søndag 13. mars 2011

Samleanmeldelse - februar 2011

Disse ble litt sent ute de og. Bedre sent enn aldri?
Mine drømmers land
Dette er første bok i en slektssaga/trilogi satt i England og Australia på 1800-tallet. Bøkenes fokus er to familier knyttet til en gruvelandsby: gruvearbeiderfamilien Collins og gruveeierne Tremayne.

Familiene blir uløselig knyttet sammen gjennom tre generasjoner og to land etter at hovedfiguren Meggan Collins' eldre søster havner i ulykka med arvingen til Tremayne-familien. Dette fører til avsløringer av flere familiehemmeligheter og Collins-familien emigrerer til Australia hvor nye muligheter venter. Men, det nytter ikke å rømme fra fortiden....

Jeg var i humør for familiedrama og storslått kjærlighet  så jeg likte denne boka.

Anbefales de som liker familiesagaer og dramatiske fortellinger.

Here Comes the Groom
Etter å ha lest What the Librarian Did leita jeg opp endel av backlista til Karina Bliss og denne var den første jeg fant.

Som i What the Librarian Did er dette to voksne, sympatiske og kompetente mennesker leseren møter. Det er en søt venner-til-elskere historie, men den tar også alvorlig hendelser i bakgrunnen til begge parter som påvirker hvordan de takler både omverdenen og hverandre.

Anbefales de som liker kjærlighetsromaner som er både søte og alvorlige.

Second-Chance Family
Oppsettet til denne romanen var på grensen for det troverdige for meg: en skilt mann mister søsteren og svogeren i en bilulykke og "arver" barna deres. Som bonus må han oppdra dem med sin ekskone.

Utrolig nok klarer Katarina Bliss å unngå fallgruvene som følger med plottet og gir leseren en velskreven og troverdig (innenfor de gitte rammer) historie med både sorg, humor og kjærlighet.

Anbefales de som liker kjærlighetsromaner med angst og unger som ikke er "cute little moppets".

Like Father Like Son
Dette er tredje bok i en serie på fire, hver bok skrevet av forskjellige forfattere. Tror det er grunnen til at jeg ikke likte denne boken like godt som de andre jeg har lest av Katarina Bliss, følte at jeg manglet store deler av bakgrunnshistorien til helten og familiedramaet hans.

Boka virket også mer klisje enn de andre, men det kan også være at jeg var blitt litt kjærlighetsroman-lei?

Tangled Up In Love
Boka startet lovende med humor og artige utfordringer, men for meg endte den opp ganske blah. Lite overbevisende romanfigurer, platt historie og mye plass brukt til å sette opp for de to neste bøkene i trilogien.

Tross skuffelsen bestemte jeg meg for å ta sjansen på neste bok i trilogien, men den gjorde meg så forbanna at den har fått sin egen post.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...