tirsdag 10. april 2012

Topp 10 bøker jeg elsket, men ikke skrev omtale for

The Broke and the Bookish har hver tirsdag en Top Ten-liste, en ukentlig topp 10-liste med et boklig tema. Denne uken har jeg valgt et av de eldre temaene: Topp 10 bøker jeg elsket, men ikke skrev omtale for. Denne lista kunne ha vært noen meter lang, så jeg har begrenset meg til bøker jeg har lest det siste året.

01. Nesten til stede av Bjørn Olav Nordahl
En av de beste oppvekstromanene satt i Norge som jeg har lest. Det var både morsomt, trist og vanskelig å lese om Bjørnar som prøver så hardt å passe inn i kameratgjengen samtidig som han skal holde seg til alle reglene og forventningene til moren og adventistkirken. Bjørnar må ikke bare forholde seg til å bli dratt mellom kamerater og kirke, men også mellom foreldrene som står på hver sin side når det kommer til adventistkirken. Livet blir ikke enklere for Bjørnar når han sendes til Tyrifjord, internatskolen til adventistkirken.

02. A Blue So Dark - Holly Schindler
Sår historie om å være den som blir sittende med ansvaret for en psykisk syk foreldre, og den effekten det kan ha på ens egen psyke. Nydelig og vond.

03. The Disreputable History of Frankie Landau-Banks - E. Lockhart
Frankie er bare kul. Og tøff. Frankie får ikke være med i skolens hemmelige klubb fordi hun "bare" er ei jente, så hun bestemmer seg for å ta over klubben (via e-poster etc) og vise guttene (og sin far) hvem som er smartere enn hvem. Gjennom det hele blir Frankie mer bevisst på hvem hun er, hvem hun kan bli og at det er ingen hindringer i veien hun ikke kan overkomme. Historien er skrevet med humor (ordspill!) og har karakterer som ikke er pappfigurer, om de er venner av Frankie eller ikke.

04. Au Revoir, Crazy European Chick - Joe Screiber
Jeg satt og sto i kø under BEA i fjor og lo meg igjennom hele boka. Dette er James Bond for tenåringer hvor James Bond ikke har snøring på hva som foregår og Ms. Moneypenny har tatt over showet. Veldig morsom og full av action.

05. North of Beautiful - Justina Chen Headley
Nydelig, nydelig historie om familie, vennskap og å tro på seg selv.

06. Daughter of Smoke and Bone - Laini Taylor
Er det mulig å si noe om denne boka som ikke allerede har blitt sagt?

07. Ten Miles Past Normal - Frances O'Roark Dowell
Sjarmerende historie om å (jeg begynner å se en gjennomgående tema her) finne ut mer om hvem man er midt oppi all endringene tenårene bringer med seg, og akseptere seg selv og sin familie. Og det er en herlig familie i denne boka, noe som er ganske forfriskende med tanke på alle de dysfunksjonelle familieforholdene i skjønnlitteraturen.

08. The Lunar Chronicles: Cinder - Marissa Meyer
En velskreven og smart omskriving av eventyret om Askepott. Meyer har klart kunststykket å skape en historie som føles ny og frisk samtidig som den følger et av verdens mest kjente eventyr. Jeg gleder meg til bok 2!

09. Lips Touch Three Times - Laini Taylor
Jo mer jeg leser av Laini Taylor, jo mer imponert blir jeg. Illustrasjonene i denne boka er fantastiske og gir noe ekstra til de tre historiene Taylor har inkludert.

10. Five Flavors of Dumb - Antony John
Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg kastet denne boka i hodet (eller muligens noe tyngre) på foreldrene til Piper, spesielt faren, for hva de gjør mot henne i begynnelsen av boka, for så å gi henne dårlig samvittighet for å ikke hoppe i taket av glede på grunn av handlingene deres. Broren er ganske herlig, og jeg likte den rollen han har i Pipers vekst i løpet av boka og hvordan forholdet dem i mellom utvikler seg. Det er vanskelig å forklare for fantastisk denne boka er, men jeg anbefaler den på det varmeste.

6 kommentarer:

  1. Her var det mange bøker som jeg ble nysgjerrig på - heldigvis har jeg Cinder i hylla, så den skal leses etterhvert. Og så er jeg selvfølgelig helt enig med deg angående Daughter of Smoke and Bone!

    Fint å se at du er tilbake, forresten, jeg har savnet innleggene dine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan glede deg til Cinder. Jeg hadde virkelig sansen for hvordan Meyer skrev om Askepott. "Five Flavors of Dumb" tror jeg kunne ha vært noe for deg.

      Det fint å være tilbake. Jeg har hatt lesesperre som ble skrivesperre de siste to månedene, heldigvis har det blitt bedre de siste dagene (lest nesten en hel bok i går og i dag!).

      Vet du om det har vært noen endring med Wordpress i det siste? Jeg forsøkte å svare på et innlegg i morges, men fikk beskjed om at jeg måtte logge meg inn på Wordpress først.

      Slett
    2. Five flavors of dumb skal sjekkes ut :-), og det er fint at lese - og skrivelysten er kommet tilbake. Jeg slet med lesingen selv i mars, men det løste seg i påsken.

      Jeg vet ikke om det er noen endringer på Wordpress, men jeg tror du kan bruke Facebook- konto?

      Slett
    3. Så flott! Håper du liker den. :)

      Jeg var faktisk logget inn på Facebook, merkelig nok. Det var bare rart å bli bedt om å logge inn på Wordpress eller Gravitar når jeg forsøkte å legge igjen en kommentar, jeg har ikke vært borti det før (men det skjedde igjen i dag).

      Slett
  2. Av disse har jeg bare lest Daughter of Smoke and Bone, men det var mange jeg ble nysgjerrig på.
    A Blue So Dark og Nesten til stede setter jeg på skal lese listen min. Takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler begge! "Five Flavors of Dumb" er også helt fantastisk.

      Jeg hadde ment å kommentere på lista di i går og omtalen du postet i dag, men Wordpress oppfører seg rart så jeg får si det her istedet: Spennende liste! "Før jeg sovner" rykket høyere opp på leselista etter å ha lest anmeldelsen din. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...