onsdag 6. juni 2012

BEA 2012, dag 3

Innlegget for i går mistet den siste delen av en eller annen grunn, det er blitt rettet på nå. :)

I dagen startet BEA for meg med Children's Book and Author Breakfast. Chris Colfer fra Glee (og nybakt forfatter) var toastmaster og introduserte John Green, Lois Lowry og Kadir Nelson. Jeg ble positivt overrasket over Colfer, og etter introen hans fikk jeg ganske lyst til å lese den eventyrinspirerte boka hans. Colfer introduserte John Green som bokverdenens Justin Beiber, noe som fikk en god del latter fra publikum. Green, etter å ha fleipet om å ha funnet fanfiction om seg selv og Colfer på nettet, snakket om Nerd Fighters og viktighet av å delta i samfunnet rundt en.

Lois Lowry introduserte den fjerde, og siste, boka i The Giver-serien: Son. Som resten av serien prøver den å svare på det vanskelige spørsmålet om hvorfor vi mennesker gjør så fæle ting mot hverandre og hvordan kan vi endre det, et spørsmål sønnen hennes, som var pilot i militæret, hadde spurt henne under den første krigen i Irak. Talen hennes bare må høres, mine ord her kan ikke gjøre den verdig. Hvis dere går hit og klikker på Author Breakfasts and Editors' Buzz finner dere den.

Kadir Nelson snakket om illustrasjonene i boka si (en illustrert versjon av I Have a Dream) og hvor viktig talen var og fortsatt er. Om rollen den har spilt i hans eget liv, både som barn og nå.

De neste timene ble det igjen mye ståing, og sitting, i kø, men, som jeg skrev i innlegget i går, det er en del av BEA og det er så mange hyggelige mennesker å snakke med at det gjør ingen ting. Jeg har snakket med bloggere, bibliotekarer, forlagsfolk og forfattere, og alle er like entusiastiske når de begynner å snakke om bøker. Bøker de har lest, bøker de leser nå og bøker de står i kø for. Også får man gode boktips for videre lesning. I køen for Dan Krokos' False Memory kom jeg i prat med Emily White og Daniel Cohen. Emily White sin Elemental kjente jeg til, men Cohen var ukjent for meg. Da jeg spurte om han kunne fortelle om bøkene sine gjorde han en liten "interpretive dance" om handling før han ba White om hun kunne forklare: noe a la Harry Potter, bare at hovedpersonen er en av de populære guttene på skolen. Det ble så artig at jeg fikk lyst til å lese Veil-trilogien.

Jo Nesbø hadde gjort stort inntrykk på mange på Auhor's Breakfast på tirsdag, alle som snakket om han fortalt hvor morsom og interessant han var. En hadde fått lyst til å høre musikken til Di Derre, så Nesbø kan nok trygt sies å ha vært en stor hit.

Noen av bøkene jeg var så heldig å få med meg i dag er:
Return to Me - Justina Chen
Fifty Shames of Earl Grey - Fanny Merkin (a.k.a. Andrew Shaffer)
Prodigy - Marie Lu
Acrobat - Mary Calmes
Blasphemy - Sherman Alexie (Hurra!)
Origin - Jessica Khoury
Throne of Glass - Sarah J. Maas
Falling Kingdoms - Morgan Rhodes

Det er mulig at en av disse blir med i premien for New York giveaway'en.... (ikke Sherman Alexie da, han er bare min ;) ).

Gene Ambaum og Bill Barnes fra Unshelved hadde et veldig underholdende foredrag med tittelen How to Ban a Book. De kom med tips som lag dine egne merker til bibliotekbøkene (grunn: de blir feilplassert i hyllene og dermed umulig å finne igjen), be bibliotekaren om hjelp til å skrive brevet hvor du ber biblioteket å fjerne boka du ikke liker (grunn: bibliotekarer elsker å hjelpe folk, selv om de ikke liker deg eller det du gjør), ikke skap oppmerksomhet rundt boka (grunn: det gjør alle nysgjerrige, de får lyst til å lese den og bibliotekaren som vil stoppe deg blir en helt), og vit hva du snakker om (grunn: så du ikke ser ut som en dust og gir bibliotekarene enda en grunn til å le av deg). Jeg skulle ønske jeg hadde opptak av foredraget så jeg kunne se det om og om igjen.

4 kommentarer:

  1. Bare det at du nevnte Daniel Choens dans gjorde meg veldig nysgjerrig på hva han har skrevet :)

    Sherman Alexie er en forfatter jeg har på listen, jeg har veldig lyst til å få lest hans bok "The absolutely true diary of a part-time indian". Kan ikke huske å ha lest et vondt ord om den, da har jeg valgt å se bort i fra book-banning selvsagt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble også veldig nysgjerrig på bøkene hans etter å ha snakket med han. Han er en sjarmør. :)

      Sherman Alexie er fantastisk. De eneste jeg har hørt om som ikke liker ham er disse sensur-happy tullingene. Du får kose deg med boka når du får tak i den. :)

      Slett
  2. Forøvrig nok en strålende rapport :) Det høres ut som litt av en opplevelse. Kos deg de nye skattene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. :) Det var så gøy. Jeg er utslitt, men lykkelig. Kanskje du kan ta deg en tur til BEA i fremtiden? :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...