torsdag 19. april 2012

Boktema hos Anette: Min favoritt-tegneserie


Denne uken er boktema hos Anettes bokboble favoritt-tegneserier. Jeg har to: en nostalgisk og en jeg både følger på nettet og kjøper heftene til.

Noen som kjenner igjen denne tøffingen her?

I min barndom (den gang dinosaurene vandret jorda i følge lillebror...) var jeg stor fan av Fantomet og eventyrene hans. Jeg var ikke den eneste: det var nesten konkurranse hver gang pappa hadde kjøpt det nyeste bladet, men det er noen fordeler med å være høyere og sterkere enn broren sin: en trussel med å sette meg på han (eller en bestikkelse med Donald), og jeg fikk Fantomet først. Hvis han ikke var snikete og klarte å stikke av med bladet. Etterhvert som jeg ble eldre ble det mindre Fantomet og mer bøker, men skuffelsen ble ikke mindre av den grunn da jeg ikke oppdaget at samleutgaven av Krønikene var i salg før etter at de var utsolgt fra forlaget. Snakker om nedtur.

De siste årene har favoritten vært den fantastiske Unshelved-serien til Bill Barnes og Gene Ambaum, om dagliglivet i et folkebiblioteket et sted i USA. Noen av hendelsene er gjenkjennelige, andre håper jeg at jeg ikke kommer borti. Barnes og Ambaum har også en bokklubb med anbefalinger: The Unshelved Book Club.

Dette er ikke en ukjent situasjon:

Kilde: Klikk

17 kommentarer:

  1. eg har høyrt om han, men aldri lest! =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du liker spenning kan jeg anbefale Fantomet. :)

      Slett
  2. Ah, jeg var også en stor Fantomet-fan da jeg vokste opp. Jeg kjøpte alle bladene og har nå flere esker med Fantomet på loftet :-) Det er en stund siden jeg tittet på dem sist. Jeg likte også veldig godt Mandrake, så Fantomet bladene var to fluer i en smekk :-)

    SvarSlett
  3. Fantomet var jeg også veldig glad i før:) Morsomt det er flere av oss, spennende tegneserie:)Den andre har jeg ikke hørt om:) Ha en flott dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er artig når man oppdager at man ikke er alene om om å like noe. :) Kan anbefale å ta en titt på Unshelved, veldig morsom. :)

      Slett
  4. Fantomet husker jeg godt fra barndommen og brødrene mine, men har ikke lest så mye av det selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det virker som det er ganske mange som har et forhold til Fantomet. :)

      Slett
  5. Fantomet viser jeg frem i mitt innlegg i dag også :) Jeg har såvidt vært borti noen striper av den andre tegneserien du nevner, da på forskjellige blogger.

    Den stripen var bare herlig og for meg som bokelsker stiller jeg meg helt uforstående til at folk kan gå på biblioteket for å spørre om noe annet enn bøker ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantomet er jo bare kul da. :) Jeg kan anbefale Unshelved, har du jobber innen service er det nok en del gjenkjennelig.

      Det er faktisk ikke uvanlig å få spørsmål om ting som ikke har noe med bøker å gjøre. Jeg fikk en gang spørsmål om hvordan man registrerte seg for skolemelk, en annen gang om hvilken urmaker i Buskerud som reparerte gamle klokker. Hjulpet med hotellregistrering har jeg gjort og. Det blir aldri kjedelig på biblioteket. :)

      Slett
    2. Det gjør jeg, eller jeg sitter på kontor i et elektriker firma og før det jobbet jeg på en veikro. Jeg vil si begge deler faller innenfor service yrket, har mye kundekontakt ihvertfall.

      Slett
  6. Fantomet fortjener absolutt en plass blant favorittene! Din andre favoritt har jeg ikke sett før, men den så jo helt herlig ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantomet er en klassiker. :) Unshelved er så absolutt en tegneserie å ta en kikk på. :)

      Slett
  7. Jeg har sett noen av disse Unshelved-stripene før på ulike sosiale medier, men aldri fått helt med meg hva det het. Fantastiske striper:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Unshelved er et høydepunkt i dagen. :)

      Slett
  8. Unshelved må jeg sjekke mer ut :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...