torsdag 5. januar 2012

Boktema hos Anette: Årskavalkade

 

Denne uken er boktema hos Anettes bokboble årkavalkade for 2011. Anette vil gjerne høre om hvilken bok som var den beste av alle bøkene du leste i fjor, hvilken som var årests dårligste, årets skuffelse, årets beste og årets mest positive overraskelse. Her er mine:

Årets dårligste


Jeg satte meg ned forberedt på å lese en koselig, lettere humoristisk  kjærlighetsroman, men fikk isteden en veldig dårlig leseopplevelse som rett og slett gjorde meg sint. Her er omtalen jeg skrev: klikk.

Årets skuffelse
 

Jeg hadde hørt mye bra om Susan Beth Pfeffers bøker og Blood Wounds omhandler tema som kan gi en drivende historie. Men, her sviktet det nesten fra starten og boka ble bare en stor skuffelse. Her er min omtale: klikk

Årets beste


I denne kategorien var det forferdelig vanskelig å velge bare en bok isteden for kanskje ti. Jeg valgte The Language of Flowers fordi den forteller en nydelig historie om familie, kjærlighet, nye sjanser og tilgivelse, både av andre og seg selv. Her er min omtale: klikk.

Årets overraskelse


Jeg leser sjelden noveller. Ikke fordi jeg ikke liker dem, tvert i mot, men fordi det er heller sjelden (i min erfaring) at en novelle blir en velskreven historie i seg selv istedenfor noe som føles mest et introduksjonskapittel til en serie. Historien om Fru Berg var en gledelig, om melankolsk, overraskelse. Her er min omtale: klikk.

11 kommentarer:

  1. Holdt på å velge den samme som deg når det gjelder den beste boken, nå leste jeg den på norsk og siden den ikke er utgitt på norsk enda så valgte jeg den andre.Ellers har jeg ikke hørt om de andre.

    SvarSlett
  2. "Historien om Fru Berg" kan anbefales, novellene er virkelig gode. :)

    SvarSlett
  3. Flott kavalkade!
    Loves me... høres skikkelig fjern ut....

    SvarSlett
  4. Har ikke lest noen av disse, men etter å ha lest omtalen din av "Loves me, loves me knot" vet jeg om i allefall en bok jeg skal unngå. Den høres helt forferdelig ut. Forsøk på humoristisk og glorifisert voldtekt? Nei takk.

    SvarSlett
  5. @Silje: Takk. :) Love Me... kan du trygt holde deg unna.

    @Julie: Jeg blir fortsatt sint når jeg tenker på den boka. Hadde det ikke vært en lånt bok hadde den nok flydd i veggen og muligens blitt satt fyr på.

    SvarSlett
  6. Har ikke lest noen av disse, jeg.. Tipper jeg prøver meg på Historien om fru Berg, først. Takk for påminnelsen om denne!

    SvarSlett
  7. Har ikke hørt om noen av dem, takk for boktips:)

    SvarSlett
  8. @Berit: Du får kose deg. :)

    @Elin: Bare hyggelig. :)

    SvarSlett
  9. Historien om fru Berg virker interessant, og jeg er helt enig med deg i det du sier om The Language of Flowers.

    SvarSlett
  10. "Fru Berg" er jeg litt nysgjerrig på, kanskje jeg skal se om de har den på biblioteket. Samme med The Language of Flowers, den er jeg fast bestemt på å få lese en dag. Kanskje jeg bør kjøpe den til min mor i bursdagsgave for å så låne den ved anledning.

    SvarSlett
  11. @Elin: Jeg håper Vanessa Diffenbaugh skriver flere bøker for hun har en god stemme.

    @Mari: Begge anbefales varmt. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...