tirsdag 3. januar 2012

Topp 10 bøker jeg gleder meg til å lese i 2012

The Broke and the Bookish har hver tirsdag en Top Ten-liste, en ukentlig topp 10-liste med et boklig tema. Denne uken er temaet Topp 10 bøker jeg gleder meg til å lese i 2012.


Her kunne det blitt mye repetisjon fra tidligere lister over hvilke bøker og oppfølgere jeg har sett mest fram til, så jeg har valgt å ta med bøker jeg gleder meg til å lese som ikke har kommet med på disse listene (og ikke nødvendigvis er nye) :)

01. Jellicoe Road  av Melina Marchetta
Jellicoe Road har blitt rost opp i skyene av omtrent alle som har lest den, og jeg har ikke lyst til å la en god historie bare vandre forbi uten å lese den. :)

02. Roofwalker av Susan Power
The Grass Dancer er en av favorittbøkene mine (språket bare synger og historien er nydelig), så når jeg fant en annen bok av Susan Power måtte den på leselista.

03. Lips Touch Three Times av Laini Taylor
Noen velskrevne noveller å slake lengselen etter neste bok i Daughter of Smoke and Bone-serien. :)

04. The Unwanteds av Lisa McMann
Dystopi og fantasy er to av favorittsjangrene mine så en kombinasjon av de to skrevet av en original forfatter må jo være en vinner?

05. The Pledge av Kimberly Derting
 Nok en bok av en favorittforfatter. :)

06. Mellom sommerens lengsel og vinterens kulde av Leif GW Persson
Jeg fikk veldig sansen for Persson etter å ha lest Linda som i Lindadrapet. Han skriver godt - friskt, bitende og intelligent.

07. The Tokaido Road, a novel of feudal Japan av Lucia St. Clair Robson
Jeg leste denne anmeldelsen og bare måtte legge den til leselista, den hørtes for bra ut til at jeg kunne la være å lese den.

08. Miss Peregrine's Home For Peculiar Children av Ransom Riggs
Tittelen var nok til å fange interessen min og alle de positive omtalene til å kjøpe boka.

09. Beatrix Potter, a life in nature av Linda Lear
Samme år som filmen om Beatrix Potters liv kom ut var jeg på hjemstedet hennes i The Lake District (nydelig område, kan anbefale å dra dit), hun virket som en fasinerende og sterkt menneske så da ble det investert i denne mursteinen om livet hennes.

10. Sonja Wigert, et dobbeltliv av Iselin Theien
Hvem ville vel ikke vite mer om Sonja Wigert etter å ha lest denne artikkelen? Den pirret i hvertfall min nysgjerrighet. :)

Hvilke bøker ser du fram til å lese i år?

6 kommentarer:

  1. Har nettopp kjøpt City of Glass + de to neste i serien. Spent på dem!
    Godt nytt år!

    SvarSlett
  2. Jeg står på venteliste for Cassandra Clares bøker hos lillesøster. :) Blir spennende å se omtalene dine, vi pleier å ha liknende smak i fantasy og paranormal. :)

    Godt nytt år!

    SvarSlett
  3. Mange spennende titler her. Jeg fikk veldig lyst til å lese The Unwanteds etter at jeg så traileren hos deg, The Pledge høres også spennende ut. Ellers står Jellicoe Road på ønskelista.

    Gled deg til Miss Peregrine... spennende og annerledes :-)

    SvarSlett
  4. Jeg gleder meg til å lese dem alle, må bare huske å skrive noen omtaler og. :)

    SvarSlett
  5. Jeg gleder meg veldig til Laini Taylors Daughter of Smoke and Bones på norsk som da heter Mørk engel. Siden det var så mange andre bøker som også fristet bestemte jeg meg for å vente på den norske oversettelsen. Ellers håper jeg dette blir det store lese videre i påbegynte serier-året, og her troner vel Tomorrow-serien til John Marsden, Game of Thrones av George R.R. Martin og Hush hush-serien til Becca Fitzpatrick øverst på listen over hva jeg vil lese.

    SvarSlett
  6. Det er så mange gode serier, det blir vanskelig å velge og følge med noen ganger. Det blir jo mye flott å lese da. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...