torsdag 18. august 2011

I morges leste jeg de siste sidene i Kathryn Stocketts Barnepiken, og i ettermiddag leste jeg via DearAuthor.com (siste avsnittet i innlegget) at saken mot Kathryn Stockett er blitt avvist. Ikke fordi dommeren mente at saksøker (Stocketts brors hushjelp) ikke hadde en god sak, det ble ikke nevnt, men fordi saken ble bragt etter fristen.

Litt rart når forfatteren av en bok hvor hovedpersonene skriver om menneskene rundt seg og frykter reaksjonene deres om de skulle gjenkjenne seg i boka, blir saksøkt for å ha skrevet om et menneske i nær omgangskrets og defamert hennes omdømme. Boka speiler virkeligheten som speiler boka?

3 kommentarer:

  1. Jeg har ikke fått med meg søksmålet, men jeg fikk med meg et videointervju hvor hun snakket om at deler av familien hennes hadde kuttet kontakten etter at boken ble gitt ut.

    Boken har forresten kommet trygt frem, landet i postkassen min for tre dager siden. Tusen takk! :)

    SvarSlett
  2. Det er en stund siden jeg har lest boka, men at det har vært snakk om søksmål og konflikter visste jeg ingenting om. Det er ikke første gangen slikt skjer desverre :-/

    Ha en god fredag :-)

    SvarSlett
  3. @Mari: Jeg leste noe om det i forbifarten i vår, men hadde ikke lest boka enda så det var ikke noe som festet seg. Ille at en bok skal skape så splid innad i en famlie.

    Så bra at boka har kommet vel fram. Håper du liker den. :)

    @Heidi: Tror saksmålet har vært mer nyheter i USA enn her. Hvordan likte du boka?

    Ha en god fredag du og. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...