tirsdag 18. oktober 2011

Topp 10 bøker hvis tittel eller cover fikk meg til å kjøpe den

The Broke and the Bookish har hver tirsdag en Top Ten-liste, en ukelig topp 10-liste med et boklig tema. Denne ukas liste er Top Ten Books Whose Titles Or Covers Made Me Buy It, eller: Topp 10 bøker hvis tittel eller cover fikk meg til å kjøpe den.


01. Graceling av Kristin Cashore

Det er noe med dette coveret som bare fanger oppmerksomheten min, kombinasjonen av fargene, utformingen av kniven og refleksjonen av Katsas ansikt i kniven. Selv nå, hver gang jeg ser det må jeg stoppe ett øyeblikk bare for å kikke litt på det. Og boka er fantastisk.






02. The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian av Sherman Alexie
- Jeg var allerede stor fan av Sherman Alexie og romanene hans, men tittelen på denne boka fanget oppmerksomheten min før jeg så hvem som hadde skrevet boka. Boka er en nydelig fortelling som lever opp til både det tittelen lover og til Alexies rykte som forfatter.

03. Ære og avmakt: historien om Ingeborg Los av Arne Martin Larsen
- Nå ble denne boka lånt fra Nasjonalbiblioteket ikke kjøpt, men det teller fortsatt, ikke sant? :) Jeg satt og kikket gjennom en bokkatalog og denne tittelen ble nevnt i forbindelse med en annen bok. Det var noe med denne balansen mellom ordene "ære" og "avmakt" som gjorde meg nysgjerring nok til at jeg Googlet den for å finne mer informasjon om Ingeborg Los og boka. Det tok litt leiting, men det var verd det. Larsen har hentet fram et stykke Norges-historie som ikke er så kjent, men som, akkurat som bøkene til bl.a. Grønoset, fortjener og trenger å bli husket. Min omtale.

04. Matched av Ally Condie

Coveret er flott. Det er enkelt, elegant og relevant til historien som fortelles. Det gav meg lyst til å lese boka, for når coveret er så flott må jo historien matche, ikke sant? Ikke for meg. Jeg ble skuffet desverre.







05. The Disreputable History of Frankie Landau-Banks av E. Lockhart
- Jeg er litt svak for rampete og morsomme bøker, og det var det denne tittelen gav hint om. Boka skuffet ikke. Den er morsom, intelligent og, ja, litt rampete. :)

06. Ten Miles Past Normal av Frances O'Roark Dowell

Det var første gang jeg hadde sett noen stå og spille gitar så håret fløy midt ute i en beitemark.









07. Jada, jada, jada av Bjørn Ingvaldsen

Coveret fikk meg til å le første gang jeg så det. Dette er nok en av de beste norske ungdomsbøkene jeg har lest. Og coveret får meg fortsatt til å le hver gang jeg ser det.








08. How to Kill Your Husband (and Other Handy Household Hints) av Kathy Lette
- Det var den delen av tittelen som står i parantes som gjorde tittelen for meg. Har ikke fått lest boka ennå, men jeg håper den er like morsom som tittelen skulle tilsi.

09. Linda som i Lindadrapet av Leif GW Persson
- Det veldig røde coveret tok oppmerksomheten min først, men det var tittelen som gjorde meg nysgjerrig nok til å kjøpe boka.

10. Torbjørn Isbjørn av Titus Kodzoman

Hvordan kan man motstå en isbjørn som heter Torbjørn, spesielt når han er så søt? Awwwwww. :)

5 kommentarer:

  1. Helledussen, Torbjørn Isbjørn var utrolig søt :)

    Jada, jada, jada av Bjørn Ingvaldsen fikk jeg litt lyst til å lese nå kjenner jeg.

    SvarSlett
  2. Torbjørn Isbjørn er en skjønn liten fyr og historien er nydelig. Dette var faktisk en av favorittbøkene mine i fjor.

    "Jada, jada, jada" er så morsom. Hele serien (fire bøker) er artig, men denne er den beste. :)

    SvarSlett
  3. Jeg vil ha en liten isbjørn som Torbjørn! Vil den passe for 2. klassinger, tror du?

    SvarSlett
  4. Jeg tror den kan passe for 2. klassinger. Den handler om å vite hvem man er og at man kan høre sammen med andre selv om man er annerledes. Den er en sånn historie man får lyst til å klemme etter å ha lest.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...