lørdag 9. juli 2011

Historien om Fru Berg av Ingvild H. Rishøi

Tittel: Historien om Fru Berg
Forfatter: Ingvild H. Rishøi 
Serie/trilogi: N/A
Sjanger: Realistisk
Forlag: Gyldendal
Sider: 119
Utgitt: 2010
Kilde: Lånt på biblioteket


Ny gripende novellesamling fra Ingvild H. Rishøi. Historien om Fru Berg inneholder fem nye noveller av Ingvild H. Rishøi. Med stor innlevelse og en særegen litterær kraft beskriver hun den skjøre forbindelsen mellom mennesker; det gåtefulle, skremmende og vakre. Det handler om å treffe sin første elskerinne, om å være synsk og se tegn, og om å oppdage at du selv er helt lik Janis Joplin. Det handler om skjebnetro, sankthansormer og kortspill.Og om å elske en hamster som heter Fru Berg.
-
omtale fra forlaget


Ingvild Rishøi bruker et enkelt, men effektivt språk til å beskrive hverdagssituasjoner. Her er det ikke noe melodrama, bare nære, såre historier med sterk ekthetsfølelse. Alt føltes veldig tett på, nesten klaustrofobisk noen ganger. 

Det skjer ikke nødvendigvis så mye på overflaten i historiene, og det ser ved første øyekast ut som alt blir fortalt rett frem, ingenting skjult. Men kikker man litt nærmere er det mye som foregår, hendelser og følelser som endrer fortellerne på store og små måter. Det er lagvis med tanker, følelser og konsekvenser, og det blir mye opp til leseren hvor dypt hun vil gå i disse tilsynelatende enkle fortellingene. 

Det er en dyp melankoli under handlingen i novellene, en tristhet som ble sittende i meg lenge etter at jeg hadde lest en av novellene. For meg gikk det ikke å rase gjennom sidene som jeg vanligvis gjør. Historiene Rishøi fortalte satte seg for dypt, krevde for mye til at jeg bare kunne hoppe videre til neste historie, neste karakter. Historiene ble så virkelig, så ekte i sin enkelhet og sannhet at jeg tar meg i å tenke på dem og gruble over dem nesten tre måneder etter at jeg leste dem.

Rishøi er superb på å vise, ikke fortelle. Hun sier ikke nødvendigvis hva foregår internt i karakterene sine, hun lar handlingene deres vise det isteden. En fantastisk novelleforfatter jeg gleder meg til å følge forfatterskapet til.

2 kommentarer:

  1. Fin omtale! Jeg er veldig enig med deg i det du skriver. Nå fikk jeg lyst til å ta fram novellesamlingen igjen.
    Jeg tok forresten et skrivefag på universitetet for noen semestre siden, og da hadde vi forfatterbesøk av Ingvild. Kjempeartig og veldig interessant å høre henne fortelle om skrivingen sin og "forfatterlivet". :)

    SvarSlett
  2. Takk. :) Jeg får lyst til å lese denne samlingen om igjen hver gang jeg tenker på den.

    Så heldig du er som fikk møte henne, fra intervju jeg har lest virker hun reflektert og interessant. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...