søndag 29. mai 2011

Litt om BookExpo America 2011

Nå hadde jeg ikke tenkt å skrive så mye om BEA her, men Blogger vil ikke la meg legge igjen kommentarer på andre blogger av en eller annen grunn så isteden for å kommentere på Bokelskerinnens fine og informative innlegg om BEA blir det noen (få) tanker her.

1. Allerede mandag, dagen før alt satte skikkelig igang, var det flere interessante paneler. Jeg fikk blandt annet med meg ett om å lage arrangementer for barn. Panelet var mest rettet mot bokhandler, men mye kunne tilpasses til bibliotek og. Etter en halvtimes presentasjon ble vi satt i grupper for å utveksle ideer som etterpå ble presentert i plenum. Fikk noen gode ideer der, blandt annet for arrangement rettet mot grupper med spesielle behov.

Jeg møtte mange hyggelige mennesker på dette panelet, som Ellen Klein, medeier i Hooray4Books og entusiastisk litteraturformidler for barn og unge. Vi møttes også på panelet om sensur av bøker på onsdag (hvor jeg fikk hilse på en av mine favorittforfattere: Laurie Halse Andersen! Jeg var litt skjelven etterpå.), dette panelet og Ellens villighet til å sitte å snakke med meg etterpå for å forklare mer i dybden tankegangen som ofte ligger bak gav meg mye å tenke på og større forståelse for det menneskelige i det hele.

2. På Teen Author Carnival fikk jeg med meg to interessante paneler: "Otherwordly adventures: With a bit of the real world thrown in" og "Debut author showcase: The journey to publication" og jeg fikk møte den veldig hyggelige Bokelskerinnen.

En forfatter som jeg fikk sansen for, og som var ved begge disse panelene, var Scott Tracey, forfatteren av den spennende Witch Eyes. Han snakket litt om vanskene han hadde hatt med å få et forlag til å anta boka fordi hovedpersonen er homofil og han nektet å endre på dette da han så dette som en naturlig del av Braden. Det er Flux som gir ut boka, et ganske nytt forlag (bare fire år gammelt). Jeg hadde mulighet til å snakke litt med to engasjerte representanter fra Flux ved standen deres, og oppdaget at det er de som har gitt ut flere av favorittbøkene mine så langt i år (bl.a. But I Love Him, A Blue So Dark og Chasing AllieCat).

Carrie Jones var utrolig morsom og jeg gleder meg til å lese boka hennes, og Kristin Hubbard snakket om en av de mer interessante realistiske tenåringsromanene jeg hørte om på messa: Like Mandarin.

3. R.L. Stine er veldig hyggelig og skikkelig morsom. Jeg satte nesten teen i halsen av enkelte av kommentarene hans under Tea With Children's Authors. Forlagsrepresentanten hans var og hyggelig og interessert i hva ungdomskolegutter spesielt likte å lese i Norge.

4. Noen blir litt sprø når de får tilgang til gratis bøker, men de fleste var hyggelige og entusiastisk opptatt av bøker og litteratur. Det var faktisk artig å stå i kø fordi jeg kom i snakk med så mange der.

5. Man kommer langt med høflighet og et smil. :)

Er det noen som er interessert i å bli med til neste år?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...