

      Det har vært artig å lese svarene til alle de andre, se likheter og forskjeller. BD er en fin butikk, du får kose deg. ;)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...