lørdag 22. oktober 2011

Boktema hos Anette: Denne boken leser jeg akkurat nå

Denne uken er boktema hos Anettes bokboble den boken man leser akkurat nå. Som vanlig leser jeg på mer enn en bok av gangen, men har klart å holde det til bare tre akkurat nå:

The Grey Wolf Throne av Cinda Williams Chima.

Det er litt vanskelig å skrive noe sammendrag for denne boken uten å komme med spoilere for foregående bok, men jeg kan jo si at både spenningen og intrigene fortsetter. Det er uventede sammarbeid og høyt politisk spill blandet med meget menneskelige mennesker, litt kjærlighet, familie og viktige endringer i dronningriket.

Jeg er nesten ferdig med boka og holdt på å glemme å gå på bussen og seinere av båten på vei hjem fordi boka holdt oppmerksomheten helt.

Girl in Translation av Jean Kwok

When Kimberly Chang and her mother emigrate frm Hong Kong to Brooklyn squalor, she quickly beings a secret double life: exceptional schoolgirl during the day, Chinatown sweatshop worker in the evenings. Disguising the more difficult truths of her life - like the staggering degree of her poverty, the weight of her family's future resting on her shoulders, or her secret love for a factory boy who shares non of her talent or ambition - Kimberly learns to constantly translate not just her language, but herself back and forth between the worlds she straddles.

Jeg har bare kommet noen kapitler inn i denne boka så langt, men jeg liker den. Både stilen og språket fungerer veldig bra.  Dette er ingen munter bok, men den er varm.

Toads and Diamonds av Heather Tomlinson
Diribani has come to the village well to get water for her family's scant meal of curry and rice. She never expected to meet a goddess there. Yet she is granted a remarkable gift: Flowers and precious jewels drop from her lips whenever she speaks.
It seems only right to Tana that the goddess judged her kind, lovely stepsister worthy of such riches. And when she encounters the goddess, she is not surprised to find herself speaking snakes and toads as a reward.

Heather Tomlinson skriver fantasy basert på eventyr og folkefortellinger/folklore. Så langt er boka like spennende som coveret.

2 kommentarer:

  1. Jeg blir alltid imponert over dere som klarer å sjonglere fler bøker samtidig! Det er noe som ikke fungerer for meg...

    God lesing :-)

    SvarSlett
  2. Jeg klarer ikke å la være. På det meste har jeg lest 10-12 bøker på en gang, men har klart å begrense meg litt i det siste. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...