tirsdag 10. januar 2012

Topp 10 forfattere jeg skulle ønske skrev en bok til

The Broke and the Bookish har hver tirsdag en Top Ten-liste, en ukentlig topp 10-liste med et boklig tema. Denne uken er temaet Topp 10 forfattere jeg skulle ønske skrev en bok til.


01. Jane Austen - Austen har skrevet tre av favorittbøkene mine (Persuasion, Northanger Abbey og Pride and Prejudice) så hadde det dukket opp en ny bok av henne hadde jeg blitt overlykkelig.

02. Barbara Pym - Skjønne, underfundige, ironiske, varme og dype portretter av mennesker, forholdene mellom dem og samfunnet de lever i. Hun minner faktisk om Jane Austen i temaene hun tar opp.

03. JK Rowling - Hun skriver visst nok på en barnebok, men det er ingen informasjon om når denne kommer ut eller hva den handler om. Det er visst også ganske sannsynlig at den kommer ut under psudonym, og det er jo forståelig siden alt hun gir ut under eget navn kommer til å bli sammenlignet med Harry Potter.

04. LM Montgomery - Tenk om det kunne ha dukket opp en ny Anne-bok eller en a la The Blue Castle? *sukk*

05. Philip Pullman - Philip Pullman gir, så vidt jeg vet, ut bøker jevnlig, men det er ikke hvilken som helst Pullman-bok jeg er interessert i: det er et tilskudd til His Dark Materials-trilogien. Ikke særlig sannsynlig siden trilogien er avsluttet, men man kan jo drømme, ikke sant? :)

06. Vanessa Diffenbaugh - The Language of Flowers imponerte meg så mye med varmen og styrken i historien og karakterene at jeg ville ha en bok til med en gang.

07. Sherman Alexie -Jeg har hørt at han skriver på oppfølgeren til en av favorittbøkene mine: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian.

08. Titus Kodzoman -Torbjørn Isbjørn og Kenguruen Rufus er to av de beste barnebøkene jeg har lest. Historiene er søte og morsomme samtidig som de har noe viktig å fortelle.

09. Stieg Larsson - En av favorittforfatterene mine innen nordisk krim. Skulle gjerne visst hva som skjer videre med Lisbeth Salander og hennes søken etter søsteren.

10. Fannie Flagg - Det er ikke så lenge siden hun kom ut med en ny bok, men mye vil ha mer. Spesielt når det gjelder gode historier. :)

15 kommentarer:

  1. Så spennende! Top Ten Tuesday har alltid så flotte temaer, men jeg har aldri hatt anledning til å være med. Nå er det jammen på tide altså, ble ordentlig inspirert av innlegget ditt :)

    SvarSlett
  2. Er enig med Anette over her,har heller aldri vært med på det og jeg ble inspirert til å delta jeg også.

    SvarSlett
  3. Her var det flere forfattere jeg også gjerne skulle sett skrev flere bøker, som Jane Austen, J.K. Rowlings, Stieg Larsson og Philip Pullman.
    Jeg har ikke fått lest Vanessa Diffenbaugh enda, men boken står (i norsk utgivelse) blant de bøkene jeg straks skal lese.

    Jeg ble også litt nysgjerrig på Barbara Pym. Takk for tips :-)

    SvarSlett
  4. @Anette: Så fint at du ble inspirert. Det er ganske artig å være med på Top Ten Tuesday. :)

    @Beathe: Da ser jeg fram til innleggene dine. :)

    @AstridTerese: Du har noe å glede deg til, både med Vanessa Diffenbaugh og Barbara Pym. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra :-)Jeg skal begynne på Vanessa Diffenbaugh nå (etter at jeg har fått slappet litt av foran pc'n etter jobb :-))

      Slett
  5. Spennende liste, Ann Kristin. Selv kan jeg bare komme på en forfatter i farten og det er Harper Lee :)

    SvarSlett
  6. Jeg måtte tenke litt for å finne 10 forfattere, det var ikke enkelt å komme på, på sparket. :)

    SvarSlett
  7. Bra liste, var mye spennende:)La meg til som følger av bloggen din, fin blogg:)

    SvarSlett
  8. Flott liste, Ann Kristin. Jeg vil også se mer av Pulman og Den mørke materien :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker. :)
      Jeg har andre bøker av Pullman, men de har ikke samme magien som "Den mørke materien". Det er noe spesielt med den.

      Slett
  9. Hei igjen! 10 stykker ble visst litt i meste laget, så jeg gjorde en liten vri på boktemaet ;) Klemklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja 10 kan bli litt mange, men 3 er ett fint tall det og. :)

      Slett
  10. Mange gode forslag her; og en ny Anne-bok hadde virkelig gjort seg!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...