tirsdag 5. juni 2012

BEA 2012, dag 1

Beklager at denne posten kommer en dag for sent. Jeg rakk så vidt å spise middag før jeg lå med nesa i puta i går kveld. Det var en helg full av vandring (har noen bilder hvis det er interesse) etterfulgt av en dag full av informasjon og leting etter denne middagen.

Etter den første dagen på BEA hadde jeg fått hodet fullt av informasjon. Det var bare presentasjoner og foredrag i går, av hvilke jeg fikk med med fem. Det var mye som ble sagt og informert om som jeg ikke har fått med i notatene mine, men BEA streamer alt i år så hvis dere er interessert i å se noen av foredragene kan dere finne dem via nettsiden til BEA. Hashtagene #armchairbea og #bea12 kan også følges på Twitter.

A Guide to GoodReads For Publishers, Booksellers, and Librarians: Making the Connection to Readers med Erica Barmash (senior marketing manager hos Harper Perennial) og Patrick Brown (community manager hos GoodReads)

Foredraget begynte med informasjon om GoodReads, hvem de er (et sosialt nettverk for bokelskere), målet deres (å hjelpe lesere oppdage nye bøker) og en del statistikk.

Brown fokuserte først på forfattere. En forfatters mål på GoodReads burde være å få flest mulig anmeldelser for bøkene sine, spesielt tidlig i bokens liv, fordi anmeldelsene hjelper boka å komme inn i "the recommendation algorithm". Noe som er bra for forfatteren fordi boka da kommer opp som foreslått lesing og blir synlig for flere lesere, som igjen skaper mer trafikk, to-read klikk og anmeldelser. Dette hjelper også å spre interesse for bøkene utenfor GoodReads, blandt annet til Facebook og Twitter. GoodReads syndikerer (?) omtalene hos seg til GoogleBooks, Powels.com, USAToday og Los Angeles public library.

Oppmerksomhet rundt en ny bok skapes også med betalte reklamer på GoodReads (John Green ble brukt som eksempel her), app'er som gjør det lett å kjøpe boka og aktiviteter med forfatteren som poller, chatter, video chatter og giveaways. At det var reklame på GoodReads var nytt for meg, men jeg bruker NoScript så jeg ser i det hele tatt veldig lite reklame på nettet.

Erica Barmash snakket om reklamekampanjer for bøker, hvor GoodReads var både effektiv og billig i forhold til de fleste andre mulighetene tilgjengelig, og med den fordelen at det lot dem nå ett internasjonalt miljø med bokelskere.

Brown snakket en del om GoodReeds forfatterprogramm og de fordelene dette har for forfatterene. Forfatterene får muligheten til å bygge opp et community rundt forfatterprofilen, hvor han/hun kan ha direkte kontakt med lesere. Man kan finne nye lesere gjennom å kjøre giveaways (for både nye og backlist bøker) og tekstreklamer som linker videre til forfatterprofilen.

Giveaways skaper stor oppmerksomhet rundt bøker som ikke har kommet ut ennå, og buzz rundt en bok som kommer er ønskelig. Ca 35.000 brukere deltar i giveaways hver dag, GoodReads har hjulpet med å gi bort over 200.000 bøker, det er gjennomsnittlig 850 deltagere i hver giveaway, og forhåndsomtaler skaper enda mer buzz. Giveaways er en god kombinasjon med reklamer, da det kaper mer oppmerksomhet rundt giveaway'en og dermed også rundt boka.

The power of groups. Det er over 20.000 bokklubber på GoodReads, både små og store (f.eks. The Sword and Laser). GoodReads grupper lar deg holde tekstbaserte chatter, noe som gjør det lett å delta. Grupper lar deg også promotere aktiviteter i f.eks. bokhandler og bibliotek, og lar deg invitere venner. Man kan lage lister som "Bibliotekaren favoritter" o.l. Salt Lake City public library ble brukt som et eksempel på et bibliotek som gjør god bruk av GoodReads grupper til bl.a. bokklubber, leseutfordringer, read-a-likes, forfatterintervjuer etc. Leseutfordringer og poller er lette for de fleste å delta i, det gir en lavere terskel for deltakelse. Grupper kan skape mye interesse ikke bare rundt nye bøker, men også backlist-bøker. Grupper som har gjort dette er bl.a. The Vaginal Fantasy Hangout og The Sword and Laser.

Tips for en suksessfull gruppe:
- bokklubber som fokuserer på en tittel av gangen kan virke begrensende, leseutfordringer lar den enkelte velge selv
- ikke glem "long tail" lesere
- forutse potensielle konflikter og planlegg, sett regler for deltakelse
- oppmuntre til deltakelse fra alle gruppemedlemmene

Det var noe nytt og en del jeg visste fra før, men over det hele var det ett interessant foredrag. Anbefales å se hvis du vil ha mer ut av GoodReads.

Why Indies Matter - Lynn Sharr Interviews Richard Russo

Jeg ble ganske meh over dette intervjuet. Det ble mer snakk om hvordan nettbokhandler tar livet av den fysiske bokhandelen og hvor my bedre ting var før, enn det ble om hvorfor de uavhengige bokhandlene er viktige. Begge to var også over 60 år så jeg savnet et yngre perspektiv.

Nå må jeg løpe for å rekke bussen til Javits, så dette innlegget blir oppdatert i kveld. Sees. :)

~*~*~*~

Så var jeg tilbake. :)

Tweet This, Not That! Workshop - Kimberly Cowser

PowerPoint presentasjonen har blitt lagt ut på nettet her.

Jeg ble skuffet over dette foredraget. Det var ikke en workshop som the sto i beskrivelsen; foredragsholderen visste mye, men hun var usikker og dårlig forberedt på å snakke om noe utenfor det som sto i PowerPoint presentasjonen; hun hadde vansker med å få kontakt med publikum og ble flere ganger avbrutt av hun som hadde ansvar for PowerPoint'en. Dette kunne ha vært en interessant workshop, hvis det hadde vært en workshop og Cowser hadde vært tryggere på seg selv.

Putting the "Sell" in Bookseller

Det beste foredraget hele dagen. Deltakerene visste hva de snakket om, de hadde eksempler til å backe det opp, og de holdt god kontakt med publikum og hverandre. Anbefaler å se opptaket av foredraget.

Dette blir i punktformat:
- Se den livslange verdien av kunden, ikke bare den øyeblikkelige verdien. Dette vil endre måten du forholder deg til kunden og hvilken service du tilbyr.
- Vit hvorfor du gjør hva du gjør - et salg blir ikke lenger bare om salget, om pengene, men om å skape et forhold til kunden og en positiv opplevelse.
- Ikke bare vit hva du ønker å oppnå med bedriften din, kommuniser dine mål klart og tydelig til de ansatte så de kan jobbe mot dem og.
- Ikke selg et produkt, tilby en opplevelse som skiller deg ut fra konkurransen
---- finn ut hvordan du kan hver enkelt kunde, da blir du en investering for dem på samme måte som de er for deg
---- skap et livslangt forhold med kunden bygd på respekt og tillitt
- Forholdet til kundene og deres behov endrer seg hele tiden, pass på at du vedlikeholder forholdet til kundene, selv om det kan bety et midlertidig tap i inntekter
- Gi det lille ekstra
- Veldig viktig å ansette de rette menneskene. Noen som vil følge den kulturen og de målene du og din bedrift har. Ikke bare ansett den som kan gjøre jobben uten opplæring, ansett de som deler dine mål.
- Ikke vær redd for endringer eller utfordringer.
- Målene dine er det som skaper bedriftskulturen, miljøet og forholdet til kundene.
- Servicekultur er ikke en produktkultur, men noe som hjelper å bygge et forhold til kundene.
- Kjenn nærmiljøet ditt. Kundene kan kjøpe ting hvor som helst, så fokuser på opplevelsen/følelsene du gir kundene
- Ros dine ansatte når de gjør det bra, gi dem mål å jobbe mot.
---- finn ut hva som motiverer de ansatte og kundene, jobb mot å tilby dette
- Vær stolt av produktet og opplevelsen du tilbyr kundene

BEA Editors' Buzz Panel, Adult

Disse panelene er alltid artige. De gir redaktørene muligheten til å fortelle om bakgrunnen til bøkene og forfatterene, og hvorfor de valgte å kjøpe inn akkurat den boka. Det er så mye entusiasme rundt bøkene som blir presentert.

Bøkene som ble presentert er:
- Brain on Fire: My Month of Madness av Susannah Callahan
- The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry av Rachel Joyce
- A Million Heavens av John Brandon
- In the Shadow of the Banyan av Vaddey Ratner
- The People of Forever Are Not Afraid av Shani Boianjiu
- Panorama City av Antoine Wilson

Bokelskerinnen har skrevet om bøkene her: Klikk

8 kommentarer:

  1. Takk for første BEA-innlegg i år! Vet du hvordan Goodreads skiller seg fra for eksempel LibraryThing? Ligner det på Bokelskere.no?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Som Silje skrev under her, GoodReads er mer som Bokelskere.no enn LibraryThing. :)

      Slett
  2. Spennende! Jeg gleder meg til neste oppdatering :-)

    Synne: Jeg kjenner ikke LibraryThing, men jeg synes at Goodreads minner om Bokelskere.no (eller omvendt).

    SvarSlett
  3. Veldig fin oppdatering, og hyggelig å hilse på deg igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Det var hyggelig å møte deg igjen og. :)

      Slett
  4. Spennende,takker for flott oppdatering. Kunne tenkt meg å vært der!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig gøy her. Kanskje du får muligheten en gang?:)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...