tirsdag 22. mai 2012

Topp 9 ikke bokrelaterte blogger

The Broke and the Bookish har hver tirsdag en Top Ten-liste, en ukentlig topp 10-liste med et boklig tema. Denne uken er temaet Topp 10 9 ikke bokrelaterte blogger.

Every Tuesday The Broke and the Bookish  hosts Top 10 Tuesday, a weekly top 10 list with a bookish theme. This week the theme is Top 10 9 non-bookish blogs.

Nesten alle bloggene jeg følger er bokrelaterte, noe som ikke akkurat er overraskende siden jeg har vært bokrelatert siden jeg lærte å lese. Av de bloggene jeg følger som ikke har med bøker å gjøre er nesten alle om matlaging, og et par om min nye hobby: hekling. Som vegetarianer med matallergier kan det være en utfordring å finne oppskriftsbøker med mer enn bare et par oppskrifter jeg ikke trenger å gjøre om på i varierende grad. Det kan være like frustrerende som å skulle gå ut å spise på en "normal" resturant. For meg har vegetar- og veganerblogger blitt redningen. Oppskriftene er ofte enkle, nesten alltid gode, og maten skremmer ikke vettet av middagsgjester som ikke er vant til maten jeg disker opp med.

Almost all the blogs I follow are bookrelated, which is not surprising since I've been bookrelated since I learned how to read. The non-book blogs I follow are almost all food related, and a couple about crocheting, a new hobby. As a vegetarian with food allergies it can be a challenge to find recipe books with more than a couple recipes that doesn't need tinkering with. It can be as frustrating as going out to eat in a "normal" restaurant. For me the vegetarian and vegan blogs have been a blessing. The recipes are often easy to follow, almost always tasty, and the food doesn't scare dinner guests that aren't used to the food I cook.

01. Veganmisjonen
Den første norske oppskriftsbloggen jeg begynte å følge. Oppskriftene er lettforklarte med mange lekre bilder. Jane tipser også gjerne om hvor en kan finne ingredienser som ikke er til salgs hos Kiwi/Rema/Prix etc. Det var her jeg fant julemiddagen min i fjor. Nam..... Den oppskriften har blitt brukt mer enn en gang.

The first Norwegian recipe blog I followed. The recipes are easy with a lot of great photos. Jane often tips about where to find ingredients not in the regular grocery stores. This is where I found last year's Christmas dinner. Mmmmmm.... This recipe has been used more than once.

02. Kikertterroristen
Enda en flott norsk veganerblogg. Den gav meg også veldig lyst til å dra til Berlin bare for maten.

Another great Norwegian vegan blog. It also really made me want to go to Berlin just for the food.

03. The Post Punk Kitchen
En godt kjent amerikansk veganerblogg. Oppskriftene her er gjerne mer avanserte enn de jeg vanligvis bruker, men jeg liker å se på de flotte bildene. :)

A well known american vegan blog. The recipes here are usually more advanced than the once I usually use, but I love looking at the wonderful photos. :)

04. Ted: Ideas worth spreading
Her har jeg funnet mye morsom, interessant og tankevekkende blandt foredragene. Anbefaler en kikk i arkivene.

I have found many fun, interesting, and thought provoking talks here. Highly recommend a look through the archives.

05. Crochet Geek
Jeg har akkurat lært meg å hekle så jeg har moro med å se på ting jeg kan lage når jeg fått litt bedre kontoll over heklenåla og garnet.

I've just learned how to crochet, so I'm having fun looking at things I'll be able to make once I've gained more control over the crochet needle and the yarn.

06. Free Vintage Crochet
En samling av eldre heklemønstre.

A collection of vintage crochet patterns.

07. Vegan Lunch Box
Salat er ikke min favorittmat, men Vegan Lunch Box har så mange spennende oppskrifter at jeg bare må prøve meg. Confetti Salad er den jeg liker best så langt.

Salad is not my favorite food, but Vegan Lunch Box has so many interesting recipes that I have to try some out. Confetti Salad is the one I like best so far.

08. Amuse Your Bouche
Amuse Your Bouche er en ganske ny, britisk blogg. Jeg liker både oppskriftene, de fine bildene og den uformelle tonen.

Amuse Your Bouche is a fairly new British blog. I like both the recipes, the photos, and the informal tone of the writing.

09. Veg Recipes
Veg Recipes var en av de første oppskriftsbloggene jeg fulgte, og nok den jeg bruker mest. Noe jeg liker med denne bloggen er at det er åpent for alle medlemmene å poste oppskrifter så det stor variasjon og noe for alle.

Veg Recipes was one of the first recipe blogs I followed, and probably the one I use the most. Something I like about this blog is that it is open for all the members to post recipes, so there's a lot of variation and something for everyone.

~*~*~*~*~*~

Denne ukas topp 10 liste har minnet meg på at jeg må finne spisesteder i New York, spesielt rundt Javits, før jeg drar av gårde til BEA. Jeg gjorde ikke det i fjor, desverre. Hvis det er noen som har noen tips settes det pris på. Retningssansen min er ikke den beste (jeg gått meg bort i matbutikken), så steder som er lett å finne er supert. Takk. :)

This week's top 10 list has reminded me that I need to find places to eat in New York, especially near Javits, before I leave for BEA. I didn't last year, unfortunately. If anyone has any suggestions, they will be received with gratitude. I'm directionally challenged (I've gotten lost in the grocery store), so easy to find places are great. Thank you. :)

14 kommentarer:

  1. Crochet Geek looks really cute!I know the very, very basics of crochet, but I'd really like to learn more.

    SvarSlett
    Svar
    1. Crochet Geek is great. I love that instructions are so easy to understand, it gives me hope that I'll manage them one day!

      Slett
  2. Flott liste du hadde her:-) Skal nok titte innom flere av disse etterhvert tenker jeg. Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mange spennende oppskrifter, både for mat og hekling. :)
      Ha en fin dag du og, Beathe. :)

      Slett
  3. Thanks for translating - I usually just use google translate, but it sometimes translates weirdly.

    TED is AWESOME, and very inspirational. I've never crocheted, maybe I should try it...

    Feel free to visit my TTT :)

    SvarSlett
    Svar
    1. I was happy to, it helps me practice my English. :)

      I love TED, it is, as you say, very inspirational. You should definitely try crocheting, it's fun. :)

      Slett
  4. Fantastic links! I'm so glad you translated so I could read them :)

    SvarSlett
    Svar
    1. I was happy to. Hope you found some sites you were interested in. :)

      Slett
  5. I could only come up with 9 sites myself! Thanks for listing all these vegetarian sites - I'll have to check them out!

    SvarSlett
    Svar
    1. Happy to share. Hope you find some tempting recipes. :)

      Slett
  6. Her var det mange nye blogger å sjekke ut:) Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en artig utfordring. Ha en fin kveld du og. :)

      Slett
  7. I wish I knew how to crochet! I'm definitely going to learn how to one day!

    SvarSlett
    Svar
    1. I was surprised at how easy it was. A 15 minute YouTube video was all it took to learn how to do granny squares. You can do it! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...