torsdag 8. september 2011

Bøkene jeg leste i august

Hverdagen min har vært en smule travel de siste månedene og jeg har ikke fått skrevet de omtalene jeg hadde håpet. Så, jeg tenkte jeg skulle begynne med noe nytt: I begynnelsen av hver måned (litt sent ute allerede) lager jeg en "Bøkene jeg leste i "-post med bøkene jeg leste foregående måned med enten noen linjer om hva jeg synes om boka eller en lenke til omtalen jeg har skrevet.



Beauty Queens av Libba Bray
En av de morsomste bøkene jeg har lest i år. Boka er en samfunnskritisk satire, en slags moderne versjon av Fluenes herre  krysset med Lost plus skjønnhetsdronnninger (og noen pirater). Anbefales!

Barnepiken av Kathryn Stockett
Jeg likte historien som ble fortalt. Det føltes ufattelig at det fantes samfunn (og finnes fremdeles i andre deler av verden) hvor mennesker ble behandlet på en slik måte som Aibileen og de andre ble. Mens de minneverdige og distinktive karakterene imponerte føltes flyten i språket hakkete, men det er nok mest fordi jeg leste et oversatt leseeksemplar.

The Swan Kingdom av Zoë Marriott
Det som først interesserte meg i denne boka var at den er basert på et av mine favoritteventyr av HC Andersen: De ville svaner. Desverre lever den langt fra opp til inspirasjonsmaterialet: mye fortelling isteden for vising, mange av karakterene føles mer som pappfigurer enn mennesker, det er sjelden en skikkelig samtale mellom noen og det er flere plottråder som droppes, blandt annet tanten og informasjon om Alexandras mor. Kanskje jeg gikk glipp av noe, men skurken i boka fikk en noe antiklimaktisk slutt etter all oppbygging. Boka var interessant nok til at jeg leste en annen bok av forfatteren, men jeg vet ikke vil anbefale den videre.

Ask Me Why I Hurt av Dr. Randy Christensen med Rene Denfield
En vond, trist, viktig og, ikke minst, håpefull bok om en lege (og hans kollegaer) som jobber med hjemløse tenåringer i Phoenix, Arizona. Historiene han forteller er vanskelige å lese uten at hjertet begynner å verke av medfølelse, hjelpesløshet og et ønske om å gjøre noe for å hjelpe til. Dedikasjonen Dr. Christensen, kollegaene hans og menneskene de møter har for å hjelpe disse svakeste i samfunnet er beundringsverdig, det gir meg håp om at en dag vil alle mennesker bli behandlet med den medmennesklighet og respekt de trenger.

Med støv på hjernen av Eva Ramm
Et innblikk i husmorens hverdag i 50-tallets drabantbyer satt på spissen. Veldig morsom bok, jeg lo og sukket og lo litt til meg gjennom.

Give Up the Ghost av Megan Crewe

Min omtale finner du her.

Shadows on the Moon av Zoë Marriott

Omtale kommer snart.

LoveSick av Jake Coburn

Omtale kommer snart. Min omtale finner du her.

2 kommentarer:

  1. Spent på hvordan det går med deg:) En post som dette er genial. Kanskje jeg stjeler ideen!

    SvarSlett
  2. Er mildt sagt stressa om dagen, tida har gått litt for fort i det siste. Det burde roe seg snart, håper jeg.

    Det er bare å ta ideen. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...