torsdag 24. mai 2012

Boktema hos Anette: Min favorittforfatter på bokstaven H

Denne uken er boktema hos Anettes bokboble favorittforfatteren på bokstaven H, det kan være både fornavn og etternavn som begynner på H. Jeg har valgt to (Ibsen blir spart på til 'I' :-) ).

Aldous Huxley og Brave New World kom jeg over ved en tilfeldighet på GoodWill i 1998. Brave New World var blitt nevnt i forbifarten av en sosiologilærer som snakket om 1984, så når jeg så ham på salg til $0.10 så slo jeg til.

Jeg hadde ikke lest 1984 ennå, visste så vidt hva noen av disse to bøkene handlet om, så jeg gikk inn i leseopplevelsen med minimalt av forventninger eller bakgrunnsinformasjon om forfatter eller tematikk. Leseopplevelsen var annerledes enn noe annet jeg hadde vært borti så langt og den gjorde stort inntrykk, det er scener fra boka som fortsatt sitter i hodet på meg. For meg er det et kjennetegn på en favorittforfatter.


Jeg har bare lest en bok av Kent Haruf så langt, Where You Once Belonged, men det holdt til å gjøre meg Haruf-fan. Han bruker det som så pent kalles "spare prose", ordene er valgt med omhu og det er ingen ord som ikke trengs. Denne typen skrivestil gir meg hjertebank i litteraturhjertet hver gang jeg kommer over velskrevne bøker og noveller som bruker den.

Her er en flott anmeldelse av Where You Once Belonged som forklarer så mye bedre enn meg det som fanger ved Kent Harufs skjønnlitteratur: Klikk.

14 kommentarer:

  1. Jeg har hørt om den første Huxley, men jeg tror ikke jeg har lest noe av ham. Haruf var derimot et helt ukjent navn for meg. Jeg skal klikke meg inn på anmeldelsen av Where you once belonged og se om det er noe jeg har lyst til å lese.
    Ha en riktig fin og solfylt dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker du dystopiske romaner, kan Huxley anbefales. :) Håper Haruf pirrer interessen.

      Ha en flott soldag videre du og. :)

      Slett
  2. Spennende! Dette var to nye forfattere for min del :) Klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje en av dem er for deg? :)

      Slett
  3. Dette var to karer jeg ikke hadde hørt om, spennende lesning om dem:)Ha en fin kveld:)Klæm:)

    SvarSlett
    Svar
    1. De skriver begge flotte bøker. Ha en fin fredag. :)

      Slett
  4. Jeg har som mål å lese Vidunderlige nye verden i løpet av året :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da ser jeg fram til å høre hva du synes. :)

      Slett
  5. huxley har eg også sansen for :)
    flott innlegg !

    SvarSlett
  6. Dette var to forfattere som jeg ikke har hørt om, spennende:-) Ha en fin fredag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha en fin og solrik fredag du og. :)

      Slett
  7. Brave New World har jeg hørt om, men ikke lest - kanskje jeg burde gjøre det etterhvert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker du dystopiske romaner kan den anbefales. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...