torsdag 27. oktober 2011

Boktema hos Anette: Favorittboken som ble film


Denne uken er boktema hos Anettes bokboble favorittboken som ble film. Det er mange bøker som er blitt til gode, noen til og med utrolig flotte, filmer så det er ikke bare bare å velge. Bare se på filmatiseringene av for eksempel Harry Potter og Persuasion (BBC, 1995).

Valget mitt falt på Fried Green Tomatos at the Whistle Stop Café av Fanny Flagg. Første gang jeg leste denne boka var på ungdomsskolen. Boka var ett av mine første møter med amerikansk litteratur som ikke var krim eller Sweet Valley High-liknende (pinlig nok), og den gjorde enormt inntrykk.

Jeg var ikke helt sikker på hva jeg kunne forvente da jeg lånte boka på biblioteket, coveret på den norske utgaven var ikke akkurat inspirerende og jeg hadde aldri hørt om grønne tomater før så jeg var usikker på tittelen og. Det jeg fikk var en varmt, hjerteskjærende, inspirerende og skjønn historie om familie, vennskap, kjærlighet og å ha mot både i hverdagen og i de vanskelige stundene.

Jeg ble så glad i boka at jeg sparte opp ukepengene mine og kjøpte boka selv så jeg kunne lese den akkurat når jeg ønsket. Til min store sorg fikk jeg ikke boka tilbake etter å ha lånt den til en bekjent, men for noen år siden fikk jeg kjøpt den på nytt, denne gangen på engelsk.

Ikke lenge etter at jeg hadde lest boka så jeg filmen, og forelsket meg helt i den og. Filmen er like varm og skjønn som boka. Det er selvfølgelig deler av boka som ikke har kommet med i filmen, men de har fått med det som er viktig og sjela i boka er blitt overført til filmen. Jeg kjøpte filmen på vhs da den kom ut og så den nesten i filler, likesom jeg lese boka slitt, fordi jeg hadde så lyst til å flytte inn i den verdenen som Fannie Flagg hadde skapt.

Jeg kan anbefale både bok og film, og hvis du liker dem burde du ta en kikk på de andre bøkene til Fannie Flagg. De har den samme varmen og ektheten som Fried Green Tomatos.

11 kommentarer:

  1. Jeg ante faktisk ikke at det fantes noen bok bak denne filmen. Har sett filmen en eller annen gang men det er veldig lenge siden.

    SvarSlett
  2. Nå fikk jeg lyst til å lese boken:-) Visste egentlig ikke at det var en bok heller, men det er jo nesten alltid en bok bak en så god historie. Har sett filmen flere ganger og det er en favoritt fra barndommen.

    SvarSlett
  3. Kjempefin anbefaling! Det er en flott historie som er virkelig verdt å få med seg! Gir virkelig inntrykk!

    Ha en flott helg! :-)

    SvarSlett
  4. Jeg var heller ikke klar over at det var en bok bak denne filmen. Har ikke sett den enda, men mamma har prøvd å få meg til å se den gjentatte ganger. :P
    Du har forøvrig fått en award av meg på bloggen min. :)

    SvarSlett
  5. @Barn i bil: Hvis du likte filmen bør du prøve deg på boka. Den er bare nydelig.

    @Silje: Er ikke filmen flott? Hvis du leser boka håper jeg du skriver en omtale. :)

    @Heidi: Takk! Ha en flott helg du og. :)

    @Julie: Du får ta en sjans og prøve den. :) Takk for awarden, det var snilt av deg. :)

    SvarSlett
  6. Godt valg, filmen er fantastisk og nå fikk jeg jammen lyst til å lese boken også :)Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  7. Stekte grønne tomater er min søsters favorittfilm. Jeg aner ikke hvor mange ganger hun har sett den, men det er mange :-) Jeg har også sett den sammen med henne.
    Jeg visste ikke heller at det finnes en bok :-)

    SvarSlett
  8. @Anette: Så flott! Håper du liker boka. :)

    @Astrid Terese: Det er alltid koselig å høre at andre får like mye glede ut av noe som en selv. :)
    Hvis du leser boka håper jeg det blir en god leseopplevelse. :)

    SvarSlett
  9. Jeg har sett filmen og den er veldig fin. Har aldri lest boka:)

    SvarSlett
  10. Haha, ser jeg glemte å logge ut fra den andre bloggerkontoen min. Barn i bil er meg forresten ;)

    SvarSlett
  11. Hehe, jeg lurte på hvem det var. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...