torsdag 29. desember 2011

Topp ti bøker lest i 2011

The Broke and the Bookish har hver tirsdag en Top Ten-liste, en ukentlig topp 10-liste med et boklig tema. Denne uken er temaet de topp ti bøkene lest i 2011.

Jeg er ett par dager sent, men torsdag begynner på samme bokstav som tirsdag så jeg later som det er tirsdag. :)


Jeg har vært veldig heldig og lest mange flott bøker i år, så det var fryktelig vanskelig å begrense seg til ti bøker. I ingen bestemt rekkfølge, ti av bøkene jeg likte best i 2011:

01. Bleeding Violet av Dia Reeves.
- Her er min omtale: klikk.

02. The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian av Sherman Alexie
En fantastisk velskreven sår, varm og ærlig roman. Sherman Alexie har skrevet mange veldig gode bøker, men denne er, for meg, den beste av dem alle.

03. The Unbecoming of Mara Dyer av Michelle Hodkin
Er det noe jeg kan si om denne boka som ikke allerede er sagt? 

04. Flaskepost fra P - Jussi Adler-Olsen
Dette er den tredje krimromanen med Carl Mørk og Avdeling Q, og den beste så langt. Samtidig med en drivende spennende sak med en ganske original vri, får vi små innblikk i livene til Carl, Assad og Rose. Jeg begynte å glede meg til Journal 64 før jeg var ferdig med denne.

05. Historien om Fru Berg av Ingvild H. Rishøi.
- Her er min omtale: klikk.

06. Daughter of Smoke and Bone av Laini Taylor
Skjønn, nydelig, fantastisk, fantasifull, spennende, utrolig velskreven.... Skal jeg fortsette. ;)

07. Wonderstruck av Brian Selznick.
- Her er min omtale: klikk

08. The Language of Flowers av Vanessa Diffenbaugh
- Her er min omtale: klikk.

09. The Demon King, The Exiled Queen og The Gray Wolf Throne av Cinda Williams Chima
- Min omtale av The Demon King: klikk.

10. The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky
Jeg likte denne lille boka så mye at jeg sakket ned lesefarten mer og mer så jeg kunne lese boka lenger. Historien som fortelles er trist og varm og glad og full av famile og venner og alt de bringer med seg.

Siden dette har vært et så bra leseår må jeg bare nevne noen til: Ære og avmakt: historien om Ingeborg Los av Arne Martin Larsen, The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss, Boy Meets Boy av David Leviathan, My Sister Lives on the Mantlepiece av Annabel Pitcher, Nesten til stede av Bjørn Olav Nordahl, Where She Went av Gayle Forman, Au Revoir, Crazy European Chick av Joe Screiber, North of Beautiful av Justina Chen Headley, Divergent av Veronica Roth, Girl in Translation av Jean Kwok, The Girl of Fire and Thorns av Rae Carson, Katharina Blums tapte ære av Heinrich Böll og Himmelen begynner her av Jandy Nelson.

Hmm, jeg tror kanskje jeg litt problemer med å begrense meg. Ops? ;)

4 kommentarer:

  1. Har lyst til å lese flere av disse - du er flink til å anbefale:)

    SvarSlett
  2. Det er artig å anbefale bøker man liker så godt selv. :)

    Er noen som frister mer enn andre?

    SvarSlett
  3. Så spennende liste! Veldig kjekt å vite!

    Ha en kjempefin nyttårshelg! Håper du får et flott 2012! :-D

    SvarSlett
  4. Så fint at du fant noen tips Heidi. :) Har du lest noen gode bøker i år?

    Ha en flott nyttårshelg du og, og et fantastisk 2012. :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...