søndag 6. mai 2012

Cinder av Marissa Meyer

Tittel: Cinder
Forfatter: Marissa Meyer
Serie/trilogi: Lunar Chronicles
Sjanger: Science-fiction/eventyr
Forlag: Puffin Books
Sider: 384
Utgitt: 2012
Kilde: Kjøpt

Humans and androids crowd the raucous streets of New Beijing. A deadly plague ravages the population. From space, the ruthless lunar people watch, waiting to make their move. No one knows that Earth’s fate hinges on one girl. . . .

Cinder, a gifted mechanic, is a cyborg. She’s a second-class citizen with a mysterious past, reviled by her stepmother and blamed for her stepsister’s illness. But when her life becomes intertwined with the handsome Prince Kai’s, she suddenly finds herself at the center of an intergalactic struggle, and a forbidden attraction. Caught between duty and freedom, loyalty and betrayal, she must uncover secrets about her past in order to protect her world’s future.

Cinder er en av de beste omskrevne eventyr jeg har lest. Meyer har holdt seg nær nok til eventyret vi kjenner til at de endringene hun har gjort blir ekstra interessante. Jeg synes den beste endringen Meyer har gjort er å gi Askepott (Cinder) mer styrke. Hun er ikke lenger den som bare nikker og smiler og vasker osv mens hun venter på at ting skal skje, Cinder går aktivt inn for å endre på sin egen situasjon til noe bedre. Hun er tøff og smart, og vet å ta vare på seg selv i møte med fordommer og motgang - noe Cinder møter mer sin del av fordi hun er cyborg og dermed ansees som mindreverdig.

Jeg fikk veldig sansen for bikarakterene og, selv den slemme stemoren, for de var utfylte personer, ikke pappfigurer. Det er mye lettere å engasjere seg i karakterer - snille, slemme eller midt i mellom - som har mer enn en dimensjon til seg. De jeg likte best, ved siden av Cinder, var Kai, Iko og Peony. Kai fordi hverken han eller vennskapet (hurra! ingen insta-love) som sakte (hurra! oppbygging over tid) bygges mellom han og Cinder er full av klisjeer. Kai er intelligent og interessant på egen hånd, men han blir litt ekstra sammen med Cinder. Iko fordi hun er lojal og artig, bare helt herlig. Peony fordi hun er god og har en sans for humor jeg har sansen for. Hun minnet egentlig litt om Prim fra Hunger Games.

Settingen (New Beijing) er visuell og spennende med sin sammensmelting av kulturer og den dynamikken det medfører. Verdensbyggingen er også god, den er gjennomtenkt med langvarige og nye konflikter og hendelser som både involverte og ikke involverte Cinder. Jeg fikk følelsen av en fullstendig verden. Meyer gir ikke alle svar i Cinder (det er tre bøker til i serien), men hun gir nok til det ikke føles som at noe mangler samtidig som man får lyst på mer.

Det eneste som skuffet meg var at jeg ikke hadde resten av serien sittende klar til lesing da jeg ble ferdig med Cinder. Det er mulig at jeg ristet litt i boka i håp om at bok #2 skulle dette ut.... Men fram til Scarlett kommer neste år får jeg heller kose meg med Glitches, prequelen til Cinder, og disse fan-lagede illustrasjonene til Cinder: klikk.

13 kommentarer:

  1. Denne høres spennende ut. Takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Håper du liker Cinder om du får mulighet til å lese den. :)

      Slett
  2. Denne gleder jeg meg til å lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har en flott bok å glede deg til. :)

      Slett
  3. Spennende vri på Askepott-eventyret! Jeg liker jo sci-fi, så jeg burde sjekke ut denne :)

    SvarSlett
  4. Jeg har Cinder i hylla! Jeg har planer om et eventyrtema på bloggen i løpet av året, og da skal jeg lese den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra! Gleder meg til du skal ha eventyrtema, har du funnet alle bøkene du skal lese?

      Slett
    2. Forløpig har jeg Cinder, Shadows on the Moon av Zoë Marriott og The Bloody Chamber av Angela Carter. Hvis du har noe forslag, så tar jeg gjerne i mot :-)

      Slett
    3. Utenom de jeg nevnte forrige gang er det bøkene til Jackson Pearce og Alex Flynn. De bøkene har jeg ikke lest selv, men de har fått mye positiv omtale. :)

      Slett
    4. Der kan du se, jeg har notert så mange tips her og der at det går helt rundt for meg ;-)

      Slett
    5. Nå fant jeg forresten de andre forslagene dine,den om Askepott sin gudmor skal jeg i allefall bestille :-) Og Gaiman!

      Slett
    6. Jeg hørte Gaiman sin på lydbok, kan anbefale det. Har ikke snakket med noen andre som har lest den, så jeg gleder meg til å høre hva du synes. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...