tirsdag 27. september 2011

Topp 10 bøker jeg kunne tenke meg å lese en gang til

Jeg slenger meg med Astrid Terese og blir med på The Broke and the Bookish sin Top Ten Tuesday-liste. En ukelig topp 10-liste med et boklig tema. Denne ukas liste er Top Ten Books I Want to Reread, eller: Topp 10 bøker jeg kunne tenke meg å lese en gang til.


01. Anne of Green Gables-serien - LM Montgomery. Jeg har mistet tellinga på hvor mange ganger jeg leste denne serien i barndommen, det var noe magisk i måten historien ble fortalt som dro meg tilbake igjen og igjen. Gleden ble stor for noen år siden da jeg fant serien på engelsk, for historien om Anne var fortsatt magisk og språket nydelig. Jeg skal kose meg med disse utover høsten.

02. Harry Potter-serien - JK Rowling. Med unntak av siste boka, har jeg lest hele serien tre ganger og enkelt scener enda flere. Så absolutt bøker som tåler utallige gjenlesinger.

03. Ethan Frome - Edith Wharton. Denne leste jeg i engelsken på videregående. Det er en stille, trist og nydelig skrevet kjærlighetshistorie som satt i meg lenge. Jeg har lyst til å se om den tar like hardt grep om lese-hjertet mitt nå som den gjorde den gang.

04. Roboten Matilda - Philip Newth. Mitt første møte med science fiction, og for et herlig møte det var. Jeg raidet lokalbiblioteket for alle Matilda-bøkene og leste dem igjen og igjen. Det var noe med Matilda, den utdaterte roboten som ikke passet helt inn, som appellerte til en sjenert lesehest.

05. Persuasion - Jane Austen. En stille og nydelig historie om å leve med sine valg, kjærlighet, familie og nye sjanser. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har leste boka, men jeg er evig takknemlig til Dr. Windholz som hadde den og Northanger Abbey på pensumlista. En sann klassiker.

06. The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian - Sherman Alexie. En av de beste bøkene jeg har lest i år, faktisk en av de beste bøkene jeg har lest. Alexie forteller en følsom historie som griper - den er ekte, varm og full av håp selv i de vondeste stundene til Junior og menneskene rundt ham. Jeg liker alle bøkene til Alexie, men dette er favoritten min og jeg gleder meg til oppfølgeren kommer.

07. Good Omens - Neil Gaiman og Terry Pratchett. Utrolig morsom og intelligent fortelling, jeg ler bare jeg tenker på boka. Jeg tror dette er en av de bøkene som bare blir bedre og bedre for hver gang man leser den, fordi man legger mer merke til alle de små detaljene forfatterene har vevet inn i historien når man kjenner den.

08. Jada, jada, jada-serien - Bjørn Ingvaldsen. Så veldig, veldig morsom. Bjørn Ingvaldsen har skapt den galeste og mest underholdenede bestemoren i ungdomslitteraturen med denne serien. Jeg er glad hun ikke er min bestemor, men hun er skikkelig artig å lese om.

09. Lord of Scoundrels - Loretta Chase. En drivende god og smart kjærlighetsroman med to interessante og intelligente hovedkarakterer. Jeg har lest boka to ganger og kommer til å lese den mange ganger til. Det er ikke uten grunn at dette er en av de mest populære og kjente kjærlighetsromanene på engelsk.

10. Can't Wait to Get to  Heaven - Fannie Flagg. Trenger jeg en koselig og velskreven historie med karakterer jeg blir glad i når jeg åpner boka, da finner jeg fram en av bøkene til Fannie Flagg, mest kjent for Fried Green Tomatoes at Whistle Stop Café. Hver gang jeg leser en av bøkene hennes får jeg lyst å flytte inn i den verdenen hun har skapt.

4 kommentarer:

  1. Jeg har lest noen av disse bøkene. jane austen er jo en veldig flink forfatter:)

    SvarSlett
  2. Jane Austen er en av de forfatterene som har klart å skrive historier som er like sanne i dag som de var da de ble skrevet. :)

    Har du noen bøker du leser igjen og igjen?

    SvarSlett
  3. Hei! Prøvde å poste her i går, men tror det var noe feilm med kommentarfeltet, for det ville ikke legges inn.

    Artig med disse topp 10 listene! Fare for å få noen gode boktips ;-)

    Helt enig med Harry Potter bøkene, ønsker meg tid til å få lest de på nytt igjen :-)

    Takk for bøkene forresten! Det er bare den engelske som er min, så du kan få igjen de andre to :-)

    Ha en fortsatt flott uke!

    SvarSlett
  4. Blogspot kan være litt kranglete noen ganger.

    Ja, det blir så mange tips etter hvert at en rekker ikke lese halvparten. :)

    Du kan beholde de andre eller gi dem videre om du ønsker. :)

    Ha en flott helg. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...