tirsdag 29. mai 2012

Topp 10 bøker skrevet de 10 siste årene som jeg håper fortsatt blir lest om 30 år

The Broke and the Bookish har hver tirsdag en Top Ten-liste, en ukentlig topp 10-liste med et boklig tema. Denne uken er temaet Topp 10 bøker skrevet de 10 siste årene som jeg håper fortsatt blir lest om 30 år.

Every Tuesday The Broke and the Bookish  hosts Top 10 Tuesday, a weekly top 10 list with a bookish theme. This week the theme is Top 10 books written in the last 10 years that I hope people are still reading in 30 years..

 Bare en kjapp og enkel liste denne gang. De tre første bøkene overrasker nok ingen. :)

Just a quick and simple list this time. The first three books are probably not a surprise. :)


01. Harry Potter and the Order of the Phoenix av J.K. Rowling (2003)

02. Harry Potter and the Half-Blood Prince av J.K. Rowling (2005)

03. Harry Potter and the Deathly Hallows av J.K. Rowling (2007)

04. The Kite Runner av Khaled Hosseini (2003)

05. Historien om fru Berg av Ingvild H. Rishøi (2011)

06. Graceling av Kristin Cashore (2008)

07. Fire av Kristin Cashore (2009)

08. Flaskepost fra P av Jussi Adler-Olsen (2011)

09. Jellicoe Road av Melina Marchetta (2008)

10. The Hunger Games av Suzanne Collins (2008)

7 kommentarer:

  1. Jeg har lest fem av disse bøkene og alle har en plass blant mine favoritter :) Jeg har ikke lest noe av Ingvild H. Rishøi men ble litt små forelsket i henne etter jeg hørte henne på P1 i forrige uke.

    Flott liste!

    SvarSlett
    Svar
    1. Rishøi er fantastisk til å formidle. Jeg så henne på et bokgilde i fjor og fortet meg å låne "Historien om fru Berg" rett etter, den anbefales! :)

      Slett
    2. Jeg lånte faktisk boken tidligere i år fra biblioteket, men jeg rakk ikke å begynne på den.

      Slett
  2. Jeg har lest fire av bøkene, og er helt enig i at de kommer til å bli lest i mange år fremover. Jellicoe Road har jeg hørt så mye bra om, at nå har jeg kjøpt den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da håper jeg at du liker Jellicoe Road. Den er noe for seg selv, den historien. :)

      Slett
  3. Jeg har lest seks av bøkene (1,2,3,4,8 og 10) og er helt enig i at du tar dem med på denne listen. Harry Potter håper jeg unger skal lese i mange, mange år fremover. De har fått et oppsving i utlånet vårt de siste par månedene. Det er rart; ett barn begynner å lese dem - anbefaler dem og plutselig har vi ikke nok eksemplar til alle :-)
    Jeg har ikke lest Jellico Road, men den må jeg visst titte nærmere på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er rart med det, dette med anbefalinger fra venner. Men det er jo bare positivt når det betyr at ungene blir interessert i å lese. :)

      Jeg tror Graceling og Fire kan være bøker for deg og. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...