lørdag 12. mai 2012

Revived av Cat Patrick

Tittel: Revived
Forfatter: Cat Patrick 
Serie/trilogi: N/A
Sjanger: Paranormal
Forlag: Little Brown
Sider: 336
Utgitt: 2012
Kilde: Kjøpt

As a little girl, Daisy Appleby was killed in a school bus crash. Moments after the accident, she was brought back to life.

A secret government agency has developed a drug called Revive that can bring people back from the dead, and Daisy Appleby, a test subject, has been Revived five times in fifteen years. Daisy takes extraordinary risks, knowing that she can beat death, but each new death also means a new name, a new city, and a new life. When she meets Matt McKean, Daisy begins to question the moral implications of Revive, and as she discovers the agency’s true goals, she realizes she’s at the center of something much larger—and more sinister—than she ever imagined
.


Denne omtalen inneholder noen spoilere.


Revived var en grei roman, men ikke i nærheten så spennende eller paranormal som sammendraget lover. Boka er mer en middels kjærlighetsroman for tenåringer med litt paranormalt for å gi den noe ekstra. For meg funket det ikke helt, og leseopplevelsen ble i det hele tatt frustrerende fordi jeg ikke fikk det jeg ble lovet og fordi jeg kunne se potensialet til en mye bedre bok. 

Etter å ha lest sammendraget forventet jeg en spennings- og actiondrevet paranormal historie, i stedet var fokuset på Daisy, hennes venner, kjæreste og foresatte. Disse forholdene var ikke uinteressante, men det var ikke derfor jeg leste boka. Jeg savnet en forklaring på, eller i hvertfall mer bakgrunn for, Revive og God sin rolle i alt, mer verdensbygging hadde vært fint og. Bøker som Graceling, The Demon King og Harry Potter-serien har muligens skjemt meg med hvor bra verdensbygging kan være, men noen forventninger til forklaring kan man vel ha om det som er et hovedmoment i boka?

Romansen mellom Daisy og Matt er realistisk i hvor opp og ned den var, men jeg klarte bare ikke å tro helt på den, det samme med vennskapet mellom Daisy og Audrey, og mellom Daisy og Megan. Med Matt og Audrey gikk det så kort tid før Daisy deklarert at Audrey ar hennes beste venn noensinne og at hun ikke ville være uten Matt uansett hva, at jeg ikke kunne se grunnlaget for det. Daisy var også villig til å risikere alt rundt Revive for Matts skyld etter bare noen uker, ganske uansvarlig med tanke på alle de andre menneskene som var innvolvert i prosjektet. Megan virket interessant, men (et problem jeg også hadde med Audrey) lite ved henne blir vist; nesten alt jeg fikk vite om vennskapet mellom henne og Daisy blir fortalt og føltes dermed flatt.

Noe som virket lite gjennomtenkt fra forfatterens side var bloggen til Megan og Daisy. Dette var en offentlig tilgjengelig blogg, fulgt av vennene deres, som de skrev på selv etter bytte av identitet og bosted. Det virket som Patrick var mer opptatt av den kule ideen bak bloggen enn den logiske bristen det var å ha bloggen følge Daisy gjennom flere liv. 

Nå høres det ut som jeg ikke fant noe positivt med boka, men jeg liker det Patrick prøvde å gjøre med historien og språket hennes. Det var en god flyt i det meste av boka, den var lett å lese og følge. Hun hadde noen flotte avsnitt, men plutselig kom det en setning som denne:

I watch his chocolate eyes float back and forth across the screen.

Da begynte jeg å le så jeg kom helt ut av historien og ble mer opptatt av hvor ubehagelig det måtte være å ha øyne laget av sjokolade, spesielt hvis det var en varm dag og de begynte å smelte. For ikke å snakke om at de svinger fram og tilbake i løse lufta foran dataskjermen. 

Som jeg sa i begynnelsen: Revived er en grei roman, men den var ikke noe for meg. Den ble en for lettbeint behandling av en mørk ide, for mye potensiale for en dyp historie ble bare kastet bort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...