torsdag 14. juli 2011

Wonderstruck av Brian Selznick

Tittel: Wonderstruck
Forfatter: Brian Selznick 
Serie/trilogi: N/A
Sjanger: Historisk/realistisk
Forlag: Scholastic Press
Sider: 627
Utgitt: 2011 (september)
Kilde: Leseeksemplar fra BEA

Ben and Rose secretly wish their lives were different. Ben longs for the father he has never known. Rose dreams of a mysterious actress whose life she chronicles in a scrapbook. When Ben discovers a puzzling clue in his mother's room and Rose reads an enticing headline in the newspaper, both children set out alone on desperate quests to find what they are missing.

Set fifty years apart, these two independent stories - Ben's told in words, Rose's in pictures - weave back and forth with mesmerizing symmetry. How they unfold and ultimately intertwine will surptise you, challenge you, and leave you breathless with wonder.

- sammendrag fra bokcover

Noen bøker blir man uventet oppslukt i. Man er kanskje ikke sikker på om boken er for seg eller man leser den kanskje kun fordi en annen leser man stoler på anbefaler boka etc. Wonderstruck var en slik bok for meg. Jeg tok den med meg fra BEA på anbefaling fra Bokelskerinnen, men var ikke sikker på om dette var en bok jeg kom til å få noe særlig ut av da tegnede romaner mer har vært noe jeg har gitt til broren min, enn lest selv. Så feil kan en ta. Jeg satte meg ute da det uvanlig nok var sol i dag, og tenkte jeg skulle lese de først 50 sidene før jeg gikk inn for å lage lunsj. To og en halv time senere var boka utlest og jeg skrubbsulten og solbrent.

Wonderstruck er veldig strukturert i hvordan Ben og Roses historier blir fortalt: Bens med ord, mens Roses historie blir fortalt i illustrasjoner. Det er lett å gå ut i fra at det er Bens historie man får mest ut av, får best kontakt med, siden den er fortalt med ord. Men, illustrasjonene i Roses del av boken er så gjennomført og gjennomtenkt at det ikke er noe problem å følge historien hennes. Følelser og tanker kommer tydelig fram i illustrasjonene, som for eksempel Roses isolasjon og ensomhet som følge av å være døv på 1920-tallet. Leseren får litt del i hennes stille verden ved å "lese" hennes historie gjennom det som sees istedenfor å lene seg på ord og muntlige forklaringer.

Historiene til Ben og Rose veksler mellom å være triste og kjærlige, men det er hele tiden en varme og respekt for karakterene i historien. Det er mye som fortelles og mye som kan tenkes på og snakkes om etterpå, om familie og vennskap og respekt for menneskene rundt oss. Absolutt en bok jeg kan anbefale for 8-9-åringer og oppover.

2 kommentarer:

  1. Velkommen til solbrent-klubben - sånn kan det gå!
    Kanskje det blir bytur på deg? For å få sett filmen du vet?:)
    Akk, landsbygdas sjarm...

    SvarSlett
  2. Takker. Du er blitt rød du og?

    Jeg var i Arendal forrige helg så det blir nok ikke noen turer på meg igjen før i september. Forhåpentligvis går filmen fortsatt på kino da. Ja, man kan vel kalle det sjarm....

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...