fredag 4. november 2011

Boktema hos Anette: Min favorittforfatter på bokstaven A


Denne uken er boktema hos Anettes bokboble favorittforfatteren på bokstaven A. Det var to forfattere som skilte seg ut for meg. Jeg klarte ikke å velge mellom dem, så jeg med begge to: Jane Austen og Sherman Alexie.

Til tross for å ha hørt mye om Jane Austen var det først på universitet jeg leste bøkene hennes. Jeg syntes både bøkene og forfatteren var fasinerende, delvis fordi professoren som introduserte meg til Austen hadde denne perioden som sitt spesialitet og delte mye informasjon om tidsperioden osv.

Av bøkene hennes er det bare Emma jeg ikke har lest og bare Mansfield Park jeg kun har lest en gang. Emma kommer jeg til å lese snart, men Mansfield Park skal få stå i fred.

Favoritten min blandt bøkene hennes er Persuasion, med Northanger Abbey som en veldig nær nummer to.

Sherman Alexie ble jeg også introdusert til på universitet, i et seminar om nyere amerikansk litteratur. Den første jeg leste var den fantastiske novellesamlingen The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven. Skrivestilen og rytmen i språket til Alexie var så annerledes enn det jeg var vant til etter å ha leste, for det meste, bøker av forfattere i den "vestlige mainstreamen". Jeg var fasinert og raidet hyllene hos B&N for de andre bøkene hans like etter. Det var en periode hvor Alexie og bøkene hans forsvant litt for meg, men så kom The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian ut, og jeg var hekta igjen.

Favorittene mine blandt bøkene hans de to jeg allerede har nevnt: The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven og The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian.

8 kommentarer:

  1. Jeg er velidg nysgjerrig på Sherman Alexie, så jeg tror nok jeg skal lese noe av ham neste år :-)

    SvarSlett
  2. Så flott! Hva kunne du tenke deg å lese? :)

    SvarSlett
  3. Austen er fantastisk, sånn er det bare :-)

    Sherman Alexie så jeg nevnt på en annen blogg i dag og ble litt nysgjerrig. Tror jeg hvertfall får notere meg navnet hans.

    SvarSlett
  4. Ingen argumenter her. :) Har du lest bøker av Barbara Pym? Siden du liker Austen tror jeg du kan like henne og.

    Sherman Alexie er verd en titt. :)

    SvarSlett
  5. Flott innlegg til ukens tema! Håper du blir med neste uke også :)

    SvarSlett
  6. Takker, og blir selvfølgelig med neste uke og. :)

    SvarSlett
  7. Jane Austen er en av mine favoritter også,
    har nettopp startet på Mansfield Park. Den virker bra, hva synes du om den (siden den skal få stå i fred)?

    SvarSlett
  8. Jeg likte ikke Fanny i det hele tatt, for meg ble hun en altfor kjedelig dørmatte.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...